گروه اقتصادی: با وجود تاکیدات مکرر دولت بر اجرای طرح‌های مختلف برای حل معضل مسکن، پس از رکود در اعطای تسهیلات ساخت واحدهای مسکونی از ابتدای سال‌جاری، هم‌اکنون نیز مدتی است پرداخت تسهیلات بانکی برای نوسازی بافت‌های فرسوده به‌دلیل در اولویت قرار گرفتن مسکن مهر متوقف شده است.

به گزارش خبرنگار ما، این دومین طرح در حوزه مسکن است که با اجرای طرحی جدید از اولویت افتاده و دچار توقف می‌شود.

پیش از این طرح اعطای وام مسکن 10 میلیون‌تومانی مورد توجه قرار گرفت که از عوامل نابسامانی بازار مسکن و افزایش قیمت شد و پس از چندی از اجرای ناقص آن، به فراموشی سپرده شد.

به‌نظر می‌رسد برخورد شتابزده با معضل نابسامانی مسکن که در سال‌های اخیر تشدید پیدا کرده منجر به تدوین و اجرای ناقص طرح‌های متعدد شده است و عملا تاثیری نیز بر بازار نداشته است.

در این راستا طرح مسکن مهر نیز با مشکلات زیادی روبه‌روست؛ به‌گونه‌ای که اجرای آن بارها به تعویق افتاده است.

با این حال متوقف شدن پرداخت تسهیلات بانکی به بافت‌های فرسوده در حالی از سوی وزارت مسکن تاییدشده، که براساس ماده 12قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن، بانک مرکزی موظف شده که برای احداث واحدهای مسکونی و بهسازی و نوسازی بافتهای فرسوده از طریق بانک‌های عامل نسبت به تامین و پرداخت تسهیلات بلند‌مدت در قالب سهمیه مشخصی از کل تسهیلات بانکی که ابتدای هر سال توسط دولت تعیین می‌شود، اقدام کند.

براساس مصوبه سال گذشته دولت نیز مقرر شده بود به ازای نوسازی هر واحد مسکونی 14 میلیون تومان وام یارانه‌دار پرداخت شود.

به زیان تهران

توقف اعطای تسهیلات نوسازی بافت‌های فرسوده، بیش از همه به زیان ساکنان شهر تهران خواهد بود که بیشترین بافت فرسوده شهری را به‌خود اختصاص داده است.

براساس معیارهای شورای شهر تهران 60 درصد از بافت پایتخت، فرسوده محسوب می‌شود و به همین منظور شهرداری و شورای شهر تهران برای بازسازی بافت‌های فرسوده و تجمیع واحدهای مسکونی تا 90 درصد تخفیف در نظر گرفته‌اند.

از سوی دیگر، به گفته مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، براساس قوانین موجود، دولت باید 35‌هزار میلیارد تومان ظرف 5 تا 6 سال برای نوسازی بافت‌های فرسوده به تهران اختصاص دهد که تاکنون از این رقم چیزی در اختیار مدیریت شهر تهران قرار نگرفته است.

در هر صورت، در شرایطی که در سال‌های اخیر دولت تلاش کرده با اعمال بخشودگی‌ها، معافیت‌ها و اعطای یارانه سود تسهیلات، اقدام به بسترسازی برای نوسازی بافت‌های فرسوده شهری کند، توقف پرداخت تسهیلات به این بخش، به بهانه در اولویت بودن مسکن مهر، خبر ناامیدکننده‌ای محسوب می‌شود.

بدون تردید، حل معضل دیرینه مسکن در کشور، مستلزم پیشبرد همزمان طرح‌های توسعه مسکن در ابعاد گوناگون است و اولویت دادن یک بخش به بخش دیگر، رسیدن به نقطه مطلوب را به تاخیر می‌اندازد.

توقف اعطای تسهیلات 14میلیون تومانی برای نوسازی هر واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده، در حالی است که دولت نهم تاکنون در بخش نوسازی بافت‌های فرسوده عملکرد بهتری نسبت به دولت‌های قبل داشته است.

در 3 سال اخیر نزدیک به 150 هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده، نوسازی شده‌اند که نسبت به دوره‌های قبل، رشد مناسبی نشان می‌دهد.

به گزارش فارس، یک مقام مسئول در وزارت مسکن و شهرسازی با تایید متوقف شدن پرداخت تسهیلات بانکی به بافت‌های فرسوده اظهار داشت: متأسفانه موضوع متوقف شدن پرداخت تسهیلات بانکی به بافت‌های فرسوده صحت دارد و به تازگی نیز وزیر مسکن و شهرسازی با ارسال نامه‌هایی به بانک مرکزی خواستار اولویت دادن به مسکن مهر شد و اعطای تسهیلات بانکی به بافت فرسوده از سوی بانک‌های عامل متوقف شده است.

وی ادامه داد: مسکن مهر در حال حاضر جزء برنامه‌های اولویت‌دار دولت است بنابراین فعلا تصمیم بر این شده که تسهیلات بانکی به مسکن مهر اعطا شود.

این مقام مسئول گفت: توقف پرداخت تسهیلات بانکی به واحدهای مسکونی که جزء بافت‌های فرسوده معرفی شده‌اند و حتی برخی 30 درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند موجب ایجاد مشکلاتی برای برخی از خانواده‌ها شده است ‌طوری که برخی خانوارها مجبور به اجاره‌نشینی و حتی سکونت در پارکینگ‌ها شده‌اند.

وی با بیان اینکه اهمیت بازسازی بافت‌های فرسوده نیز در حد مسکن مهر است خاطرنشان کرد: با بازسازی یک واحد مسکونی در بافت فرسوده از یک پلاک، 4واحد مسکونی تولید می‌شود. 

وی تاکید کرد: طبق توافق اولیه دولت با 6‌بانک عامل، قرار بود 7500 میلیارد تومان تسهیلات به مسکن روستایی، شهری و مسکن مهر پرداخت شود که سهمیه بافت فرسوده در قالب همان مسکن شهری دیده شده بود.

این مقام مسئول ادامه داد: حدود 3‌هزار میلیارد تومان از 7500‌میلیارد تومان مورد اشاره مربوط به مسکن شهری است که قرار بود از این بخش، به هر واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده، حداقل 14‌میلیون تومان تسهیلات اعطا شود که متأسفانه فعلا متوقف شده است.  به گفته وی، تاکنون برای ساخت 5 هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده در سراسر کشور تقاضا ایجاد شده است.

کد خبر 68246

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز