مسئول آسیب شناسی حادثه ساختمان متروپل آبادان در شورای عالی استان‌ها گفت: شهرداری آبادان هم در طرح متروپل آبادان در حوزه کاربری و زمین مشارکت کرده بود. سرمایه‌گذارهای دیگر هم بودند که کنار کشیدند و در نهایت عبدالباقی به عنوان سرمایه‌گذار هفتم وارد شده و پروژه را در اختیار گرفت.

متروپل

به گزارش همشهری آنلاین، کورش حصیرباف در ششمین اجلاس عمومی شورای عالی استان‌ها گزارشی در خصوص حادثه متروپل آبادان ارایه کرد و اظهار داشت: یکی از مشکلات اصلی شهرداری‌های کشور نبود درآمد پایدار و هزینه‌های بالای مدیریت شهر است.

براساس گفته مسئول آسیب‌شناسی حادثه متروپل« یکی از روش‌های درآمدی شهرداری‌ها جذب سرمایه‌گذار است و این مساله به لحاظ قانونی مشکلی ندارد. بر همین اساس شهرداری آبادان هم در طرح متروپل آبادان در حوزه کاربری و زمین مشارکت کرده بود. سرمایه‌گذارهای دیگر هم بودند که کنار کشیدند و در نهایت عبدالباقی به عنوان سرمایه‌گذار هفتم وارد شد و پروژه را در اختیار گرفت.»

بخشی از صحبت‌های حصیرباف را در ادامه بخوانید:

* این پروژه و مشارکت شهرداری در شورای دوره پنجم آبادان هم به تصویب رسید و پیش از صدور پروانه این پروژه شروع به کار کرده بود. نقشه این پروژه در دفتر طراحی نقش‌یار طراحی می‌شود و ناظر پروژه هم این دفتر است در حالی بر اساس قانون باید هم طراحی نقشه و هم نظارت به سازمان نظام مهندسی واگذار می‌شد.

* در سال ۹۶ شهرداری پروانه ساخت را صادر می‌کند اما پیش از آن تخلفات گسترده ای رخ داده بود. به طوری که اطلاعات آبادان در این خصوص نامه‌ای به دادستانی می‌زند و دادستانی هم به شهرداری تذکر داد تا در پروانه و ادامه پیمانکار بازنگری کند.ضعف دیگر این پروژه واگذاری پروژه به عبدالباقی است که ذیصلاح نیست و صلاحیت ساخت و ساز ندارد. تنها به دلیل توانمندی از نظر مالی، پروژه به او واگذار می‌شود.

* در سال ۹۶ مهندسان دفتر طراحی نقش‌یار به عبدالباقی در خصوص نقص های پروژه تذکر می‌دهند و چون پیمانکار توجه نمی‌کند مهندسین طراح و مشاور از کار کنار می‌کشند. شهرداری هم این مسئله را جدی پیگیری نمی‌کند و کار پیش نمی‌رود. در سال ۱۴۰۱ هم با وجود تذکرات و نقص‌های فنی زیاد پروژه پیش می‌رود و عبدالباقی هم توجهی به این مشکلات نمی‌کند.

*بر اساس ماده ۶۵ برنامه توسعه کشور آن منطقه به عنوان منطقه آزاد معرفی شد و تمام اختیارات اقتصادی بر عهده رئیس سازمان منطقه آزاد اروند بود. مدیران دولتی اختیاری در آن منطقه نداشته است و شهرداری هم باید با هماهنگی منطقه آزاد نظارت کند که این دوگانگی مدیریت مشکلات زیادی به وجود آورده است.

*مهمترین مشکل فنی سازه طراحی ترکیبی از بتن و فلز بود. بر اساس این طراحی سقف پروژه از بتن و ستون‌ها فلزی بود. بتنی هم که استفاده شده بود از روش جدید بتن بافر بود که می‌بایست متخصص خبره آن را اجرا می‌کردند که متاسفانه استفاده نشده است. در گرمای تابستان آبادان باید عمل آوری بتن به درستی انجام می‌شد که مشاهدات نشان می‌دهد این کار به درستی انجام نشده است. 

* جای تأسف دارد که در قسمت های از سازه میلگرد به اندازه کافی استفاده نشده است و جوشکاری که اهمیت زیادی دارد نیمه کاره رها شده بود و ستون‌ها در محل جوشکاری شده بود که آیین نامه مبحث دهم مقررات ملی ساختمان تاکید می‌کند که در پروژه‌های بزرگ باید جوشکاری در کارخانه انجام شود و کیفیت کافی را داشته باشد.

کد خبر 682224
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha