سه‌شنبه ۲۸ آبان ۱۳۸۷ - ۱۹:۴۶
۰ نفر

گروه سیاسی: صادق محصولی که در جلسه روز یکشنبه مجمع عمومی فراکسیون اکثریت مجلس، با اقبال سرد اصولگرایان مواجه شده بود

 به‌عنوان سومین وزیر کشور دولت نهم به ساختمان فاطمی راه یافت، اما رای لرزان مجلس به وی مورد گفت‌وگوهای فراوانی شد.

شاید شور و حال دقایق اولیه مجلس، و اعتراض موافقان محصولی به ناطقانی که در نطق پیش از دستورشان مخالفتی هر چند تلویحی با وزیر کشور نشان می‌دادند، انتظاری بیش از 138 رای سفید( به معنای موافق) را برای وزیر کشور تداعی می‌کرد، اما محصولی تنها با رایی که لاریجانی آن را به «کمی بیشتر از نصف» تعبیر کرد به وزارت کشور رفت.

دیروز اگر یک نماینده از جمع موافقان محصولی خارج می‌شد، محمود احمدی‌نژاد باید گزینه دیگری را برای تصدی پست وزارت کشور معرفی می‌کرد. همین آرای لب مرزی، اعتراض و شبهه برخی نمایندگان مخالف را برانگیخت.

به گزارش خبرنگار پارلمانی همشهری، مجموع کارت‌ها که پیش از شمارش آرا 275 کارت اعلام شده بود، هنگام بازخوانی آرا، به 273 کارت تقلیل یافت و این اتفاق با توجه به آرای لب مرزی محصولی مورد اعتراض جمعی از نمایندگان قرار گرفت.

با  وجود این، لاریجانی در پایان جلسه دیروز با حضور در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه شخصا آرا را بازشماری کرده است، مجموع کارت‌های پخش شده را 275 کارت دانست و گفت: 138 نماینده به محصولی رای سفید داده‌اند و البته رای ایشان کمی بیشتر از نصف است.

حمید رضا حاجی بابایی نیز در جمع خبرنگاران در پاسخ به این شبهات گفت: 275 نفر در رای‌گیری شرکت کرده بودند، 138 نفر رای سفید دادند که با توجه به اینکه غیراز نصف به علاوه‌ یک نفر رای می‌آورد، این رای‌گیری درست است.

این عضو هیات‌ رئیسه مجلس شورای اسلامی در عین حال تاکید کرد: اگر کسی به این مسئله شک داشته باشد، فیلم شمارش تعداد رای‌ها وجود دارد که آن را در اختیار آن نماینده قرار خواهیم داد.

حاجی بابایی افزود: اختلاف محصولی در رای یک نفر بوده است، یعنی اگر 137 نفر رای می‌دادند وی وزیر نمی‌شد.

نایب رئیس دوم مجلس نیز در این باره گفت: این رای، رای ضعیفی است و به نصف نمایندگان حاضر در جلسه بسیار نزدیک است.

محمدرضا باهنر افزود: در هر صورت محصولی از نظر مجلس وزیر کشور است و باید کار خود را با قدرت شروع کند.دیروز 112 نماینده نیز به محصولی رای مخالف دادند.

آماده قطع ارتباط با دنیا

رئیس‌جمهوری دیروز به غیراز غلامحسین الهام، وزیر دادگستری، از جمع وزیران فرد دیگری را به همراه نداشت. محمد رضا رحیمی ، معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری که مدتی بود در مجلس حضور نمی‌یافت، دیروز به همراه محمود احمدی‌نژاد در جلسه رای اعتماد محصولی شرکت کرد.

رئیس‌جمهوری در دفاع از صادق محصولی با اشاره به اینکه بحث و اختلاف سلیقه، در کار دو قوه و مسائل و آرمان‌های انقلاب و استحکام روابط عمیق بین نیروهای انقلاب دولت و مجلس اثری ندارد، گفت: کسانی که آن بیرون نشسته‌اند به خیال خام خودشان می‌خواهند با برخی حرف‌های دم دستی و ابتدایی دلخوری ایجاد کنند، آنها بدانند به جایی نخواهند رسید و مأیوس خواهند شد.

آن روز نخواهد رسید که ببینند نیروهای انقلاب در مقابل هم ایستاده‌اند و فرصت را برای تحرک کسانی که روزی می‌خواستند همه‌ مملکت را یکجا بفروشند و چیزی نگیرند بلکه چیزی هم بدهند، بیایند وسط و مسئله‌سازی کنند.

محمود احمدی‌نژاد ادامه داد: ساحت مجلس منزه از این است که عده‌ای بخواهند از پشت درهای بسته طراحی کنند و امواجی بفرستند و خیال کنند که اینها در نمایندگان محترم اثری می‌گذارد.

وی با اشاره به اینکه محصولی را از سال 56 و از دوران دانشگاه می‌شناسد، افزود: امروز ما در وزارت کشور نیازمند فردی هستیم که کار را جمع و جور کند. همچنین همدلی را بین مجلس و دولت افزایش دهد و بحث امنیت را تحکیم و نهادینه کند، از سویی فضای سیاسی کشور را بهتر و صمیمی‌تر و پرنشاط‌تر از گذشته ایجاد و حمایت کند و به‌نظر بنده سابقه آقای محصولی نشان می‌دهد توانمندی این کارها را دارد.

احمد نژاد اظهار داشت: اگر نگوییم محصولی از نیروهای اصیل اولیه انقلاب است، از بهترین‌های نسل دوم انقلاب است و زندگی‌اش را در این عرصه گذاشته است.

امروز من در محضر نمایندگان مجلس می‌گویم محصولی آمادگی دارد هر روزی که تکلیف شود، بدون تردید و بلادرنگ به موضع ماموریتی که برای او تعیین می‌شود، اعزام شود و همه‌ دنیا را کنار بگذارد و این بدان معناست که او آماده‌ قطع ارتباط با دنیاست؛ یعنی در یک لحظه که تکلیف ایجاب کند، قیچی می‌کند و این خصلت ارزشمندی است.

همچنان‌که بحث دارایی‌های صادق محصولی، یک بار در سال 84 وی را مجبور به انصراف از تصدی پست وزارت نفت کرده بود، دیروز بازهم محور اصلی نطق مخالفان بر محور دارایی‌های وزیر کشور قرار گرفت.

شاید به غیراز حشمت‌الله فلاحت پیشه، که ادبیات همان نطق مستدلی را که در مخالفت با وزارت حمید بهبهانی بر وزاتخانه راه ایراد کرد، در مورد محصولی هم به کار گرفت، دیروز وزیر کشور با مخالفت‌های چندان جدی مواجه نشدبه‌ویژه اینکه نطقی که فاطمه آجرلو، نماینده کرج در جایگاه مخالف، ایراد کرد چنان خنثی بود که احمد توکلی در قالب تذکر با تاکید بر اینکه نماینده مردم کرج وقت مخالفان را هدر می‌دهد، از این نطق تعبیر به «سوء استفاده سیاسی» کرد.

این در حالی است که مصطفی کواکبیان نماینده سمنان نیز پیش از شروع جلسه رای اعتماد در قالب تذکری شفاهی، خطاب به هیات رئیسه گفت: کسانی که تا دیروز به نفع محصولی مصاحبه می‌کردند، اکنون نام خود را در فهرست ناطقان مخالف نوشته‌اند.

این تذکرها و اعتراض‌ها در حالی صورت گرفت که آجرلو ابتدای نطقش اشاره کرده بود که ارتباط خانوادگی اش با «این سرباز نظام» مانع از آن نیست که وی مخالف صحبت نکند.

آجرلو همچنین حاضر نشد 3 دقیقه زمان اضافی خود را به مخالف دیگری بدهد.  حسن ونایی اما نخستین ناطق مخالف این جلسه بود که تنها قسمت نطقش درباره محصولی، همان بخشی بود که از وزیر کشور خواست تا درباره دارایی هایش شفاف‌سازی‌ کند. نماینده ملایر بقیه نطقش را به تعامل دولت و مجلس اختصاص داد.

اما فلاحت پیشه در نطقش با تاکید بر خطرناک بودن پیوند ثروت و قدرت در همه‌ اندیشه‌ها و افکار خطاب به نمایندگان گفت: خیلی از شما عزیزان موارد مکرر از امام راحل را شنیده‌اید که مسئولان کشور از طبقه‌ متوسط و پایین باشد.

نماینده اسلام آباد غرب ادامه داد: آقای محصولی یک مورد غیراز خودتان (افراد حقیقی) را نام ببرید که توانسته باشند، امتیاز سوآپ نفت را بگیرند. این کار ممنوع است؛ طبق قانون فقط شرکت ملی نفت می‌تواند در خرید و فروش خارجی نفت دخالت داشته باشد؛ اگر این رانت نیست پس چیست؟

وی در عین حال با اشاره به دارایی‌های محصولی در بخش دیگری از سخنانش خطاب به محصولی گفت: 3 سال پیش، مجلس هفتم به خاطر دغدغه‌هایش اجازه نداد شما وزیر شوید؛ این مجلس هم اصول‌گراست؛

می‌فرمایید 3 سال است من سکوت کردم، هیچ‌چیز نگفتم، اما من می‌گویم شما با همه‌ این مباحث در دولت بودید و به دولت ظلم کردید، هر جا که می‌رفتید همراه خود این ابهامات را می‌بردید.

فلاحت پیشه همچنین به بخشی از دفاع رئیس‌جمهوری از محصولی اشاره کرد و ادامه داد: آقای رئیس‌جمهوری می‌گویند، که شرایط مملکت ویژه است؛ من می‌گویم ما به شرایط ویژه عادت کرده‌ایم؛ ما به شرایط ویژه در این مملکت غلبه کرده ایم؛ 30 سال است شرایط مملکت ویژه است.

با 36 کشور دنیا در جنگ جنگیدیم الان هم دنیا علیه ماست؛ همین که بگوییم شرایط‌مان ویژه است و بترسیم از ویژه بودن، خطرناک است، بهترین تصمیم، عاقلانه‌ترین تصمیم در شرایط ویژه است.

موافقان هماهنگ

هر چقدر که مخالفان محصولی دیروز در ناهماهنگی با یکدیگر به ایراد نطق پرداختند، موافقان وزیر کشور، در هماهنگی کامل بودند.

شهاب الدین صدر بخشی از وقت خود را به محمد کوثری داد و ابراهیم نکونام که یکی از ناطقان جلسه استیضاح علی کردان نیز بود، خلاصه سخن گفت تا محمد حسین فرهنگی نیز زمانی برای ایراد نطق موافق داشته باشد.

صدر با اشاره به همکاری خود با محصولی در جریان انتخابات مجلس هشتم بیان داشت: محصولی از نظر شخصیتی ویژگی‌هایی دارد که از آن جمله می‌توان به تدین، پایبندی به آرمان‌ها، ارزش‌ها و رهنمودهای رهبری اشاره کرد و در مدتی که جلسات طولانی در جریان انتخابات مجلس برگزار می‌شود همه حاضران محصولی را فردی مقید و پایبند به ارزش‌ها یافتند.

فرهنگی هم برنامه‌های ارائه شده از سوی محصولی را جامع دانست و گفت: تاکید بر اقتدار ملی و کارآمدی، رضایتمندی و شادابی عمومی، همبستگی ملی و امنیت فراگیر اجتماعی، تامین و تقویت مردمسالاری دینی از طرق مختلف، حراست از حقوق شهروندی و تاکید بر ابعاد مختلف وظایف وزارت کشور درزمینه‌های عمرانی و سیاسی و امنیتی که بیانگر دیدگاه جامع محصولی نسبت به وزارت کشور است.

کد خبر 68750

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز