معاون پردازش و دفع سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با اعلام اینکه ۵ تا ۶ درصد زباله‌های ورودی به مجتمع آرادکوه قابل بازیافت است، گفت: بقیه پسماند ورودی به مجتمع آرادکوه ریجکت خطوط پردازش است که ارزش بازیافت مواد ندارند.

آرادکوه

حسین حیدریان در گفت و گو با همشهری آنلاین با بیان این مطلب افزود: پسماندهایی که ارزش بازیافت مواد ندارند، به دلیل داشتن ارزش حرارتی بالا، امکان بازیافت انرژی در آنها هست، یعنی برای سوزاندن مناسب هستند که بر همین اساس،  روزانه ۲۰۰ تن از زباله‌هایی که ارزش بازیافت مواد ندارند، در دستگاه زباله‌سوز سوزانده و به انرژی تبدیل می‌شوند.

این مدیر ارشد شهری پایتخت با بیان اینکه برای افزایش ظرفیت زباله‌سوزی و تولید انرژی در حال مذاکره با سرمایه‌گذار هستیم، گفت: دستگاه زباله سوز جدیدی را با ظرفیت روزانه هزار تن احتمالا در سایت آبعلی راه اندازی می‌کنیم که با احتساب دستگاه زباله سوز فعلی، سوزاندن مواد غیر قابل بازیافت ورودی به به آرادکوه به روزانه  ۱۲۰۰ تن می رسد.

۶ درصد زباله‌های ورودی به آرادکوه قابل بازیافت است | زباله سوز جدید هزار تنی در سایت آبعلی مستقر می‌شود

معاون پردازش و دفع سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران اضافه کرد: زباله‌سوزی یکی از روش‌های دفع پسماند غیر قابل بازیافت در دنیا به حساب می‌آید که مزایای زیادی دارد. یکی از مهمترین‌ مزایای زباله‌سوزی، کاهش  ۹۰ درصدی  حجم و کاهش حدودا ۲۰ درصدی وزن زباله‌های ورودی به دستگاه‌های زباله سوز است.

حیدریان ادامه داد: یکی دیگر از مزایای زباله‌سوزی این است که در این روش، شیرابه‌ای تولید نمی‌شود و به لحاظ بهداشتی و از بین بردن پاتوژن‌ها یکی از بهترین روش‌های دفع پسماند به نسبت روش‌های دیگر مثل تولید کمپوست، دفن نهایی و روش‌های دیگر به شمار می‌رود.

او با اشاره به اینکه زباله سوزی در حال حاضر از صنعت‌های تک است و تقریبا یک شرکت در داخل کشور این صنعت را دراختیار دارد، گفت: نهایتا با چین برای خرید این دستگاه‌ها همکاری داریم.

این مدیر ارشد شهری پایتخت با اشاره به اینکه درصد بالایی از مواد قابل بازیافتی که در ترکیب پسماند تهران وجود دارد در مناطق و در مبدا جدا می‌شوند، گفت: این جداسازی در مبدا یا به شکل استاندارد است که شهروندان زباله‌ها را به غرفه‌های پسماند تحویل می‌دهند و یا پیمانکاران از درب منازل جمع آوری می‌کنند. از طرف دیگر تفکیک برخی از زباله‌های تهران با روش غیر استاندارد از همان مخزن توسط عوامل غیر مجاز اتفاق می‌افتد؛ بنابراین چیزی که در ترکیب پسماند می‌ماند حدود ۵ درصد است یعنی تقریبا به نسبت مناطق مختلف تهران که درصد مواد بازیافشان متغیر است(بین ۱۵ تا ۲۵ درصد) بقیه در مناطق جدا می‌شود و چیزی حدود ۵ تا ۶ درصد زباله‌های قابل بازیافت به  آراد کوه می‌رسد.

حیدریان با اشاره به متوسط جهانی بازیافت پسماند گفت: میانگین بازیافت مواد در جهان با احتساب بازیافت مواد تر به روش کمپوست حدود ۷۰ درصد است اما بدون در نظر گرفتن پسماند تر، این رقم به ۳۰ تا ۳۵ درصد می رسد.

بیشتر بخوانید:

کد خبر 680306

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha