سه‌شنبه ۲۱ آبان ۱۳۸۷ - ۱۲:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: لوران انکوندا، رهبر شورشیان، دولت جمهوری دمکراتیک کنگو را تهدید کرد در صورتی که وی را از مذاکرات برای رسیدن به راه‌حلی مسالمت‌آمیز در شرق این کشور آفریقایی کنار بگذارد، سرنگون کند.

خبرگزاری آلمان از نایروبی و گوما گزارش داد، این ژنرال شورشی مورد حمایت رواندا با هشدار به جوزف کابیلا (Joseph Kabila)، رییس جمهور کنگو برای ممانعت از برگزاری مذاکرات، اظهار داشت: «اگر او اکنون از مذاکرات جلوگیری کند، قادر به حکومت بر کنگو و رهبری آن نخواهد بود.»

کابیلا تاکنون از انجام مذاکرات مستقیم با انکوندا سرباز زده و گفته‌ این امر خلاف قانون اساسی است.

انکوندا که ارتش شورشی‌ او با 6000 نفر در حاشیه گوما، مرکز استان کیوو شمالی، مستقر است، به اجلاس بحران که سازمان ملل و اتحادیه آفریقا هفته گذشته در نایروبی، کنیا، برگزار شد، دعوت نشد.

در همین حال، انکوندا گفت نیروهایش همچنین پایبند به آتش‌بس هستند و فقط در برابر حملات، اقدامات تلافی‌جویانه خواهند داشت. هفته گذشته نبردهای سنگینی در شمال گوما میان نیروهای انکوندا و شبه‌نظامیان مای-مای رخ داد.

انکوندا ادعا می‌کند برای حقوق اقلیت توتسی‌ها در کنگو می‌جنگد و این در حالی است که مای – مای می‌گوید با شورشیان توتسی مبارزه می‌کند که از مرز رواندا عبور می‌کنند.

دستکم 250 هزار نفر از ماه اوت به خاطر این درگیری‌ها از خانه‌های خود آواره شده‌اند.

کد خبر 68071

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز