یک کارشناس رسانه نسبت به حضور سلبریتی‌ها در منطقه حادثه دیده متروپل آبادان هشدار داد.

متروپل

به گزارش همشهری آنلاین، یک کارشناس رسانه درباره حضور سلبریتی‌ها و اینفلوئنسرها در صحنه‌های حوادث و پیامدهای آن معتقد است: چهره‌ها حوادث را فرصتی مغتنم برای برندسازی و ارتقای برند ندانند.

مریم سلیمی افزود: آنها می‌توانند به روش‌های مختلف مردم را مطلع و آگاه کرده و هشدارها و توصیه‌هایی داشته باشند ولی این مسأله به معنی حضور در میدان حادثه، آن هم در قلب امدادرسانی با خطرات احتمالی برای فرد و علاقمندان آنها نیست.!

سلیمی گفت: چو عضوی به درد آورد روزگار/ دگر عضوها را نماند قرار. طبیعی است که وقتی حادثه‌ای رخ می‌دهد، همه اقشار جامعه از حادثه متأثر شده و می‌کوشند تا به سهم خود در ارتباط با آن حادثه ایفای نقش داشته باشند. گاه این نقش‌آفرینی نیازمند حرفه‌ای گری و عمل کردن بر اساس تخصص، مهارت‌ها، تجارب و در چارچوب‌های لازم است و تنها در این صورت است که مفید واقع می‌شود.

وی ادامه داد:‌در چنین شرایطی، عدم برخورداری از تخصص و مهارت لازم، (به ویژه از سوی چهره‌هایی که در محل حادثه حضور می‌یابند)، نه تنها کمک محسوب نمی‌شود بلکه ممکن است باعث ایجاد موانعی برای نیروهای متخصص در امر امداد شده یا به بروز حادثه جدیدی بیانجامد و در نتیجه، حاشیه‌هایی به وجود بیاید.

حضور چهره‌ها، سلبریتی‌ها و اینفلوئنسرها در میادین حوادث طبیعی است؟

این دکترای علوم ارتباطات اجتماعی گفت: در این باره علاوه بر نقدی که به حضور افراد عادی در صحنه حوادث به خصوص در زمان‌های اولیه بعد از حادثه داشت که با گرفتن فیلم و عکس و ایجاد ازدحام اجازه نمی‌دهند فرایند امداد و نجات به درستی انجام شود، بر حضور چهره‌ها در محل حادثه نیز نقدی جدی وارد است زیرا هر فرد غیرمتخصصی - چه فرد عادی و چه سلبریتی یا اینفلوئنسر- با حضور در صحنه خطر، احتمال خلق حوادثی جدید و بالا رفتن شمار قربانیان یا صدمه دیدگانه حادثه را افزایش می‌دهد.

بخشی از دردسر نباشید

سلیمی تأکید کرد: اینکه سلبریتی‌ها و اینفلوئنسرها بخواهند در راستای مسئولیت اجتماعی خود در حوادث ایفای نقش موثری داشته و به اطلاع رسانی و آگاهی بخشی و... بپردازند، قابل احترام است ولی نکته این است که این حضور و ایفای نقش نباید خود به ایجاد خلل در فعالیت‌های افراد کارورزیده حوزه حوادث و پوشش‌های رسانه‌ای منجر شود.

وی افزود: از سویی لازم است تا صدا و سیما و رسانه‌های مختلف پوشش مناسب، واقعی و عینی از حادثه داشته باشند تا برخی اظهار نظرها و نقدها از اسوی افراد مشهور به ایجاد تشکیک در جامعه منتهی نشود.

سلیمی یادآور شد: باید به خاطر داشت که حضور سلبریتی‌ها و چهره‌ها در محل حوادث زمانی می‌تواند موثر، دلگرم کننده و یاری رساند باشد که خود بخشی از مشکل نباشد بلکه بخشی از راه حل باشد. آنهم در شرایطی که به قیمت جان یک حادثه دیده تمام نشود.

وی در پایان یادآور شد: در بسیاری از کشورهای جهان به محض وقوع حادثه، فضا به خوبی و درستی در ابعاد مختلف رسانه‌ای، امدادی و... مدیریت می‌شود و به بسیاری از حوادث مشابه فعلی نمی‌انجامد.

کد خبر 679081
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha