به گزارش خبرنگار همشهری آنلاین؛ حدود سه هفتهای میشود که امکان خرید کارت بلیت اعتباری اتوبوس و مترو به دلایل نامعلوم دست کم در برخی ایستگاههای مترو و پایانه های اتوبوس وجود ندارد و شهروندانی که میخواهند کارت جدید اعتباری برای سفرهای درون شهری تهیه کنند با پاسخ منفی متصدیان فروش بلیت مواجه میشوند.
یکی از شهروندان تهرانی در اینباره به همشهری آنلاین میگوید: «من دست کم روزی دوبار برای رفتن از محل کارم به خانه و برعکس از مترو استفاده می کنم اما از یکشنبه هفته پیش که کارت بلیتم را گم کردهام تا امروز نتوانستم کارت جدید تهیه کنم. متصدی بلیت فروشی ایستگاه متروی تربیت مدرس ۱۰ روز است در باجه حضور ندارد و حتی امکان خرید بلیط تک سفره هم در این ایستگاه نیست. به همین خاطر مجبورم یا از مترو استفاده نکنم یا روزانه بلیت تهیه کنم که بلیت تک و دوسفره گرانتر از بلیتهای اعتباری است.»
این مشکل برای برخی مسافران دیگر در خط ۶، ۴ و ۷ به وجود آمده و میگویند که باید هر روز بلیط تک سفره بخرند و هزینه بیشتری را پرداخت کنند. در حالیکه در سفرهایی که از کارت اعتباری مدت دار به جای بلیت اعتباری استفاده شود، بسته به مسافتی که با مترو طی میشود، نرخ کرایه مترو متفاوت است و به سفرهای با مسافت بین صفر تا ۱۰ کیلومتر، ۱۰ تا ۲۰ کیلومتر، ۲۰ تا ۳۰ کیلومتر، ۳۰ تا ۴۰ کیلومتر، ۴۰ تا ۵۰ کیلومتر و بیش از ۵۰ کیلومتر تخفیفهای خوب و به صرفهای برای مسافرانی که کارت اعتباری دارند، ارائه میشود یعنی مسافرانی که مسافت کمتری طی میکنند، طبیعتا با کارت اعتباری کرایه کمتری میپردازند. این در حالی است که برای شهروندانی که کارت اعتباری ندارند و بلیت روزانه می خرند، باید پول یک سفر کامل را بپردازند. به همین خاطر مسافران دائمی مترو و حتی آنهایی که گذرشان کمتر به مترو می خورد، ترجیح میدهند از کارت اعتباری مدت دار و تخفیفهای خوبی که شورا و شهرداری برای تشویق شهروندان ارائه میدهد، استفاده کنند. شهروندان اما حالا دو سه هفتهای است که به دلیلی که بعضا عنوان میشود کمبود کارت بلیت است، نمی توانند کارت بلیت جدید اعتباری خریداری کنند.
مسئولان مترو چه میگویند؟
با وجود گلایه شهروندان اما احسان مقدم مدیر روابط عمومی متروی تهران دراین باره به همشهری آنلاین می گوید که کارتهای خام در همه ایستگاه های مترو توزیع شده و مشکلی در این زمینه وجود ندارد. او میگوید: ممکن است چنین مشکلی به صورت موردی در برخی ایستگاهها وجود داشته باشد که در صورت اعلام این موارد از سوی شهروندان، رسیدگی میکنیم.
۱۰ سال پیش تامین نشدن و معطل ماندن بلیتهای خام وارداتی در گمرک، مشکل مشابهی را برای شهروندان ایجاد کرده بود. رضا واکف، معاون وقت امور ایستگاههای شرکت بهره برداری مترو همان زمان در توضیح علت کمبود کارتهای خام، گفته بود که وظیفه تامین بلیت اعتباری بر عهده پیمانکار است اما یک میلیون بلیت اعتباری خام در گمرک مانده و منتظر ترخیص آنها هستیم تا برای شهروندان کارتهای اعتباری صادر کنیم.
حالا با توجه به بروز مشکل مشابهی در برخی ایستگاههای مترو و پایانههای اتوبوسرانی، به نظر میرسد، حمل و نقل عمومی با کمبود کارتهای خام مواجه است که انتظار میرود، مسئولان مربوطه، موضوع را پیگیری و حل و فصل کنند.
نظر شما