جمعه ۱۷ آبان ۱۳۸۷ - ۰۹:۳۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: سربازان سازمان ملل در جمهوری دموکراتیک کنگو (MONUC) با تانک عملیات تهاجمی جدیدی را علیه شورشیان آغاز کردند.

خبرگزاری سوییس از نایروبی گزارش داد، بنا به اعلام ژان پل دیتریش (Jean-Paul Dietrich)، سخنگوی MONUC در کینشازا، پایتخت کنگو، وظیفه سربازان سازمان ملل آن است که از پیشروی شورشیان در استان کیوو شمالی جلوگیری کنند.

به گفته وی، آنها دستور دارند در صورت لزوم به شورشیان شلیک کنند. دیتریش، لوران انکوندا (Laurent Nkunda) را متهم کرد که آتش‌بس یکجانبه‌ای را که خود بانی آن بود، نقض کرده است. به گفته سازمان ملل، شورشیان به شهر نیانزاله (Nyanzale) هجوم برده‌اند.

ارتش کنگو هم مواضعش را در این شهر تخلیه کرده است. بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل از خشونت پایدار در شرق کنگو ابراز نگرانی کرده است. وی از طرف‌های درگیر خواسته است فورا به اقدامات تخاصمی پایان داده و نیروهای‌شان عقب‌نشینی کنند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که شبه نظامیان مای مای (Mai-Mai-Milizen) شهر کیوانیا (Kiwanja) واقع در حدود 80 کیلومتری شمال گوما، مرکز استان را پس از نبردهای دو روزه تسخیر کرده‌ و به ساکنان دستور ترک این شهر را داده‌اند.

شاهدان عینی از قتل و غارت در منطقه خبر می‌دهند. این منطقه عاری از سکنه شده است. در میان آوارگانی که وادار به ترک کیوانیا شده‌اند، تعداد بسیاری زدن و کودک به چشم می‌خورند. فعالان حقوق بشر، شورشیان و یکی از شبه‌نظامیان وابسته به ارتش را متهم می‌کنند که در درگیری‌های اخیرشان عمدا غیرنظامیان را هدف گلوله قرار داده‌اند. در گوما که مردان انکوندا به تصرف خود درآورده‌اند، نیروهای سازمان ملل دستور دارند به سوی هر کسی که تلاش کند به شهر نفوذ کند، شلیک کنند.

ربوده شدن یک خبرنگار
حوالی گوما حدود 200 هزار آواره در اردوگاه‌های امدادرسانی خارجی سکونت دارند. به گفته سازمان‌های امدادرسانی، صدها هزار نفر دیگر هستند که از هر گونه حمایتی بی‌بهره‌اند. در همین حال، توماس شین (Thomas Scheen)، خبرنگار آفریقای روزنامه فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ اسیر شده است.

کد خبر 67655

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز