با گذشت 2 ماه از ماجرای سقوط هواپیمای مسافربری در فرودگاه بیشکک که باعث مرگ دست‌کم 41 مسافر ایرانی شد، وزیر حمل‌ونقل قرقیزستان خلبان هواپیما را مقصر اصلی این حادثه اعلام کرد

به گزارش خبرگزاری ریانووستی، وزیر حمل‌ونقل قرقیزستان روز گذشته در یک کنفرانس مطبوعاتی با بیان این خبر به خبرنگاران گفت: براساس گزارش کمیته بین‌المللی هواپیمایی که به تازگی صادر شده، عامل انسانی دلیل سانحه هوایی فرودگاه بیشکک اعلام شده و این یعنی اینکه خلبان هواپیما مقصر سقوط مرگبار بوده است.

وی افزود: در این گزارش تمامی مشخصات پرواز این هواپیما و تمامی پیام‌های رد و بدل شده با بخش کنترل فرودگاه درج شده‌اند و نظریه اعلام شده براساس بررسی این گزارش‌ها بوده است.

تلاش‌ها برای شناسایی علت اصلی سقوط این هواپیمای مسافربری ساعاتی بعد از حادثه و با پیدا شدن جعبه سیاه این هواپیما آغاز شد.

در این مرحله گروهی از کارشناسان کمیته بین‌المللی هواپیمایی وارد عمل شدند و بعد از گذشت بیش از 2 ماه تحقیقات تخصصی علت اصلی سقوط را اعلام کردند.

اظهارات نورلان سلیمانوف در حالی بیان می‌شود که پیش از این، نتایج تحقیقات اولیه درخصوص علت سقوط هواپیمای بوئینگ 737 حاکی از آن بود که خلبان استانداردهای ایمنی پرواز را  رعایت نکرده  است.

به همین دلیل ماموران پلیس قرقیزستان در یک عملیات شبانه، یوری گونچاروف، خلبان هواپیمای سانحه دیده را دستگیر و به زندان منتقل کرده بودند.

با اعلام نتایج نهایی تحقیقات و مقصر شناخته‌شدن خلبان در این حادثه، پیش‌بینی می‌شود یوری گونچاروف، در دادگاه به 15 سال حبس محکوم شود.

بنا بر این گزارش، سانحه سقوط هواپیمای بوئینگ 737، سوم شهریور امسال و زمانی رخ داد که این هواپیما با 90 سرنشین که 52 نفر از آنها ایرانی بودند، فرودگاه بیشکک را به مقصد مشهد ترک کرد.

دقایقی بعد از ترک فرودگاه در حالی که هواپیما در ارتفاع 22 هزار پایی از سطح زمین قرار گرفته بود، ناگهان خلبان متوجه افت فشار هوای داخل کابین شده و به همین خاطر تصمیم به بازگشت گرفت، اما هنگام فرود، این هواپیما به‌دلیل نقص فنی در منطقه‌ای نظامی در اطراف فرودگاه بیشکک سقوط کرد و 65 نفر از سرنشینان آن بر اثر شدت برخورد با زمین و آتش‌سوزی جان خود را از دست دادند.

به‌دنبال این حادثه، تیم‌های امداد و نجات همراه با ماموران آتش‌نشانی به سرعت عازم محل سقوط هواپیما شدند و عملیات مهار شعله‌های آتش و نجات مسافران آغاز شد.

ساعاتی بعد در حالی که 25 مجروح حادثه به بیمارستان‌های بیشکک انتقال یافته بودند، تلاش برای خارج کردن اجساد قربانیان آغاز شد و امدادگران اجساد قربانیان را که 41 نفر از آنها ایرانی بودند از میان لاشه‌ هواپیما خارج کردند.

از آنجا که اجساد بسیاری از قربانیان به‌علت شدت سوختگی قابل شناسایی نبود، گروهی از کارشناسان تشخیص هویت پلیس آگاهی کشور عازم بیشکک شدند و با انجام نمونه‌برداری از اجساد قربانیان و آزمایش‌های تخصصی موفق شدند هویت اجساد ایرانی و 12 جسد را  که متعلق به اتباع دیگر کشورها بود، شناسایی و آنها را به خانواده‌هایشان تحویل دهند.

کد خبر 68125

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز