گروه سیاسی: معاون وزیر امور خارجه روسیه با بیان اینکه اختلاف‌ها میان اعضای گروه موسوم به 1+5 در مورد نحوه تعامل با ایران همچنان وجود دارد، تأکید کرد:

 مسکو و پکن مانند گذشته با تشدید تحریم‌های ایران مخالفند.

آسوشیتدپرس به نقل از خبرگزاری روسی اینترفکس گزارش داد: سرگئی ریابکف که به‌عنوان نماینده روسیه در نشست پنجشنبه گذشته کشورهای عضو 1+5 در پاریس شرکت کرده بود، پس از این نشست گفت: کشورهای غربی همچنان برای افزایش فشار بر ایران از طریق تحریم‌های شورای امنیت اعمال فشار می‌کنند، اما روسیه و چین با این رویکرد مخالفند.

یک روز پس از نشست 1+5 در پاریس هم خاویر سولانا، هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا که در اجلاس مذکور حاضر بوده است، از توافق اعضای این گروه برای ادامه مذاکره با ایران سخن گفته بود، اما خبرها حاکی از آن‌ است که مذاکرات رابرت کوپر و علی باقری، معاونان سولانا و سعید جلیلی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی که سولانا از آن سخن گفته بود، به‌زودی انجام شود.

ریابکف هم در گفت‌وگو با خبرگزاری ریانووستی با بیان اینکه 1+5 برای ادامه مذاکره با ایران توافق کرده‌اند، گفت: درباره محل و روز رایزنی‌ها توافقی به دست نیامده و این موضوع در روزهای آینده توسط کوپر دنبال خواهد شد، اما شخصا امیدوارم که این مذاکرات به‌زودی آغاز شود.

در همین حال، روزنامه لس‌آنجلس تایمز با اشاره به پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران با بیان اینکه آمریکا و دیگر قدرت‌های غربی در اعمال فشار بر ایران برای رهاکردن برنامه غنی‌سازی اورانیوم شکست خورده‌اند، نوشت: با توجه به مخالفت روسیه و چین و اینکه هیچ تصمیم جدیدی در پاریس اتخاذ نشد، امیدواری‌های غرب برای اعمال دور دیگری از تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران تا پیش از پایان یافتن دوره ریاست‌جمهوری جورج بوش از بین رفت.

به گزارش ایسنا، این روزنامه همچنین با اشاره به تلاش‌ مقام‌های رژیم‌صهیونیستی برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران خاطرنشان کرد که برخی مقام‌های این رژیم نسبت به آزمایش موشک سجیل در روزهای گذشته هشدار داده‌اند.

از سوی دیگر، پایگاه خبری المحیط نیز به نقل از روزنامه لبنانی الاخبار فاش کرد که شیمون پرز، رئیس رژیم‌صهیونیستی در حاشیه کنفرانس گفت‌وگوی ادیان در نیویورک از کشورهای عربی خواسته است برای رویارویی با ایران با هم متحد شوند.

به گزارش ایرنا، پرز در مراسم شامی که پس از پایان کنفرانس گفت‌وگوی ادیان و به دور از چشم خبرنگاران برگزار شده، خطاب به مقام‌های حاضر از کشورهای یمن، قطر، کویت و مصر این درخواست را مطرح کرده و پس از پایان مراسم هم در گفت‌وگو با خبرنگاران مدعی شده که هدف از کنفرانس ادیان، متوقف کردن تلاش‌های ایران برای تسلط بر خاورمیانه است

کد خبر 68431

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز