مسائل اقتصادی و توجه به جوانب مختلف و اثرات حذف ارز ترجیحی موردی است که از سوی نمایندگان مجلس و کارشناسان همچنان مورد توجه است. اینکه قانون هدفمندی یارانه‌ها چطور اجرایی شود و چه نظارت‌هایی صورت خواهد گرفت تا راه بر فساد بسته شود سوژه توئیت‌های برخی نمایندگان در ساعت‌های اخیر بوده است.

مجلس

به گزارش همشهری آنلاین، اردشیر مطهری، نماینده مردم گرمسار و آرادان و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در توئیت‌های خود از فرصت طلایی به وجود آمده برای اثبات ادعاهای اقتصادی نوشت و اینکه سکوت مسئولان فعلی گزینه مناسبی برای بانیان وضع موجود است تا بتوانند همچنان در حاشیه امن به سر ببرند. این نماینده مجلس در توئیت‌های خود اینطور مرقوم کرد: «مقام معظم رهبری فرمود.آنچه گفتید تصمیم است و بیان فاصله زیادی تا اجرایی شدن و ثمر دادن دارد. فرمایش ایشان را آویزه گوش کنند تا مجلس وارد مرحله استیضاح نشده. بجنبید. بعضی وقت‌ها زود دیر می‌شود. وقت طلاست. طلای فرصت خدمتگزاری را حفظ کنید. وزیر کار گفت: "تصمیم گرفته و اجرا کردیم." فرمایش مقام معظم رهبری مثل همیشه حکیمانه بود و ناصحانه: "بیانات آقای وزیر بیانات خوبی بود. تصمیمات خوبی بود.ان‌شالله تلاش کنید مدعایتان اجرایی شده و به ثمر نشیند." وزیر کار و مجموعه‌اش باور کنند.

وی همچنین در توئیت دیگری تاکید کرد: «سکوت بهترین گزینه برای بانیان وضع موجود در دولت‌های قبل و ادوار مجالس است که سال‌ها بی‌عدالتی به معنای انتفاع بیشتر ثروتمندان از یارانه، قاچاق کالاهای اساسی و چپاول بیت‌المال را به تماشا نشستند و دولتی را در بدترین شرایط نسبت به دولت‌های قبل تحویل رئیسی دادند.»

سیدمصطفی میرسلیم، نمایند مردم تهران در مجلس شورای اسلامی هم بدون هشتگ یا اشاره‌ای به موردی خاصی در حساب توئیتری خود نوشت: «فضای مجازی لجام گسیخته ابزاری شده است برای اشاعه آشوب، به جای تشویق به همکاری عمومی برای پیشبرد تحول بنیادین اصلاحی و مبارزه با فساد.»

احمد نادری، نماینده تهران و نائب رئیس کمیسیون آموزش نیز در فضای مجازی به بی‌توجهی دولت روحانی به قوانین مصوب مجلس اشاره داشت و نوشت: «در دولت روحانی مصوبه‌ای ابلاغ شد وپس از اعتراض مجلس و سایرین، چیز دیگری تصویب شد که تاکنون آن هم ابلاغ نشده است. اعتراض نمایندگان مجلس، معاونت حقوقی رئیس جمهور، مرکز پژوهش‌ها وهمه کارشناسان پابرجاست. نظام زمانی ضربه می‌بیند که قانون اساسی نادیده گرفته شود وقانون مجلس بی‌اعتبار شود.»

مصطفی طاهری، نماینده مردم زنجان و طارم با اشاره به بی‌اعتمادی مردم به دولت قبل در توئیت خود نوشت: «مهم‌ترین دلیل موفقیت در برنامه مردمی سازی و عادلانه سازی یارانه‌ها اعتماد مردم به دولت هستش. متأسفانه بزرگ‌ترین آسیب روحانی در هشت سال گذشته کاهش‌ اعتماد مردم به دولت بوده. بهترین راه بازگشت اعتماد مردم به دولت، دیدن عملکرد دولت رئیسی در زندگی خودشون هستش.»

محمد کعب عمیر، ‏‏‏‏نماینده مردم شهرستان‌های شوش و کرخه و عضو کمیسیون اجتماعی هم با اشاره به حذف رانت و فساد بعد از حذف پرداخت یارانه به عوامل تولید، در حساب کاربری خود نوشت: «حذف یارانه به عوامل تولید و دادن آن به مردم باعث از بین رفتن رانت و فساد می‌شود، اما برای این کار باید اقناع مخاطبان و افزایش سرمایه اجتماعی انجام پذیرد. باید مراقب بود به اقشار ضعیف فشار مضاعفی وارد نشود و تهیه اقلام به سهولت صورت گیرد وهمزمان باید افزایش متناسب دستمزدها مدنظر باشد.»

احمد راستینه،نماینده مردم شهرستان‌های شهرکرد بن و سامان هم درباره حذف ارز ترجیحی و شیوه ثبت سفارش کالاها نوشت: «برای ثبت سفارش واردات کالاهای اساسی دولت مجبور بود از منابع بانک مرکزی نسبت به تامین ارز واردات کالاهای اساسی اقدام کند! اما با حذف ارز ترجیحی، ثبت سفارش کالاهای اساسی توسط بخش خصوصی و از محل ارز نیمایی قابل انجام است و این یعنی حذف امضاهای طلایی و کاهش شبکه‌های رانتی و سفارشی.»

پیشنهاد و هشدار

مالک شریعتی، نماینده تهران و عضو کمیسیون انرژی هم در چند توئیت خود توضیحاتی را درباره اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها منتشر کرد. او در این رشتو نوشت: «۱. انتقال یارانه به آخر زنجیره کالای اساسی، ضریب دسترسی نیازمند واقعی را بالا برده، فساد در واردات نهاده‌ و قاچاق کالای یارانه‌ای را کاهش می‌دهد. ۲. واقعی‌تر شدن قیمت، فاصله بهره‌مندی ثروتمندان از یارانه پنهان با فقرا و در نتیجه ضریب جینی را کاهش می‌دهد. ۳. دهک بندی ۳-۶-۱ در آغاز کار، حذف فقط ۱۰درصد بالا و فاصله کم سهم یارانه ۳۰درصد خیلی نیازمند با ۶۰درصد متوسط نیازمند، کاملا مدبرانه است. ۴. سخنان تلویزیونی شفاف، واریز وجه قبل از اجرا و مسئولیت پذیری شخص رئیس‌جمهور با حضور در میان مردم، عامل آرامش بخشی، جلب اعتماد مردم و ناکامی دشمن بود.» این نماینده مجلس در ادامه یک پیشنهاد و دو هشدار را مطرح کرد و نوشت: «نظارت برشبکه توزیع، برخورد با متخلفان، تکمیل بانک اطلاعات مردم و ثبت آمار موزائیکی از مصرف واقعی کشور و اجرای آزمایشی روش کالابرگ الکترونیکی ضروری است. و دو هشدار: ۱. نقدی ماندن یارانه‌ها و حفظ قیمت‌های جدید کالاها، خلاف قانون مجلس و باعث افزایش تورم است. ۲. چنانچه دولت محترم به سرعت و البته با دقت اصلاح نظام مالیاتی (ابتدا PIT و سپس CGT) و نیز اصلاح نظام بانکداری و تحول بازار سرمایه را طراحی وعملیاتی نکند، اصلاح نظام یارانه‌ها که در کوتاه مدت شیرین است، در میان مدت خنثی شده و در بلندمدت کام مردم و دولت را کاملا تلخ خواهد کرد.»

حجت‌الاسلام حسن شجاعی، نماینده ابهر، خرمدره، سلطانیه و رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس نیز در توئیتر خود اینطور نوشت: «مردم عزیز بدانند نه اجازه خواهم داد کسی در برابر اراده مردم بایستد و نه اجازه خواهم داد کسی با نقض قانون و فساد موجب تضییع حقوق مردم شود. قانون‌شکنان و اهل فساد رفتنی‌اند.»

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی، نماینده مردم محلات و دلیجان و عضو هیات رئیسه مجلس اما نماینده‌ای بود که درباره واردات خودرو توئیت کرد. او درباره این تصمیم اخیر دولت نوشت:‌ «پیگیری مصرانه مجلس قفل انحصار بازار خودرو را شکست. وارادات مدیریت شده خودرو باعث تکاپوی صنعت داخلی، ارتقاء کیفیت و افزایش ایمنی مردم عزیز خواهد شد. البته می‌دانیم مقاومت سودجویان ادامه دارد اما نباید از پای نشست.»

سید محسن دهنوی، ‏‏‏نماینده مردم تهران و عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی هم در توئیت خود از تصویب طرح جهش تولید دانش بنیان در شورای نگهبان خبر داد و نوشت: «طرح جهش تولید دانش‌بنیان در شورای نگهبان بررسی و تایید شد. ضمن تبریک به همه فعالان زیست‌بوم اقتصاد دانش‌بنیان، اکنون وظیفه دولت است که آیین‌نامه‌های مربوطه را به تصویب برساند و قانون را اجرایی نماید. مجلس نیز مثل قبل همه ظرفیت‌ها را برای تحقق تولید دانش‌بنیان پای کار خواهد آورد.»

کد خبر 676486

پر بیننده‌ترین اخبار مجلس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha