به گزارش همشهری آنلاین، محسن مهدیان مدیر عامل موسسه همشهری نوشت: ماجرا فراتر از خانم امیرابراهیمی است. او در حالی از صاحبان جشنواره مدال میگیرد که فیلم عنکبوت مقدس پایینترین امتیاز را در میان مخاطبان جشنواره کسب میکند. این تعارض یعنی ماجرا تنها هنر بازیگری نیست.
هرچند عجیب است؛ خانم امیرابراهیمی بهخاطر دارد که در آن روزهای تلخ، بیشترین کسانی که در شکستن زنجیره انتشار نامردی و ظلم سهم داشتند، جامعه مومنین بودند. طبیعی هم بود؛ حکم شرع و اخلاق و مروت و رأفت همین بود. به همین دلیل است که انتقام امروز او از صاحب و حقیقت رأفت، عجیب و دردناک است. او مدال گرفت اما نه برای هنر بازی کردن که بازهم برای هنر بازی خوردن.
اما عنکبوت مقدس دقیقا چه مأموریتی دارد؟
این فیلم درباره سعید حنایی قاتل زنجیرهای زنان مشهد در اواخر دهه ۷۰ است. پیشتر فیلم سینمایی عنکبوت به کارگردانی ایرج زاد به این سوژه پرداخت. اما تفاوت ایندو چیست؟ رؤیا کریمی مجد خبرنگار فراری که سالها پیش با سعید حنایی در زندان وکیلآباد مشهد مصاحبه کرده است، درباره تفاوت ایندو میگوید مهمترین نکتهای که در فیلم عنکبوت ساخته ایرج زاد سانسور شده، نقش دین و مذهب و شهر مقدس مشهد است. با این مقدمه مسئله روشن است.
ماجرا پروژه اصلی رسانههای ضدایرانی در بهرهگیری از خطای تعمیم است؛ به همین دلیل است که بیاندازه مورد تشویق ایراناینترنشنال و بیبیسی و مسیح علینژاد قرار میگیرد. چون اینبار خطشکنی در خطای تعمیم رسانهای به ساحت اعتقادات است. سیاست راهبردی رسانههای شیطانی این روزها صرفا انتشار اخبار دروغ نیست. بلکه تمرکز و تأکید و تکرار یک خبر تلخ و تعمیم آن از جزء به کل است. پروژه اصلی این است که سعید حنایی را خروجی هویت دینی مردم ایران معرفی کنند.
تا امروز امثال فرهادی تلاش کردهاند با تمرکز بر خطاها، ظلم حکومت را نتیجه بگیرند و البته هر بار هم از این مزدوری صله گرفتهاند. بعدها با این قاعده از حکومت فراتر رفته و بر مردم ایران تاختند و از وطنفروشی دکان ساختند. ولی اینبار این تعمیم را به دامن هویت حقیقی مردم کشاندند و برای لکهدار کردن اعتقادات و ایمان مردم به اهلبیت، مدال گرفتند؛ حال آنکه خاک بر چهره درخشان خورشید میپاشند.
نظر شما