گروه اجتماعی – بنیامین صدر: جانشین دبیر کل ستاد مبارزه با مواد‌مخدر با اذعان به مصرف مواد‌مخدر در زندان‌ها گفت:

دیگر سرنگ مشترک در ‏هیچ زندانی نیست و علاوه بر این توزیع لوازم استریل را با جدیت دنبال می‌کنیم.

طه طاهری، در همایش تشکل‌های غیردولتی فعال در حوزه اعتیاد با عنوان ‏‏«سالم‌سازی فضای خانه تا مدرسه» گفت:‏بحران امنیتی مواد‌مخدر در ایران تا حدی جدی است که تهدید آن مسئول و غیرمسئول نمی‌شناسد و از خانواده مقامات تا خردترین اعضای طبقات اجتماعی را دربرگرفته است.

به گفته او، روزی مصرف مواد‌مخدر در کشور فقط تریاک و هروئین بود؛ اما امروز ما با ماده‌ای به نام کراک با درجه خلوصی 17 برابر بیشتر از هروئین روبه‌رو هستیم.

طاهری، با بیان اینکه چرخه مواد‌مخدر به‌صورت مداوم در حال گردش و گسترش است و معتادان از این دست می‌گیرند و با آن دست هزینه مصرف خود را تامین می‌کنند، تصریح کرد: مبارزه با مواد‌مخدر چیزی است که باید در کشور از مهد کودک و مدرسه آغاز شود؛

برای مثال، ما تنها امسال 70 کیلومتر دیوار بتنی احداث کرده‌ایم و قرار است تا پایان سال این متراژ را به 200 کیلومتر بین مرز ایران با افغانستان و پاکستان برسانیم؛

اما نکته این است که ورود مواد‌مخدر به کشور قطع نخواهد شد و قاچاقچیان قطعا از مسیر دیگری از آب و هوا به کشور وارد می‌شوند.

این مقام مسئول در ستاد مبارزه با مواد‌مخدر تاکید کرد: اگر به بحران مواد‌مخدر توجه نکنیم قطعا با مشکل بیشتری مواجه می‌شویم.

طاهری، در ادامه با بیان اینکه قانون جامع مبارزه با مواد‌مخدرتا پایان سال ابلاغ می‌شود، تصریح کرد: این قانون تا حدی جامع است که از وظایف آموزش و پرورش تا شرایط معتاد پس از مرگ در آن در نظر گرفته شده و 4 محور محلات، کارگری، خانواده و آموزش و پرورش را شامل می‌شود.

طاهری، با بیان اینکه ارائه سرنگ و لوازم استریل از سوی دستگاه‌های خودپرداز به‌دلیل پیشگیری از وقوع یک آسیب جدی‌تر به نام ایدز دنبال می‌شود، یادآور شد: امروز مجبور به توزیع داروهایی همچون شربت تریاک و متادون بین معتادان هستیم؛ چرا که اگر نسبت به توزیع این داروها اقدام نکنیم قطعا معتادان به سمت مصرف مواد پرخطرتر می‌روند.

در همین حال، سرپرست دفتر پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران از ایجاد «کمیته تخصصی شناسایی و روش درمان مخدرهای جدید» در این سازمان، خبر داد.

دکتر فرهاد اقطار، با اعلام اینکه برنامه‌ریزی‌های این کمیته از حدود یک ماه پیش آغاز شده، کار آن را، بررسی اثرهای روانگردان‌های اعتیادآور از خانواده آمفتامین‌ها و سایر مخدرها عنوان کرد.

سرپرست دفتر پیشگیری از اعتیاد بهزیستی، میانگین سنی استفاده‌کنندگان را ‏‏25 تا 35 سال دانست و خاطرنشان کرد: براساس همین ارزیابی، تحصیلات 35 ‏درصد خدمت گیرندگان راهنمایی و بیشترین خدمت دریافتی آنها «سرنگ» بوده ‏است. ‏

وی در پاسخ به اینکه آیا در کمیته تخصصی ‏شناسایی و روش ‏درمان مخدرهای ‏جدید مخدرهای«برنز» و «نخ» و عوارض و نحوه درمان آنها بررسی می‌شود، عنوان کرد: زمانی که کراک وارد ایران شد، به‌دلیل گران و خارجی بودنش، بحث‌های بسیاری در مطبوعات انجام گرفت که مشکلات اطلاع‌رسانی، خود سبب «تبلیغ» این ماده شد. 

بنابراین هر چند باید بررسی‌هایی روی مخدری به نام نخ صورت گیرد، اما ممکن است این مخدر نام «خیابانی» مخدرهای رایج و معمول باشد، پس لازم است ابتدا هر ماده‌ای بررسی و اگر جدید بود، در جامعه اطلاع رسانی دقیق و درستی انجام شود.

به گفته اقطار، کراکی که امروزه در ایران استفاده می‌شود، مخدر واقعی کراک که در کشورهای آمریکایی تولید می‌شود، نیست، بلکه همان هروئین فشرده‌ شده‌ای است که در آزمایشگاه‌ها تولید می‌شود.

آمار معتادان کشور

طه طاهری:  براساس آمار رسمی شمار معتادان حرفه‌ای کشور یک میلیون و 160 هزار و با اندکی تغییر با احتساب تفننی‌ها 2‌میلیون نفر به دست آمده است. 

مواردی که در مورد آمار 3‌تا 4‌میلیونی معتادان عنوان می‌شود احساسی است و البته اساسا به نفع ما نیست که شمار معتادان را بالا یا پایین ببریم

کد خبر 67402

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز