جمعه ۲۴ آبان ۱۳۸۷ - ۱۷:۰۵
۰ نفر

گروه بورس- سحر قاسم‌نژاد: امسال یا دست کم در ماه‌های سپری شده از سال 87 مشتریان تالار حافظ روزهای رونق کم‌سابقه و رکود تاریخی را به فاصله اندکی تجربه کردند.

به عبارت دیگر با استناد به آمار و ارقام، 8 ماه سپری شده از سال را در تقویم سهامداران می‌توان به 2 فصل تقسیم کرد؛

4 ماه ابتدایی که هوای بورس تهران بهاری بود و ارزش بازار و شرکت‌ها روی خط صعودی راه می‌رفت و 4 ماه دوم که در اوج گرمای تابستان پای فصل سرد را به بورس بازکرد.

به این ترتیب حرکت بورس تهران در8‌ماهی که پشت‌سر گذاشتیم حکایت از صعود و سقوطی دارد که شاخص بازار را از کف به اوج رساند و بعد بلافاصله به زمین کوبید.

دست آخر اینکه پیرو موج سنگین سنگ آهنی‌ها، نزول اقتصاد جهانی مزید بر علت شد تا شاخص از مرز 13 هزار واحد به یک قدمی مرز مقاومت سقوط کند.

شرکت‌های پرطرفدار بورس هم در4 ماه اخیر هرکدام به نوعی به تیر غیب گرفتارشدند تا ارزش بازار با یک سقوط آزاد بی‌سابقه، 16 میلیارد دلار کاهش یابد.

3 قلوهای فولادی که در سال‌87 چشم بازار را گرفته بودند با اعلام خبر افزایش قیمت سنگ آهن غافلگیر شدند تا سهامدارانشان برای چندین و چند هفته به حال اغما بیفتند.

تولیدکنندگان سنگ آهن هم که بنا بود با افزایش درآمد حاصل از فروش محصولات سال آینده در فصل مجامع، صاحبان سهام را خوشحال کنند همتراز فولادی‌ها ضرر کردند و نمادشان برای روزهای متمادی از تابلوی معاملات حذف شد.

به این ترتیب، فولادی‌ها و تولید‌کننده‌های سنگ آهن قربانی بازی 2‌سر باختی شدند که درنهایت بازار سهام را از رونق انداخت.

سهام کشتیرانی هم بعد از حادثه سرقت دریایی و البته به لطف تحریم‌های آمریکا مشتریان خود را از دست داد و سهامدارانش در صف فروش ایستادند.

به‌جز این شرکت‌هایی نظیر پتروشیمی‌ها که به‌نوعی با نفت خام سروکار دارند هم با سقوط قیمت‌های جهانی روی سراشیبی قرار گرفتند و ارزش خود را در بازار سهام از دست دادند.

اما در صدر فهرست شرکت‌های صاحب نماد زیان دیده، فولاد مبارکه اصفهان قرار دارد که در فاصله زمانی نخستین روز مرداد تا بیست‌و‌دومین روز آبان دوسوم ارزش بازار خود را از دست داده است.

ارزش بازار بزرگ‌ترین تولید‌کننده فولاد کشور در این مدت با احتساب دلار به قیمت یک هزار تومان از 9 میلیارد به 6/3 میلیارد دلار رسیده است.

عنوان دومین زیان ده بزرگ بورس هم در 4 ماه مورد بررسی، نصیب فولاد خوزستان می‌شود که ارزش بازارش از 3 میلیارد به یک میلیارد دلار رسیده است.

براساس اطلاعات منتشر شده از فعالیت بورس در 2 ماه پایانی تابستان و 2 ماه آغازین پاییز سقوط ارزش دامن دیگر شرکت‌های اثرگذار بازار را هم گرفته است.

ارزش شرکت مس ایران در این مدت از 5/4 میلیارد به 3 میلیارد دلار سقوط کرده و ارزش بازار کشتیرانی هم از 7/2‌میلیارد به 5/1 میلیارد دلار رسیده است.

به‌جز این تولیدکننده‌های سنگ‌آهن هم که به لطف بسته بودن نماد از خطر ریزش یکباره در امان بوده‌اند از دیگر شرکت‌هایی هستند که بخشی از ارزش سهام خود را از دست داده‌اند.ارزش بازار چادر ملو در 4 ماه گذشته از 3 میلیارد به 6/2 میلیارد رسیده و ارزش شرکت گل گهر هم از 5/2 میلیارد به 2/2 میلیارد نزول کرده است.

نکته جالب‌تر اینکه بر خلاف فولاد خوزستان که در مدت 4 ماه اثر‌گذاری خود بر ارزش بازار سهام را از دست داده و از رتبه چهارم به دوازدهم سقوط کرده، بانک پارسیان توانسته برای خود در میان 10‌شرکت با ارزش بورس جایی دست‌و‌پا کند. ارزش بازار این بانک خصوصی در مدت یاد شده از 4/1 میلیارد به 6/1 میلیارد دلار رسیده است

کد خبر 68314

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز