دوشنبه ۲۷ آبان ۱۳۸۷ - ۰۶:۵۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: "این که اعلام می‌کنیم قیمت مسکن ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش یافته سخنی عوامانه است".

بیت‌الله ستاریان - عضو هیات علمی دانشگاه تهران- با بیان این مطلب به ایسنا گفت: به‌طور طبیعی وقتی بازار کالایی به رکود می‌رود عده‌ای که نیاز به فروش داشته باشند، قیمت‌ها را پایین می‌آورند بنابراین گفتن اینکه قیمت مسکن ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش یافنه سخنی عوامانه است.

وی ادامه داد: تنها در زمان رونق بازار می‌توان اعلام کرد قیمت مسکن کاهش یافته است چرا که معاملات در حال انجام است و می‌توان نسبت به گذشته ارزیابی انجام داد.

به گفته وی، در شرایط فعلی بازار در رکود رفته و معامله چندانی صورت نمی‌گیرد که بخواهیم عنوان کنیم قیمت مسکن روند کاهشی دارد.

این کارشناس مسکن تصریح کرد: درحال حاضر معاملات در بخش مسکن به‌طور اندک انجام می‌گیرد که نسبت به آن بخواهیم قیمت مسکن را ارزیابی کنیم. در صورتی می‌توانیم این ارزیابی را انجام دهیم که رونق در بازار وجود داشته باشد و روزانه صدها معامله انجام گیرد و آن وقت نسبت به ماه‌های قبل مقایسه کنیم قیمت مسکن چه میزان افت داشته است.

وی گفت: ارزیابی که در حال حاضر مسوولان امر از قیمت مسکن انجام می‌دهند غلط است و این مساله تاثیر مثبت و منفی‌ای بر روی بازار مسکن ندارد.

ستاریان با اشاره به اینکه قیمت مسکن دو شکل باطنی و ظاهری دارد، تصریح کرد: قیمت باطنی ناشی از تقاضای مطلق در بازار مسکن است اما تقاضای ظاهری ناشی از تقاضای موثر در بازار است و نمی‌توان قیمت مسکن را براساس آن سنجید.

وی افزود: هر چقدر پول به بازار مسکن تزریق شود به‌طور طبیعی قیمت مسکن بالا خواهد رفت. در صورتی این مساله اتفاق نمی‌افتد که عرضه و تقاضا در آن بازار متعادل باشد اما در شرایط فعلی در بازار مسکن کشور این تعادل وجود ندارد و هر میزان پول تزریق شود قیمت مسکن افزایش خواهد داشت.

این استاد دانشگاه گفت: این سخن که قیمت مسکن را کاهش داده‌ایم درست نیست چراکه مردم از خرید خانه ناتوان شده‌اند و عده‌ای که مجبور به فروش هستند قیمت‌ها را شکسته‌اند.

این عضو هیات علمی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: زمانی می‌توان گفت قیمت مسکن کاهش یافته است که مردم توان خرید را داشته باشند اما تمایلی به انجام این کار نداشته باشند. کاهش قیمت در شرایط فعلی که بازار در رکود رفته است شاهکار نیست، چراکه با تزریق نقدینگی بازهم قیمت مسکن افزایش خواهد یافت.

کد خبر 68559

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز