مجموع نظرات: ۰
شنبه ۹ آذر ۱۳۸۷ - ۱۲:۲۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: معاون ترافیک شهردار تهران گفت، مترو همه چیز دارد به غیر از پول

به گزارش ایسنا، معاون ترافیک شهردار تهران گفت: امروز شاهد جهش تاریخی در احداث مترو هستیم و در حالی که متوسط ساخت خطوط مترو در 30 سال گذشته سالانه 5/3 کیلومتر بوده، در سال جاری این رقم به 15 کیلومتر افزایش پیدا می‌کند.

مهندس تشکری هاشمی افزود: مترو در حال حاضر از نیروهای متخصص، دانش فنی و وسایل تولید در داخل کشور برخوردار است، در حالی که از نظر اعتبارات مورد نیاز با مشکل مواجه است و در واقع «مترو همه چیز دارد به غیر از پول.»

50 میلیارد تومان هزینه ساخت هر کیلومتر مترو

وی ادامه داد: احداث هر کیلومتر خط مترو حدود 50 میلیارد تومان هزینه دارد، ضمن این که علاوه بر جابه جایی انبوه مسافران می‌تواند هزاران مورد اشتغال زایی داشته باشد.

وی با اشاره به این که اگر 430 کیلومتر خط مترو ساخته شود، تهران و حومه آن به طور کامل پوشش خواهد یافت، تصریح کرد: در حال حاضر 90 کیلومتر خطوط ریلی ساخته شده که نشان از نیاز 340 کیلومتری به خطوط مترو دارد که در صورت تامین هزینه‌های مربوطه می‌توانیم سالانه 20 کیلومتر خطوط ریلی ایجاد کنیم.

معاون ترافیک شهردار تهران با بیان این که در قالب طرح جامع حمل و نقل و ترافیک تهران 12 خط مترو پیشنهاد شده، اضافه کرد: این تعداد شامل هشت خط درون شهری، سه خط برون شهری و یک خط مکمل ریلی است.

برخی مسئولان برای ساخت مونوریل علاقه فراوانی دارند

تشکری هاشمی با ذکر این نکته که از سوی برخی مسئولان برای ساخت مونوریل علاقه‌مندی فراوانی وجود دارد، اظهار کرد: برای پاسخ به علاقه وافر به ساخت مونوریل، حد فاصل نمایشگاه بین المللی تا برج میلاد را به عنوان مسیر گردشگری پیشنهاد داده‌ایم، هر چند مدیریت شهری تحت هر شرایطی تابع نظر کارشناسی است.

وی با اشاره به این که در مکان‌هایی باید مونوریل احداث شود که ظرفیت مسافر در آن‌ها برای هر مسیر تا 15 هزار نفر باشد، افزود: در محل‌هایی که تعداد بیش از این رقم باشد، ساخت مونوریل خطای بزرگی خواهد بود.

معاون شهردار تهران با تاکید بر توسعه خطوط اتوبوس‌های تندرو، تصریح کرد: با استفاده از ابزارها و امکانات در اختیار به بهترین شکل ممکن در خطوط تندروی اتوبوسرانی میزان جا به جایی مسافر نسبت به گذشته حدود 5/2 برابر افزایش پیدا کرده است.

تشکری هاشمی مطالعات کارشناسی را از جمله پیش نیازهای پروژه های ترافیکی برشمرد و اضافه کرد: هیچ طرح حمل و نقلی در تهران بدون وجود پشتوانه مطالعاتی و پیوست اجتماعی به اجرا در نمی آید.

340 دوربین نظارت تصویری و 350 تقاطع هوشمند

وی ضرورت هدایت هوشمند ترافیک را مورد تاکید قرار داد و اظهار کرد: در حال حاضر توسعه سیستم هوشمند حمل و نقل (ITS) با جدیت دنبال می‌شود و به عنوان نمونه در حالی که در 15 سال گذشته تنها حدود 100 کیلومتر فیبر نوری داشتیم، این میزان را در سه سال به 400 کیلومتر رساندیم که تا پایان امسال به 500 کیلومتر افزایش خواهد یافت.

معاون ترافیک شهردار تهران از نظارت تصویری به عنوان مساله‌ای مهم یاد کرد و افزود: تا سه سال پیش تنها حدود 100 دوربین در سطح شهر داشتیم، اما در حال حاضر 340 دوربین داریم که تا پایان امسال به 400 دوربین خواهد رسید و به این ترتیب تقریباً هیچ نقطه کوری در معابر اصلی نخواهیم داشت.

تشکری هاشمی تجهیز تهران به 350 تقاطع هوشمند را از دیگردست آوردهای مدیریت شهری در هدایت هوشمندانه شهر بر شمرد و تصریح کرد: فیبر نوری بستر ارتباطی سیستم نرم افزاری حمل و نقل و تقاطع های هوشمند شبکه ارتباطی این سامانه به شمار می آیند.

تجهیز 5 بزرگراه تهران به دوربین‌های کنترل

وی با موفق ارزیابی کردن تجهیز بزرگراه نیایش به دوربین‌های کنترل تخلف به عنوان نخستین بزرگراهی که به این امکان مجهز شده، اضافه کرد: در حال حاضر در بزرگراه شهید صیاد شیرازی این سیستم در دست نصب است و تا پایان امسال در پنج بزرگراه سیستم مکانیزه کنترل تخلفات نصب خواهد شد.

این مقام مسئول در پایان با اعلام نتایج قابل قبول کنترل هوشمند محدوده طرح ترافیک به صورت آزمایشی در بخش های محدودی از طرح، خاطرنشان کرد: کنترل محدوده طرح ترافیک به صورت هوشمند به عنوان بخشی از مدیریت هوشمند شهر به طور جدی در دستورکار مدیریت شهری قرار دارد.

کد خبر 69581

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز