شنبه ۶ آبان ۱۳۸۵ - ۱۹:۳۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: پژوهشگران می‌گویند میزان هورمون تستوسترون در مردان آمریکایی‌ در طول دو دهه سقوط کرده است

به گزارش هلث‌دی نیوز یک بررسی جدید نشان می‌دهد که در طول دو دهه گذشته میزان‌های هورمون جنسی در مردان آمریکایی مداوما در حال سقوط بوده است. برای مثال میزان متوسط تستوسترون کل در مردان 65 تا 69 ساله از 503 نانوگرم در دسی‌لیتر  در 1998 به 423 نانوگرم در دسی‌لیتر در سال 2003 رسیده است.

پژوهشگران موسسه‌های پژوهشی نیوانگلند در واترداون ماساچوست گفتند که دلیل این گرایش روشن نیست. آنها یادآور شدند که نه پیری و نه عوامل بهداشتی دیگر مانند چاقی یا سیگارکشیدن نمی‌تواند کاملا توضیح‌دهنده این افت هورمونی باشد.

 تامس جی تراویسن، سرپرست این تحقیق گفت: "به نظر می‌رسد میزان‌های تستوسترون سرم مردان حتی پس از در نظر گرفتن سن افراد بر حسب نسل‌متفاوت است."

تستوسترون هورمون جنسی اصلی در مردان است و نقش مهمی در حفظ توده استخوان و عضلات دارد. میزان کم تستوسترون با مشکلات بهداشتیاز جمله کاهش میل جنسی و دیابت ارتباط  داده شده است.

کارشناسان می‌گویند میزان تستوسترون در مردان به طور طبیعی در اواخر دهه 20 زندگیشان به اوج می‌رسد و سپس به تدریج شروع به نزول می‌کند. اما این بررسی نشان داد که میزان کلی تستوسترون در مردان آمریکایی کمتر از 20 سال است.

تراویسن گفت: "در سال 1988 مردان 50 ساله و بیشتر غلظت‌های سرمی تستوسترون بالاتری از مردان 50 ساله مشابه در سال 1996 داشتند. این امر نشان‌دهنده است که عوامل دیگری به جز سن در افت تستوسترون در دو دهه اخیر نقش داشته باشد"

او همکارانش نمونه‌های خونی – و به علاوه سایر اطلاعات بهداشتی از 1500 مرد در ناحیه بوستون را در سه مرحله در سال‌های 1987 تا 1989 و 1995 تا 1997 و 2002 تا 2004 مورد تجزیه و تحلیل قرار داده بودند.

 تراویسن معتقد است که با توجه به اینکه افراد مورد آزمایش در سال‌های 1915 تا 1945 به دنیا آمده بودند، اما برای اولین بار نمونه‌گیری‌های پایه در اواخر دهه 1980 انجام شده بود، احتمالا شناخت وقایع سال‌های اول زندگی این افراد در صورتی که اثر آنها تا به حال ادامه داشته باشد، در توضیح این نتایج کمک می‌کند.

کد خبر 6737

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز