نخستین شلیک موفقیت‌آمیز نسخه پیشرفته «براه‌موس هوایی» انجام شد که در آن، این موشک از جنگنده سوخو-۳۰ پرتاب و به هدف اصابت کرد.

موشک براه‌موس

به گزارش همشهری آنلاین، «براه‌موس» سریع‌ترین موشک دنیاست که در هند تولید می‌شود و در اصل یک سرمایه‌گذاری مشترک بین این کشور و روسیه به‌حساب می‌آید.

«براه‌موس» (BrahMos) که به‌عنوان PJ-10 نامگذاری شده است، یک موشک کروز مافوق صوت (هایپرسونیک) با برد متوسط ​​است که می‌تواند از زیردریایی، کشتی، هواپیما یا زمین پرتاب شود.

در حالی که نسخه پرتاب شده هوایی موشک کروز مافوق صوت براه‌موس چندین بار در گذشته آزمایش شده است، اما جدیدترین محصول، نمونه توسعه‌یافته نسخه اولیه به‌حساب می‌آید که گفته می‌شود، توانایی حمله به اهداف واقع در فاصله ۳۵۰ کیلومتری را دارد. این عدد، ۶۰ کیلومتر بهبود را در نسخه‌های صادراتی نشان می‌دهد.

براه‌موس، سریع‌ترین موشک کروز مافوق صوت در جهان است. این سلاح یک سرمایه‌گذاری مشترک بین سازمان تحقیق و توسعه دفاع هند با روسیه است که با یکدیگر شرکت براه‌موس آئرو اسپیس را تشکیل داده‌اند.

سریع‌ترین موشک جهان از جنوب آسیا می‌آید | برد متوسط با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای

این موشک بر اساس موشک کروز ضد کشتی مافوق صوت روسی P-800 Oniks ساخته شده است. نام BrahMos از نام دو رودخانه برهماپوترای هند و مسکوای روسیه برگرفته شده است.

در عین حال، هندی‌ها به‌دنبال نسخه سریع‌تری از آن هستند. مدل مافوق صوت این موشک با نام BrahMos-II در حال حاضر با سرعت ۷ تا ۸ ماخ در دست توسعه است تا قابلیت حمله سریع هوایی را تقویت کند. انتظار می‌رود این موشک تا سال ۲۰۲۴ برای آزمایش آماده شود.

سریع‌ترین موشک جهان از جنوب آسیا می‌آید | برد متوسط با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای

سرعت این موشک که قیمت هر فروند از «براه‌موس»، ۵ میلیون دلار است، به ۲.۸ ماخ در ساعت می‌رسد؛ یعنی چیزی در حدود ۳۴۵۸ کیلومتر در ساعت.

وزن این موشک ۳ تن، طول آن ۸.۴ متر و قطرش ۶۰ سانتی‌متر است. سر جنگی این موشک، ۲۰۰ تا ۳۰۰ کیلوگرم است و قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را نیز دارد.

ضمن اینکه باید به این نکته هم اشاره کنیم که نسخه هوا به هوای آن ۵۰۰ کیلوگرم سبک‌تر است.

سریع‌ترین موشک جهان از جنوب آسیا می‌آید | برد متوسط با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای

براه‌موس در نسخه‌های مختلف متفاوت بردهای متفاوتی دارد. در پلتفرم هوایی، این عدد ۴۰۰ کیلومتر و در نسخه دریایی ۵۰۰ و مدل زمینی ۷۰۰ کیلومتر اعلام شده است. با این حال همان‌گونه که پیش‌تر هم اشاره شد، حداکثر بربد نسخه صادراتی هوایی، ۲۹۰ کیلومتر بوده است.

کد خبر 676659

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 19
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مرتضی IR ۰۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۶
    9 6
    پس چرا به ایران که می‌رسند فقط شهاب ووو میدن
  • IR ۰۳:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۶
    33 7
    هند همه جا پیشرفت نه فقط نظامی واقعا رشد اقتصادی فوق العاده ایی رو رقم زده با این جمعیت