چهارشنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۷
۰ نفر

در پی تحولات اوکراین، دانمارک قصد دارد بعد از سال‌ها به سیاست دفاعی اتحادیه‌ اروپا ملحق شود.

دانمارکی‌ها با دستکش سفید

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از رویترز، دانمارکی‌ها به عنوان آخرین کشور عضو اتحادیه قرار است به سیاست دفاعی این اتحادیه‌ ملحق شوند. آنها در این خصوص امروز (چهارشنبه) تصمیم‌گیری می‌کنند.

دانمارک تنها عضو از ۲۷ کشور اتحادیه‌ اروپا است که تا به الان به سیاست مشترک امنیتی و دفاعی ملحق نشده است. دانمارک در پی نتایج  همه‌پرسی ۱۹۹۳ معاهده ماستریخت، توانست معافیت‌هایی را از خود معاهده و واحد پول یورو برای خود محفوظ نگه دارد.

 دانمارکی‌ها که به انتقاد دائم از  اتحادیه اروپا شهره هستند، حالا چنین تصمیمی را اتخاذ کرده‌اند که نشان‌دهنده تغییر اساسی قابل‌توجه دیگری در سیاست کشورهای اروپایی (به طور مشخص بعد از آغاز جنگ اوکراین در ماه فوریه) خواهد بود. سوئد و فنلاند بعد از تقریبا هفت دهه بی‌طرفی نظامی درخواست عضویت در ناتو داده‌ و آلمان و دانمارک نیز در چرخشی از سیاست‌های دفاعی پیشین خود وعده افزایش بودجه نظامی کشورهای خود را داده‌اند.

دانمارک از اعضای بنیانگذار سازمان ناتو است، اما مهم‌ترین شریک همه اعضای ناتو و قدرتمندترین عضو نظامی آن یعنی آمریکا همواره به متحدان اروپایی خود درخصوص پذیرش مسئولیت بیشتر برای امنیت خودشان تذکر داده است. در همین زمینه، موگنس جنسن، سخنگوی دفاعی حزب حاکم سوسیال دموکرات دانمارک تاکید کرده که ناتو همچنان مهم‌ترین ابزار امنیتی دانمارک باقی خواهند ماند، اما اتحادیه‌ اروپا ابزار دیگری را به تامین امنیت شرق اروپا در دسترس قرار می‌دهد. در مقابل به نظر سوبی کریستنسن، محقق ارشد در مرکز مطالعات نظامی دانشگاه کپنهاگ در اصل این اقدام دانمارک بیشتر اهمیت سیاسی دارد تا اثربخشی نظامی.

مخالفان ابتکارات مشترک دفاعی و امنیتی اتحادیه‌اروپا همواره به بوروکراسی و تصمیم گیری ناکارآمد در سطح اتحادیه اشاره می‌کنند و در عین حال از چشم انداز  بالقوه ارتش فراملی اتحادیه اروپا به دلیل تحت شعاع قرار گرفتن حاکمیت‌های ملی بیم دارند.

اتحادیه اروپا  فعلا هیچ برنامه‌ای برای ایجاد ارتش فراملی در داخل اتحادیه ندارد، اما قصد دارد یک نیروی استقرار سریع متشکل از حداکثر ۵۰۰۰ سرباز را تشکیل دهد.

کد خبر 680538

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha