سه‌شنبه ۱۴ آبان ۱۳۸۷ - ۰۶:۵۳
۰ نفر

روزنامه دیلی میل چاپ لندن گزارش داد: پس از گذشت تنها چند روز از آزادی «فوزی بداوی‌نژاد»، تنها بازمانده گروه تروریستی حمله‌کنندگان به سفارت ایران در لندن، وی از یک زندگی جدید با امکانات رایگان در انگلیس برخوردار شده است.

فوزی بداوی‌نژاد که 18 مهر ماه سال‌جاری پس از 28 سال زندان، مورد عفو دادگاه انگلیس قرار گرفته است امروز در لندن در حالی زندگی مرفهی را در پیش گرفته است که مقامات ایرانی بارها خواهان استرداد تنها تروریست باقیمانده حادثه تروریستی سفارت ایران در لندن شده‌اند.

این حادثه 11 اردیبهشت سال 1359 رخ داد و منجر به شهادت 2 نفر از کارمندان سفارت ایران به نام‌های عباس لواسانی و علی صمد‌زاده شد.

ساعت 11:30 صبح چهارشنبه 11 اردیبهشت 1359، 6 تروریست عرب با گذرنامه‌های عراقی که از بغداد به انگلیس آمده بودند، در اقدامی تروریستی‌ حمله به سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن را آغاز کردند.

براساس گزارش‌ها 2 نفر از 6 تروریست مذکور که در اتاق اصلی گروگانگیران حضور داشتند، چهره خود را با چفیه عربی قرمز و سفید پوشانده بودند. آنها در مجموع 26 نفر را به گروگان گرفته بودند که شامل 17 نفر اعضای سفارت، 8 نفر مراجعه‌کننده و یک پلیس نگهبان سفارت بود. این تروریست‌ها گاه خود را عضو سازمان سیاسی خلق عرب خوزستان و گاه عضو جبهه دمکراتیک انقلابی برای آزادی عربستان (خوزستان) معرفی و در ازای آزادی این گروگان‌ها خواسته‌هایی را مطرح کردند.

در جریان عملیاتی موسوم به نمرود که توسط پلیس انگلیس و در روز پنجم حادثه انجام شد، 5 تروریست کشته شدند و فوزی بداوی‌نژاد جوان‌ترین عضو این گروه تروریستی زنده ماند. وی تا هجدهم مهرماه در انگلیس زندانی بود و پس از 28 سال، مورد عفو مقامات انگلیسی قرار گرفت.

زمانی که خبر آزادی مشروط بداوی‌نژاد منتشر شد بسیاری از شهروندان انگلیسی به این تصمیم دادگاه بریتانیا اعتراض کردند. از جمله ترور لاک، افسر پلیسی که در زمان حمله تروریست‌ها، مسئولیت نگهبانی از سفارت ایران را به‌عهده داشت، در نامه‌ای به وزارت خارجه انگلیس، مراتب اعتراض خود را اعلام کرده و از مقامات انگلیس خواست تا او را به همان کشوری بفرستند که در سال 59 از آنجا ماموریت حمله به سفارت ایران را گرفته بود. منظور لاک عراق بود.

روزنامه دیلی‌میل در مقاله‌ای با اشاره به وضعیت جدید بداوی‌نژاد و با چاپ عکس تمام قد او نوشته است: بداوی‌نژاد که اخیرا با عفو مشروط از زندان آزاد شد از مسکن رایگان و ایمن در لندن همراه با مزایا و امکانات برخوردار شده و هر هفته چند صد پوند دریافت می‌کند.

دیلی میل با چاپ یک تصویر تمام قد از بداوی‌نژاد 50 ساله که وی را در حال قدم زدن در خیابان‌های لندن نشان می‌دهد، اضافه می‌کند: بداوی‌نژاد نه تنها به سرزمین مادری خود یعنی ایران دیپورت نشده، بلکه اکنون زندگی آرامی را در لندن سپری می‌کند.
تهران پیش از این بارها خواهان استرداد بداوی‌نژاد به ایران شده است.

در 23 اردیبهشت امسال، منوچهر متکی، وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار با رئیس و اعضای کمیته‌ای با عنوان کمیته دفاع از حقوق شهدا و آسیب‌دیدگان اقدام تروریستی سال 1359 علیه نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در لندن از دولت انگلیس خواست فوزی بداوی‌نژاد را برای محاکمه به جمهوری اسلامی ایران تحویل دهد.

انگلیس یا باید مطابق رویه معمول خود عمل کرده و در پایان مدت محکومیت فوزی بداوی‌نژاد، وی را به موطن اصلی‌اش (ایران) تحویل دهد یا اینکه برخلاف همه معیارهای بین‌المللی و شعارهای خود برای رهایی این تروریست از مجازات در ایران به او پناهندگی سیاسی بدهد.
سفارت ایران در لندن چند هفته پیش با صدور بیانیه‌ای تصمیم مقامات بریتانیا در مورد آزادی زود هنگام بداوی‌نژاد را «به‌شدت محکوم» کرد.

دیلی میل به نقل از یک منبع انگلیسی نوشته است: بداوی‌نژاد اکنون از زندگی خوبی برخوردار است. وی خوشحال است و در لندن سیر و سیاحت می‌کند. وی هیچ‌گونه محدودیتی ندارد و تنها اجازه ندارد که به مکان‌های خاص نظیر سفارت ایران نزدیک شود.انگلیس پیش از بخشودگی تنها تروریست باقیمانده حادثه سفارت ایران در لندن، با خارج کردن نام منافقین از فهرست تروریست‌ها، سیاست دوگانه خود را در برخورد با مسئله تروریسم نشان داده بود.

چندی پیش رسول موحدیان، سفیر ایران در انگلیس در گفت‌وگو با همشهری درباره مسئله آزادی فوزی بداوی‌نژاد گفت: مذاکرات معمولاً با دولت انگلیس در‌اینگونه موارد انجام می‌شود و آنها با ‌این مستمسک که موازین حقوقی اجازه مداخله در امور قضائی را به دولت نمی‌دهد سعی در رفع مسئولیت از خود دارند. با وجود این ما موضوع را در عرصه بین‌الدولی کاملاً سیاسی تلقی می‌کنیم و از همه ظرفیت‌ها برای متقاعد کردن آنها استفاده می‌کنیم.

کد خبر 67439

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز