روابط عمومی متروی تهران و حومه با اشاره به این موضوع که وظیفه تامین منابع مالی پروژه مترو پرند بر عهده کارفرما یعنی وزارت راه و شهرسازی است، تأکید کرد: با وجود پیگیری‌های متعدد و دریافت مجوزهای قانونی جهت تأمین منابع مالی پروژه خط متروی تهران - پرند، هنوز اقدامی برای پرداخت پول انجام نشده است.

مترو پرند

به گزارش همشهری آنلاین، سرنوشت متروی پرند موضوعی است که در دوره‌های مختلف مورد توجه قرار گرفته است. در همین راستا روابط عمومی و امور بین الملل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه (مترو) با انتشار اطلاعیه‌ای در رابطه با مشکلات مالی پروژه توضیحاتی ارائه کرد:

«طبق توافق‌نامه‌ای که روز ۵ بهمن سال گذشته به امضاء استاندار تهران، سرپرست شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید، مدیر عامل شرکت مترو و سایر عوامل ذیربط رسید، قرار بود در صورت امکان، مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان از محل منابع داخلی شرکت عمران شهر جدید پرند به این پروژه اختصاص پیدا کند و اگر چنین امری محقق نشد، زمینی به مساحت ۲۵ هکتار با تغییر کاربری صورت گرفته به پیمانکاران واگذار شود. اما در عمل چنین نشد. این در حالی بود که چگونگی تامین منابع مالی و اجرای پروژه خط متروی تهران-پرند در جلسه برگزار شده مورخ ۳ آذر ۱۴۰۰ در دفتر وزیر راه و شهرسازی با حضور استاندار و شهردار تهران تعیین تکلیف شده بود.

در ادامه و با تأخیر نزدیک به ۳ ماه، صورتجلسه دیگری بین شرکت عمران شهر جدید پرند و شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه (مترو) امضاء شد که براساس آن باید اراضی در نظر گرفته شده برای تحویل به پیمانکار پروژه تهاتر شود، اما این امر نیز ظاهراً به نتیجه عملی ختم نشده است.

با این اوصاف و از آنجایی که امکان فشرده سازی دوباره برنامه زمان‌بندی پروژه وجود نداشته و از طرفی وعده بهره‌برداری از خط متروی تهران-پرند تا قبل از پایان سال جاری توسط مسئولان امر بارها عنوان شده است، نگرانی‌هایی بابت خرید و نصب تجهیزات لازم این خط -که بخشی از آن باید از خارج از کشور تهیه شود و ثبت سفارش، ساخت، حمل و نصب آنها زمانبر است- به وجود آمده است.

پروژه ساخت و راه اندازی خط متروی تهران-پرند که جزو متروی شهرهای اقماری به شمار می‌آید، از جمله طرح‌های توسعه‌ای وزارت راه و شهرسازی به حساب آمده و شرکت مترو تهران به نمایندگی از شهرداری تهران، تنها مجری اجرای آن محسوب می‌شود. در چنین شرایطی، وظیفه تامین منابع مالی پروژه بر عهده کارفرما یعنی وزارت راه و شهرسازی است.

البته با وجود تمام مشکلات مالی موجود، پروژه همچنان فعال بوده و در کنار ادامه فرآیند نازک‌کاری ایستگاه، مراحل تکمیلی روسازی مسیر خط متروی تهران-پرند شامل تثبیت، زیرکوبی خط و ریل‌ها با استفاده از تجهیزات مکانیزه در حال انجام است. ضمن اینکه ریل‌گذاری کل مسیر نیز انجام شده است.»

کد خبر 680569

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha