جنگ اوکراین اتحادیه‌ اروپا را مجبور کرده است تا برای کشاورزی سراغ زمین‌های حفاظت‌شده برود.

خرگوش

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از رویترز، جنگ اوکراین و اختلال در زنجیره تامین مواد غذایی در دو کشور درگیر که از  بیشترین تولیدکنندگان گندم و غلات در جهان هستند، منجر به کمبود شدید مواد غذایی در جهان شده است.

کشورهای  همسایه منطقه جنگی نیز از این شرایط مستثنی نبوده و حالا اتحادیه‌ اروپا خود را با چالش‌های جدیدی روبرو می‌بیند. میان کمیسون اروپا از یک سو و طرفداران محیط‌زیست از سوی دیگر در خصوص به‌کارگیری موقت اراضی که سال‌ها به منظور حفظ تنوع زیستی کنار گذاشته شده بودند، اختلاف پیش آمده است.

اتحادیه‌ اروپا برای مقابله با کمبود مواد غذایی در رویکردی جدید به مزرعه‌داران اجازه داده زمین‌های بیشتری را به زیر کشت غلات ببرند. این رویکرد در مغایرت با هدف حفظ تنوع زیستی در قاره سبز است. از طرفی دیگر در آلمان عضو قدرتمند اتحادیه اروپا، با این رویکرد موقت اتحادیه اروپایی چندان موافق نیست.

وزارت کشاورزی آلمان در حکومت ائتلافی به دست سبزها افتاده است. آنها  از تسهیلات جدید اتحادیه اروپا پیروی نمی‌کنند و فقط اجازه استفاده از این زمین‌ها برای کشت علوفه دام را داده‌اند. استفاده از زمین برای کشت علوفه از آنجایی‌ که به مصرف کود نیاز ندارد برای گیاهان و جانوران محلی کمتر مضر است.

استدلال سبزهای آلمان درخصوص سود و زیان این رویکرد است. آنها مشخصا در خصوص آلمان می‌گویند که استفاده از ۱۷۰ هزار هکتار زمین  اضافی می‌تواند تولید سالانه را تا ۶۰۰ هزار تن  افزایش می‌دهد، اما این مقدار در نهایت  کمتر از یک درصد از تولید سالانه غلات اوکراین با حدود ۸۶ میلیون تن است.

سیلویا بندر، متصدی امور خارجه در وزارت کشاورزی تحت رهبری سبزها گفت که آلمان به طور کلی در سال گذشته ۴۲ میلیون تن غلات در سطح جهانی تولید داشته و اختصاص زمین‌های زراعی بیشتر آلمان برای کشت غلات تاثیری آنچنانی نخواهد داشت. همینطور پیش از این وزیر کشاورزی آلمان از قیمت ارزان گوشت در کشوری که به سویس‌های یک یورویی خود معروف است، انتقاد کرده  و خواستار توجه بیشتر به محصولات ارگانیک شده بود.

وزیر کشاورزی آلمان در فروردین ماه در یک برنامه تلویزیونی با توجه به افزایش قیمت مواد غذایی در پی جنگ اوکراین از مردم خواسته بود که اگر می‌خواهید به روسیه ضربه بزنید، کمتر گوشت مصرف کنید.

از طرفی دیگر نگرانی و انتفاد طرفداران محیط‌زیستی، کنار گذاشتن سیاست جدید کشاورزی مشترک اتحادیه‌ اروپا است که پیش‌تر تصویب و  قرار بود در سال بعد اجرایی شود. آنها نگران بهره‌برداری گروه‌های لابی‌ کسب‌وکارهای کشاورزی از شرایط بحرانی فعلی هستند.

داده‌های یورواستات در این هفته نشان می‌دهدکه همین حالا هم  اتحادیه اروپا از اهداف سازمان ملل متحد در خصوص حفاظت از اکوسیستم و تنوع زیستی در طول پنج سال گذشته عقب مانده است.

کد خبر 679509

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha