پنجشنبه ۳۰ آبان ۱۳۸۷ - ۰۷:۳۲
۰ نفر

ترجمه - اصغر صفری فرد: 10 نکته برای داشتن زندگی سالم که باید آن‌ها را رعایت کنیم.

1) غذای سالم بخورید
خوردن پنج وعده از سبزیجات و میوه‌ها در هر روز و استفاده کمتر از چربی‌های اشباع شده به سلامتی شما کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن را کاهش می‌دهند.

2) وزن متعادلی داشته باشید
کسانی که اضافه وزن دارند و یا حقیقتا چاق هستند، احتمال بالایی برای مبتلا شدن به انواع بیماری‌ها مانند بیماری قند یا دیابت، فشار خون بالا، بیماری‌های قلبی عروقی و سکته دارند.

3) تحرک داشته باشید
 برای  افراد بالغ، 30 دقیقه فعالیت متوسط بدنی که بهتر است در تمام روزهای هفته باشد، توصیه شده است. به آرامی شروع کنید و تا سطح مطلوب ادامه دهید، اما زیاده‌روی نکنید. شما می‌توانید ورزش و فعالیت‌های بدنی یکسانی را هر روز تکرار کرده، یا اینکه فعالیت‌های بدنی متفاوتی را هر روز انجام دهید.

4) سیگار نکشید
سرطان، بیماری‌های ریه، یائسگی پیش از موعد، نازایی و مشکلات حاملگی جزو عوارض سیگار کشیدن هستند. استعمال دخانیات خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی و  عروقی را در افراد میانسال سه برابر می‌کند.  اگر سیگاری هستید همین امروز آن را ترک کنید.

5) معاینه‌های دوره‌ای داشته باشید
معاینه و آزمایش‌های سلامتی اغلب سالی یک بار هستند. بسته به سن، تاریخچه سلامتی، نحوه زندگی و سایر موارد مهم، پزشک شما تصمیم می‌گیرد که نیاز به چند بار معاینه و انجام آزمایش‌های مورد نیاز برای بررسی بیماری‌ها در طول سال دارید. وقتی که یک بیماری زود و در مراحل ابتدایی تشخیص داده شود، شانس درمان و بهبودی به‌مراتب افزایش خواهد یافت. 

6) واکسن بزنید
واکسیناسیون فقط مختص کودکان نبوده و بزرگسالان هم به آنها نیاز دارند. برخی از واکسن‌ها برای همه هستند. برخی دیگر نیز اختصاصی بوده و برای افراد خاصی توصیه می‌شوند.  از سلامتی خود با انجام واکسیناسیون مراقبت کنید.

7) استرس و تشویش‌ها را کنترل کنید
 از سلامت  جسم و روان خود به وسیله حضور در فعالیت‌هایی که به شما در مدیریت استرس  در محل کار و  خانه کمک می‌کنند، محافظت کنید.

8) خودتان و خطرات مربوط به‌خودتان را بشناسید
عادات شما، محیط کار و زندگی شما و نحوه زندگی شما  می‌توانند وضعیت سلامتی و خطرات مربوط به شما را نشان بدهند. خودتان را بشناسید و از آنچه برای شما بهتر است پیروی کنید.

9) از خودتان محافظت کرده و نکات ایمنی را رعایت کنید
 آیا شما می‌دانید قتل، تصادف با وسایل موتوری، افتادن از بلندی و صدمات ناشی از دستگاه‌ها در محل کار جزو مهم‌ترین عوامل مرگ هستند. بیاموزید که از خود و سایرین در هر جایی که هستید، مراقبت کنید.

10) با خودتان مهربان باشید
تصمیم بگیرید که بین کار، منزل و سرگرمی تعادل ایجاد کنید. به سلامتی خودتان توجه کنید و داشتن زندگی سالم را جزئی از زندگی خود قرار دهید.

 cdc.gov

کد خبر 68367

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز