یکشنبه ۱۹ آبان ۱۳۸۷ - ۱۶:۰۸
۰ نفر

جاعل حرفه‌ای که با همدستی یک تبعه عراقی یکی از بزرگ‌ترین باندهای جعل کارت پایان خدمت و مدارک شناسایی را راه‌اندازی کرده بود، از سوی دادگاه به حبس و جزای نقدی محکوم شد.

راز فعالیت این باند 16 آبان‌ سال گذشته و زمانی فاش شد که مأموران پلیس مهاجرت و اتباع خارجی ناجا، هنگام بررسی مدارک مسافران پروازهای خارجی به گذرنامه پسر جوانی به نام شایان که قصد سفر به پاریس را داشت، مشکوک شدند.

وقتی در استعلام از سازمان نظام وظیفه مشخص شد این گذرنامه با استفاده از کارت معافیت جعلی دریافت شده، پسر 24 ساله دستگیر و به دادسرای فرودگاه انتقال یافت.

با توجه به حساسیت موضوع، رسیدگی به این پرونده در شعبه اول بازپرسی آغاز شد اما شایان در جریان بازجویی‌ها مدعی شد از جعلی بودن کارت خبر نداشته و آن را به مبلغ 25 میلیون تومان از چند مرد که ادعا می‌کردند می‌توانند کارت معافیت خدمت واقعی برایش تهیه کنند، خریداری کرده است.

وقتی مرد جوان مشخصات فروشندگان کارت را در اختیار پلیس قرار داد، گروهی از ماموران برای به دام انداختن آنها وارد عمل شدند و در قالب خریدار کارت پایان خدمت با آنها وارد معامله شدند.

متهمان که تصور می‌کردند مشتری خوبی نصیبشان شده، برای فروش کارت‌های جعلی با ماموران قرار گذاشتند اما در حالی که قصد داشتند هر کارت را به مبلغ 30میلیون تومان به آنها بفروشند، در محل قرار به دام ماموران افتادند.

واسطه عراقی

با انتقال متهمان به اداره پلیس مشخص شد آنها از اعضای یک باند بزرگ جعل کارت‌های پایان خدمت هستند که تا‌کنون‌ ده‌ها کارت جعلی را با مبالغ میلیونی به طعمه‌هایشان فروخته‌اند.

یکی از متهمان در جریان بازجویی‌ها به ماموران گفت: من و همدستانم که چند نفر از آنها فراری هستند از طریق یک مرد عراقی با جاعل اصلی باند در تماس بودیم.

ما وظیفه داشتیم با پرسه زدن در اطراف سازمان نظام‌وظیفه، افرادی را که حاضر بودند در ازای دریافت کارت پایان خدمت یا معافیت، مبالغ هنگفتی بپردازند، شناسایی کنیم و با آنها وارد معامله شویم.

سپس زمانی که طعمه‌هایمان با پرداخت مبالغ درخواستی ما موافقت می‌کردند از طریق همان مرد عراقی، عکس و مدارک آنها را در اختیار جاعل اصلی قرار می‌دادیم و او هم شروع به جعل کارت‌های مورد نیاز می‌کرد.

بعد از آماده شدن کارت‌های جعلی، آنها را در اختیار مشتریانمان قرار می‌دادیم و بعد از دریافت مبالغ میلیونی متواری می‌شدیم.

با اظهارات متهمان، ماموران موفق شدند 6 نفر دیگر از اعضای باند را که در فروش کارت‌های جعلی دست داشتند، شناسایی و دستگیر کنند.

در بازجویی از این افراد سرنخ‌هایی از مرد عراقی که رابط فروشندگان با جاعل اصلی باند بود به دست آمد و وی نیز در یک عملیات ضربتی از سوی پلیس دستگیر شد.

این مرد که سعد نام دارد و برادر یک جاعل بین‌المللی است، در جریان بازجویی‌ها به همکاری با باند جعل اعتراف کرد و گفت: 2 سال پیش زمانی که ورشکست شدم، تصمیم به راه‌اندازی باند جعل گرفتم.

به این ترتیب با همکاری منوچهر - که یک جاعل حرفه‌ای است - این کار را آغاز کردم. من با همدستی 10 واسطه، افرادی را که نیاز به مدارک مختلف داشتند شناسایی می‌کردم و از آنها سفارش جعل می‌گرفتم.

سپس منوچهر این مدارک را جعل می‌کرد و من آنها را از طریق دیگر اعضای باند که وظیفه شناسایی طعمه‌ها را بر عهده داشتند، به فروش می‌رساندم اما بابت هر کدام از این مدارک 20 تا 100 هزار تومان نصیب من و منوچهر می‌شد و ما خبر نداشتیم که واسطه‌ها برخی از کارت‌های جعلی را تا 28 میلیون تومان نیز به فروش رسانده‌اند.

بعد از اعترافات این مرد، جست‌وجو برای دستگیری جاعل اصلی باند ادامه یافت و مدتی بعد ماموران موفق شدند مخفیگاه وی را در غرب تهران شناسایی کنند.

کلکسیون مدارک جعلی

با محاصره این محل از سوی واحد‌های عملیاتی پلیس، ماموران در یک عملیات ضربتی قدم به آنجا گذاشتند و جاعل حرفه‌ای را با کلکسیونی از مدارک جعلی دستگیر کردند.

با کشف بیش از 2 هزار نوع مدرک جعلی از قبیل گذرنامه، کارت پایان خدمت، گواهینامه، احکام قضائی، کارت ملی، چک‌های بانکی، ویزای شینگن، پرینت‌های بانکی، فیش‌های حقوقی و دستگاه‌ها و کامپیوترهایی مجهز برای جعل از مخفیگاه این مرد، وی به اداره پلیس انتقال یافت و در بازجویی‌ها به جعل مدارک مختلف اعتراف کرد.

بعد از اظهارات مرد جاعل درحالی‌که بررسی‌ها نشان می‌داد اعضای این باند در مدت یک سال و نیم فعالیت‌ صدها مدرک جعلی را با مبالغ هنگفتی به مشتریانشان فروخته‌اند، پرونده با صدور کیفرخواست به شعبه 1161 دادگاه عمومی، جزایی تهران ارسال و محاکمه متهمان در این شعبه آغاز شد.

در پایان این محاکمه، قاضی داوود ابراهیمی بعد از شنیدن اظهارات متهمان هر کدام از اعضای باند را به اتهام جعل و استفاده از سند مجعول به حبس و میلیون‌ها تومان جزای نقدی محکوم کرد.

هشدار

قاضی ابراهیمی روز گذشته با بیان اینکه افرادی که اقدام به خرید کارت‌های شناسایی یا پایان خدمت جعلی می‌کنند به اتهام استفاده از سند جعلی تحت تعقیب قرار می‌گیرند، در هشدار به شهروندان از آنها خواست مراقب افراد سودجو بوده و مطمئن باشند کسانی که ادعا می‌کنند می‌توانند مدارکی از قبیل کارت پایان خدمت یا گواهینامه تهیه کنند، قصدی جز کلاهبرداری ندارند.

کد خبر 67905

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز