یکشنبه ۱۹ آبان ۱۳۸۷ - ۲۰:۰۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: ‌ باراک اوباما رییس‌جمهور منتخب آمریکا، در اولین کنفرانس خبری پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت: خروج ما از گودالی که در آن قرار گرفته‌ایم آسان نخواهد بود.

به گزارش ایسنا به نقل از آسوشیتدپرس، اوباما تصریح کرد: اولویت درجه یک من متقاعد کردن کنگره برای تصویب یک طرح تحرک اقتصادی است که بر اساس آن مزایای بیکاران افزایش خواهد یافت، به فقرا کمک غذایی ارسال خواهد شد، بودجه خدمات درمانی به ایالات فرستاده خواهد شد و دهها میلیارد دلار هزینه برای پروژه‌های کارهای عمومی صورت خواهد گرفت.

اوباما در اولین حضور خود در محافل خبری پس از پیروزی در انتخابات،‌ تلاش کرد که یک جو آرامش و اطمینان خاطر را در بین مردم به شدت نگران آمریکا حکمفرما کند.

وی به سبک روسای جمهوری آ‌مریکا در کنفرانس خبری حضور یافت به طوری که هشت پرچم آمریکا در کنار وی چیده شده بود و روی تریبون سخنرانی وی یک آرم ریاست جمهوری ‌آمریکا در بالای عبارت "دولت رئیس‌جمهور منتخب" قرار داشت. در پشت سر اوباما نیز مشاوران اقتصادی مورد اعتماد وی ایستاده بودند.

اوباما که در اولین دیدار خود با خبرنگاران تقریبا 20 دقیقه تاخیر داشت، تنها 20 دقیقه صحبت کرد و هیچ سیاست جدیدی را اعلام نکرد و نام هیچ مقام جدیدی را در کابینه خود فاش نکرد.

با توجه به این حقیقت که اوباما تا 20 ژانویه (اواخر دی ماه) دولت را در دست نخواهد گرفت، وی به جرج بوش و تیم اقتصادی وی در زمینه‌ تصمیم‌گیری‌های عمده احترام گذاشت و گفت که آمریکا در حال حاضر تنها یک دولت و یک رئیس‌جمهور دارد.

اوباما خاطرنشان کرد: می‌خواهم بسیار مراقب باشم که ما در حال ارسال پیام‌های درست به جهان باشیم زیرا در مجموع من تا 20 ژانویه رئیس‌جمهور آمریکا نخواهم بود.

در حالی که اوباما خود را تا زمان حضور جرج بوش در دولت از مسائل کنار کشید، در عین حال گفت که مشاورانش نظارت دقیقی روی تلاش‌های دولت بوش برای باز کردن اعتبارات مسدود شده و برقراری ثبات در بازارهای مالی خواهند داشت.

اوباما گفت که می‌خواهد مطمئن شود که دولت بوش از مالیات دهندگان حمایت و به خانه‌داران کمک کند و بی‌جهت به مدیریت شرکتهای مالی که از کمک دولت برخوردار هستند، امتیاز ندهد.

اوباما پس از دیدار خصوصی به همراه جوزف بایدن، معاون خود با مشاوران اقتصادی به منظور مذاکره درباره راههای با ثبات کردن اقتصاد این سخنان را بیان کرد.

وی اظهار داشت: ما با بزرگترین چالش اقتصادی دوران زندگی خود مواجه هستیم و باید هر چه سریعتر آن را بر طرف کنیم.

اوباما هم‌چنین اظهار کرد که نامه محمود احمدی نژاد را بررسی کرده و به آن پاسخ خواهد داد، اما به چگونگی پاسخش به این نامه اشاره‌ای نکرد.

وی افزود: فقط سه روز از این انتخابات گذشته است و قطعا چگونگی رویکرد ما به کشوری مانند ایران چیزی نیست که بتوان به سرعت و به سادگی انجام داد؛ فکر می‌کنم باید درباره‌اش فکر کرد.

اوباما هم چنین ضمن تکرار برخی اتهامات آمریکا علیه ایران در خصوص تسلیحات هسته‌‌ای با تکرار آنچه در مبارزات انتخاباتی‌اش گفته بود مدعی شد: توسعه سلاح هسته‌یی در ایران غیرقابل پذیرش است و ما باید تلاش بین المللی را برای جلوگیری از چنین اتفاقی افزایش دهیم.

کد خبر 67799

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز