مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۵ آبان ۱۳۸۷ - ۱۸:۵۵
۰ نفر

گروه شهری: در حالی که تمام مسئولان شهری تهران، نمایندگان مجلس و کارشناسان بر توسعه سریع متروی تهران تاکید دارند و انتقال بخش عمده‌ای از سفرهای شهری به زیر زمین را به نفع ترافیک تهران می‌دانند،

مدیران مترو از تنگناهای مالی این شبکه در بخش توسعه تونل‌ها و بهره‌برداری به‌دلیل اختصاص نیافتن منابع مالی دولتی خبر دادند. به گزارش همشهری، روز گذشته مدیرعامل راه‌آهن شهری تهران و حومه گفت: هیات ویژه نمایندگان ریاست‌جمهوری در آیین‌نامه جدید، برداشت مترو و شهرداری‌ها از حساب ذخیره ارزی را رد کرده است.

محسن هاشمی در حاشیه همایش 2روزه آموزش ارزیابی و عملکرد ویژه مدیران و اعضای هسته‌های تابعه هیات مرکزی گزینش استانداری‌های سراسر کشور، شهرداری‌های تهران و مشهد و سازمان ثبت احوال و شرکت مترو در جمع خبرنگاران، با بیان این مطلب تاکید کرد: این آیین‌نامه خلاف نظر مجلس شورای اسلامی، وزارت کشور و شورای شهر تهران بوده است و هنوز نمایندگان مجلس از آن بی‌اطلاع هستند و فرصت واکنش به آن را  پیدا نکرده‌اند.

مدیرعامل راه‌آهن شهری تهران و حومه توضیح داد: متروی تهران براساس قانون مجلس شورای اسلامی برای بیش از 5/3 میلیارد دلار فاینانس باقیمانده از دولت هشتم و نهم مجوز دارد؛

اخیرا نیز مجوز استفاده از حساب ذخیره ارزی را از مجلس شورای اسلامی و شورای اقتصاد دریافت کرده، اما متأسفانه برخی ناهماهنگی‌ها و بی‌اطلاعی‌ها زمینه‌های تاخیر در برداشت از حساب را فراهم می‌کند.

هاشمی ادامه داد: با افزایش قیمت نفت تا 130 دلار، شهردار تهران با رایزنی مکرر با مجلس شورای اسلامی موافقت مجلس را برای برداشت شهرداری‌ها از حساب ذخیره ارزی گرفت و این موضوع در مجلس به تصویب رسید.

وی اضافه کرد: متروی تهران معادل 1/5 میلیارد دلار را که سهم فاینانس در دولت نهم است،  در اردیبهشت ماه امسال درخواست کرده و سرپرست وزارت کشور در دوره مسئولیت خود با این موضوع موافقت کرده بود.

مدیرعامل راه‌آهن شهری تهران و حومه اظهار داشت: متأسفانه همزمان با ارسال درخواست ما به دولت، هیات امنای ذخیره ارزی منحل شد، اما پس از ابقای هیات امنای حساب ذخیره ارزی، نامه درخواست استفاده از حساب، در هیات دولت ماند و پس از مدتی این نامه به ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت ارسال شد.

هاشمی خاطر نشان کرد: سردار رویانیان نیز به‌عنوان رئیس ستاد اعلام کرد که هیات ویژه نمایندگان ریاست‌جمهوری باید در مورد این موضوع تصمیم‌گیری کند.

وی تصریح کرد: متأسفانه به جای اینکه هیات نمایندگان با تشکیل جلسه، استفاده از حساب ذخیره ارزی را در راستای توسعه حمل‌ونقل گسترش داده و تسهیل کنند، آیین‌نامه را گذرانده‌اند که دوباره همه اقدامات را به هم ریخته و در شرایط فعلی شهرداری نمی‌تواند از حساب ذخیره ارزی استفاده کند.

وی بیان داشت: مذاکراتی در هفته گذشته با سردار رویانیان داشته‌ایم و پیگیری‌هایی نیز توسط وی صورت گرفته، اما نگران هستیم که نتیجه این پیگیری‌ها به آخر سال برسد و نتوانیم به موقع از حساب ذخیره ارزی استفاده کنیم.

یارانه دولتی بلیت‌ها

از سوی دیگر، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه نیز گفت: با وجود گذشت 8 ماه از سال هنوز یارانه بلیت مترو توسط دولت پرداخت نشده است که این مسئله تاثیرات منفی در خدمات‌رسانی و بهره‌برداری از مترو دارد.

جعفر ربیعی با بیان این مطلب اظهار کرد: امسال دولت باید 30 میلیارد تومان بابت یارانه بلیت مترو پرداخت می‌کرد که تاکنون حتی یک ریال از این رقم به متروی تهران پرداخت نشده است.

وی تصریح کرد: ظاهرا ستاد مدیریت مصرف سوخت تنها 20 میلیارد تومان از این رقم را مورد تصویب قرار داده که باید این مصوبه به وزارت کشور ابلاغ شود تا بتوانیم یارانه بلیت مترو را دریافت کنیم اما هنوز به درستی مشخص نیست چه زمانی این یارانه پرداخت خواهد شد.

مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه با بیان اینکه شهرداری تهران نیز باید در سال‌جاری 45 میلیارد تومان بابت یارانه بلیت مترو پرداخت کند، ابراز کرد: خوشبختانه از ابتدای سال تاکنون شهرداری تهران به موقع سهم خود را در یارانه بلیت مترو پرداخت کرده و تا‌کنون دو سوم سهم 45 میلیارد تومانی شهرداری به‌صورت ماهانه دریافت شده است.

وی با بیان اینکه بخشی از بودجه بهره‌برداری متروی تهران نیز از محل درآمدهای مترو مانند فروش بلیت تامین می‌شود، افزود: پرداخت نشدن به موقع سهم دولت از یارانه بلیت مترو تاثیرات منفی به‌دنبال دارد .

سابقه استفاده از فاینانس

به گفته هاشمی، علت پیشنهاد‌ استفاده مترو از فاینانس در سال‌های گذشته درآمد پایین کشور از محل فروش نفت بود و در نتیجه دولت هشتم و حتی دولت نهم، مترو را در اولویت استفاده از فاینانس قرار داد؛

ضمن اینکه متروی تهران سابقه خوبی در استفاده از فاینانس داشته است که در 2 دولت قبل بیشترین اقدامات انجام شده در خطوط مترو با اعتبارات فاینانس بوده است، اما متأسفانه در دو سه سال اخیر به‌دلیل برخی مسائل، زمینه فاینانس فراهم نشده است

کد خبر 67617

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز