به گزارش همشهری آنلاین، میدان میوه و تره بار جلالآلاحمد (قزل قلعه) در محدوده شهرداری منطقه۶ قرار دارد و به دلیل قدمت، وسعت، تعداد غرفهها، تنوع محصولات و محل استقرار در محل تلاقی بزرگراه کردستان و خیابان جلالآلاحمد از اهمیت ویژهای برخوردار است. «علیاکبر رضاییتبار» مدیر این میدان میوه و ترهبار میگوید: «ساخت این میدان سال ۱۳۵۹ در مساحت سه هکتار آغاز و سال ۱۳۶۲ به اتمام رسید؛ اما ظرفیت فعلی مجموعه به اندازه میزان مراجعه و تعداد کارمندان ۴۰ سال پیش است. سازه ساختمان به صورت سوله است و اغلب با پشمشیشه عایقبندی میشود. حاملهای انرژی مثل آب، برق و گاز در حالی همه از این عایق عبور کردهاند که تجهیزات به ویژه لولهکشیهای آب، قدیمی، مستعمل و مستهلک شده است.»
او میافزاید: «روزانه ۱۰ تا ۱۵ هزار نفر مراجعهکننده داریم و بین ۱۳۰ تا ۱۷۰ نفر کارگر در این مجموعه فعالیت میکنند. غرفههایی مثل غرفه پروتئین باید حداقل روزانه دوبار شستوشو شود، این در حالی است که نمیتوانیم از ظرفیت کامل آب مجموعه استفاده کنیم چون لولهکشیها مستعمل، غیرقابل استفاده و زیرساخت فرسوده است.»
او درباره مهمترین اقلام سبد خرید مردم از این میدان میوه و ترهبار میگوید: «بیشتر محصولات صیفی مثل سیبزمینی، پیاز، گوجه، کدو، بادمجان و در کل محصولاتی که با آن غذا تهیه میشود، سبد خرید مردم را تشکیل میدهند. قدرت خرید شهروندان برای خرید میوه کاهش پیدا کرده است. اگر هم بخواهند میوه بخرند هندوانه و خربزه را به گیلاس، آلبالو و زردآلو ترجیح میدهند.»
خرابی پله برقی پل عابر پیاده روبهروی میدان قزل قلعه یکی از مشکلات مراجعان به این بازار است که رضاییتبار ضمن تأیید این موضوع ادامه میدهد: «با توجه به اینکه تعداد زیادی از مشتریان میدان میوه و ترهبار قزل قلعه به لحاظ سنی ۴۰ سال به بالا هستند، امیدوارم شهرداری منطقه ۶ زودتر برای حل این مشکل اقدام کند.»
قیمتشکنها
او درباره تغییر رویکرد توزیع در میدانهای میوه و ترهبار در دوره جدید مدیریت شهری میگوید: «از ابتدای سال جدید با هدف کوتاه کردن دست دلالان و سودجویان از سفره مردم، با تأکید دکتر زاکانی شهردار محترم تهران، توسط مدیرعامل سازمان میادین ومیوه و ترهبار شهرداری تهران برنامهریزی منسجم و هدفمندی انجام شده تا محصولات بدون واسطه به دست مصرفکننده برسد.»
او با تأکید بر نقش میادین میوه و ترهبار در کنترل گرانی و بازار مواد خوراکی میافزاید: «ساختار و فلسفه سازمان میادین کمک به زنجیره تولید، توزیع و مصرف است؛ قیمتها در میدانهای میوه و ترهبار نه فقط در میدان قزلقلعه بلکه در تمام مناطق بین ۳۰ تا ۴۰ درصد از فروشگاههای سطح شهر تهران ارزانتر است.»
رضاییتبار در پاسخ به تأثیر نوسان کلی قیمتها بر نرخ محصولات عرضه شده در میادین میوه و ترهبار نیز معتقد است: «به طبع نوسانات قیمتی بر افزایش قیمت محصولات اثر میگذارد. برای مثال وقتی کرایه خودرو افزایش پیدا میکند، قیمت نایلکس و هزینههای مصرفی بالا میرود، از طرفی کارگر نیز حقوق بالاتر میخواهد. از همین رو خواه ناخواه قیمت محصولات نیز با رشد مواجه میشود اما با این وجود، نوسان قیمت در میادین میوه و تره بار نسبت به فروشگاههای سطح شهر متعادل است.»
مدیر میدان میوه و ترهبار جلالآلاحمد (قزل قلعه) میافزاید: «میدانهای میوه و ترهبار ارتباط مستقیم با تولیدکنندگان محصول برقرار میکنند و سازمان میادین میوه و تره بار در این فرایند منفعت مالی ندارد و مبلغ اجارهای که از غرفهداران گرفته میشود بابت هزینه اسکان و پول آب و برق است. غرفهداران هم از قیمتهای تعیین شده تنظیم بازار نمیتوانند تخطی کنند و بازرسان به صورت مستمر در مراکز حضور دارند.»
نظر شما