یکشنبه ۷ آبان ۱۳۸۵ - ۱۵:۲۸
۰ نفر

سهیلا نیاکان: مدت‌هاست جای خالی نگارخانه‌ای که اختصاص به نمایش آثار مربوط به کودکان و نوجوانان داشته باشد، احساس می‌شود و تاسیس چنین مکانی که به قشر کودک و نوجوان اختصاص یابد، لازم و ضروری است.

نازنین آیگانی، مدیر نگارخانه ویژه آثار کودک و نوجوان، یکی از اهداف این نگارخانه را معرفی اساطیر و ادبیات به گروه سنی کودک و نوجوان دانست تا از این طریق فرهنگ ملی و مذهبی ایران به خانواده‌ها نیز منتقل شود.

نگارخانه «جهان‌نما» که در مجموعه تاریخی- فرهنگی نیاوران قرار دارد و همزمان با عید فطر گشایش یافته است، از این پس با نمایش آثار هنرمندان نقاش  تصویرگر به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

همچنین همزمان با آغاز فعالیت این نگارخانه نمایشگاهی از آثار پیشکسوتان تصویرگر کودک شامل پرویز کلانتری، نسرین خسروی، مهنوش مشیری، سیمین شهروان، فریده شهبازی، لیلی درخشان، محمدرضا دادگر، نفیسه شهدادی، کریم نصر و نورالدین زرین‌کلک تا 13 آبان به نمایش درخواهدآمد .

مدیر نگارخانه کودک و نوجوان که خود در زمینه هنر کودک فعالیت می‌کند، یکی از برنامه‌های اصلی این مکان را برگزاری کارگاه‌های تولید اثر (ورک‌شاپ) عنوان کرد تا کودکان با شرکت در این کارگاه‌ها، قصه‌خوانی و تهیه ماسک از اسطوره‌ها، با ادبیات، فرهنگ و تاریخ سرزمین‌شان آشنا شوند.

وی گفت:«ادبیات نقش مهمی در شرق و به خصوص در ایران دارد. ادبیات با تمام زندگی و هنرهای ما تنیده شده است. ولی متاسفانه از آنجا که ادبیات کاملاً به کودکان معرفی نشده، آنها قهرمانان و اساطیر ایران را نمی‌شناسند و به همین دلیل قهرمانان فرهنگ‌های دیگر، جایگزین اساطیر ایرانی می‌شوند. من موافق نیستم که به جای کودکان تصمیم بگیریم، اما اگر این قهرمانان در یک سطح به آنها معرفی شوند، بچه‌ها با این شناخت،‌ دست به انتخاب می‌زنند. در آن زمان بچه‌ها قادرند میان رستم و مرد عنکبوتی که از فرهنگ دیگری برخاسته، برگزینند».

این تصویرگر کودک همچنین از معرفی آیین‌های مذهبی نیز در این نگارخانه خبر داد و گفت: «معرفی آیین‌های مذهبی مانند عاشورا از جمله برنامه‌های دیگری است که در این نگارخانه انجام می‌شود. آیین‌های مذهبی نقش مهمی در فرهنگ ما دارند، اما به خاطر اینکه برای کودکان ملموس نشده، آنها این آیین‌ها را نمی‌شناسند.»

آیگانی همچنین گفت:«تلاش ما در اینجا این است که می‌خواهیم علم، هنر، آثار نقاشان بزرگ و مکاتب هنری را به زبان ساده به کودکان آموزش دهیم. در این صورت کودکان درمی‌یابند که بازی‌هایشان تعاریف جدی دارد؛ همانند روایت شاهزاده کوچولو، تا زمانی که سیاره شاهزاده کوچولو، شماره 666 نگرفته بود، کسی او را باور نکرده بود. در واقع ما تصمیم داریم به کودکان بگوییم سیاره‌های آنها شماره دارد و از این طریق هنر را با علم یاد بگیرند و آن را باور کنند».

مدیر نگارخانه کودک گفت: «درموزه نیاوران که محل گالری کودک در آن است، کودکان جدی گرفته می‌شوند و مخاطب مهمی هستند. حتی راهنماها از نوع برخورد با کودکان و نوجوانان آگاه هستند و این رفتار را در هیچ موزه دیگری مشاهده نکرده‌ام.»

وی به برگزاری برنامه‌های خاصی برای کودکان در این مکان اشاره کرد و گفت:«در زمان برگزاری روز جشن کودک در دو سال پیش، کودکان با دست پر این موزه را ترک کردند. مجموعه فرهنگی نیاوران، فضای مناسبی برای نمایش آثار هنرمندانی است که مخاطب کودک دارند یا آثاری که توسط کودکان خلق می‌شوند.»

آیگانی آموزش ادبیات و هنرهای تجسمی را تنها هدف این مرکز ندانست و یادآوری کرد که علوم انسانی و مغز رابطه تنگاتنگی با یکدیگر دارند و کودکی که فلسفه بداند، نقاش یا مجسمه‌ساز بهتری می‌شود.

کد خبر 6813

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز