به گزارش همشهری آنلاین، روز گذشته و در جریان برگزاری نشست خبری وزیر صنعت، معدن و تجارت، معاون امور حملونقل این وزارتخانه به بیان راهبردهای خودرویی وزارت صمت پرداخت.
«منوچهر منطقی» معاون امور حملونقل وزارت صمت در سخنانی به بیان سیاستها و راهبردهای این وزارتخانه در حوزه خودرو پرداخت. سخنانی که هرچند کوتاه بود، اما نشان از رویکرد توسعهای وزارتخانه در این صنعت داشت و اینکه حتی در شرایط فعلی و دستهای نسبتاً خالی و امکانات و ظرفیتهای موجود میتوان برنامههایی برای پاسخگویی به نیازها طراحی و اجرا کرد.
واردات خودرو یکی از راهبردهای وزارت صمت برای تنظیم بازار است
وی در بخشی از سخنانش گفت: یکی از سیاستهای وزارت صمت، استفاده از پلتفرمهای کمتر همراه با تیراژ تولید بالاتر خودرو است. ایرانخودرو پلتفرمهای متعددی در اختیار دارد، اما در سایپا پلتفرمهای قابل توسعه فقط به کوئیک و شاهین محدود میشود.
منطقی خاطرنشان کرد: یکی از اشتباهات صنعت خودروسازی کشورمان این است که برای دهکهای پایین و متوسط که حدود ۴۵ درصد جامعه را تشکیل میدهند خودرو نداریم.
وی بیان داشت: برای این قشر جامعه میتوان به تولید خودروهای اقتصادی ۶ تا هشت هزار دلاری پرداخت که البته با مفاهیم جدیدی که در ادبیات مهندسی خودرو در جهان شکل گرفته، خودروهای با کیفیت پایین نیستند.
منطقی تصریح کرد: این در حالی است که پلتفرم ال۹۰ که مردم از کیفیت آن راضی بودند اما کنار گذاشته شده، میتواند ۲۵ درصد نیازهای جامعه را تامین کند.
وی تاکید کرد: همچنین یکی از راهبردهای وزارت صمت برای تنظیم بازار، واردات خودرو است.
معاون امور حملونقل وزارت صمت گفت: ارتقای همافزایی بین خودروسازان داخلی در فعالیتهای بالادستی سیاست دیگری است که از سوی وزارت صمت دنبال میشود، این در حالی است که اکنون بهطور متوسط خودروسازان جهانی نیز ۷۰ درصد امور را به صورت مشترک انجام میدهند و تنها در مواردی همچون قطعهسازی، تولید و تحقیق و توسعه (R&D) به صورت مجزا عمل میکنند.
وی خاطرنشان کرد: برقیسازی، انتقالپذیری خودرو، اتومبیلهای خودران و صورتهای نوین حملونقل اشتراکی، فناوریهای تحولآفرین در صنعت خودرو محسوب میشوند که نباید و نمیتوان ازنظر دور داشت و باید بر مبنای آنها به ادامه حرکت پرداخت.
نظر شما