پوست الکترونیکی را تصور کنید که واقعا قادر به تجربه درد است و می‌توان از آن برای ایجاد نسل جدیدی از روبات‌ها استفاده کرد که قادر هستند چیزهای خاصی را درست مانند انسان‌ها احساس کنند.

روبات

به گزارش همشهری آنلاین، شاید شبیه داستان یک رمان علمی تخیلی به نظر برسد، اما اکنون به لطف تیمی از محققان به رهبری راویندر داهیا در دانشکده مهندسی جیمز وات دانشگاه گلاسکو به واقعیت تبدیل شده است.

پوست می‌تواند گام بزرگی در جهت ایجاد پروتزهای برتر باشد و به گفته محققان، این می‌تواند منجر به ساخت پوست الکترونیکی چاپ‌شده نورومورفیک در مقیاس بزرگ با قابلیت پاسخ مناسب به محرک‌ها شود.

داهیا می‌گوید: «همه ما در اوایل زندگی خود یاد می‌گیریم که به محرک‌های غیرمنتظره مانند درد واکنش مناسب نشان دهیم تا از آسیب‌رساندن دوباره به خودمان جلوگیری کنیم. البته، توسعه این شکل جدید از پوست الکترونیکی واقعا شامل ایجاد درد آنطور که می‌دانیم، نیست. این به سادگی یک روش کوتاه برای توضیح فرآیند یادگیری از محرک‌های بیرونی است.»

او افزود: «آنچه ما توانستیم از طریق این فرآیند ایجاد کنیم، یک پوسته الکترونیکی است که قادر به یادگیری توزیع شده در سطح سخت افزار خواهد بود که نیازی به ارسال پیام‌ها به یک پردازنده مرکزی قبل از اقدام ندارد. در عوض این موضوع، کار را تا حد زیادی تسریع می‌کند. فرآیند پاسخ به لمس با کاهش میزان محاسبات مورد نیاز.»

بیشتر بخوانید:

نوع جدیدی از پوست الکترونیکی که قادر به احساس درد است و می‌تواند به ایجاد نسل جدیدی از روبات‌ها و پروتزهای هوشمند کمک کند.

در مقاله‌ای با عنوان «پوست الکترونیکی مبتنی بر ترانزیستورهای سیناپسی چاپ‌شده برای روبات‌ها برای احساس و یادگیری»، محققان توضیح دادند که پوست الکترونیکی از شبکه‌ای از ۱۶۸ ترانزیستور سیناپسی ساخته‌شده از نانوسیم‌های اکسید روی، موجود در سطح خود برای ارسال سیگنال به روبات‌ها استفاده می‌کند.

کد خبر 681147

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha