به گزارش همشهری آنلاین، یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش امروز در نخستین کنگره معلمان انقلاب اسلامی اظهار کرد: در مبانی تربیت اسلامی ارکان فرآیند تعلیم و تربیت در ۴ رکن ذکر شده است که به تربیت خانواده، حکومت، رسانه و بخش غیر دولتی یا به تعبیر حضرت آقا حلقههای میانی هستند.
وی افزود: حلقههای میانی مانند خیرین مدرسه ساز در آموزش و پرورش که ۵۰ درصد کلاسهای درس را میسازند، مشارکت حداکثری مردم را در عرصه سیاسی و اجتماعی دارند.
وزیر آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: تجمع امروز در این مکان را می توان باعنوان مطالبه گری دانست البته در این راستا باید گفت که نظام ما تکلیف گراست.
زمینهسازی جوامع غربی برای اجرایی شدن سند ۲۰۳۰
نوری با تاکید زمینه سازی جوامع غربی برای اجرایی شدن سند هزاره (۲۰۳۰)، یاد آور شد: با توجه به زمینه سازی برای اجرای این سند، ما مامور به تکلیف هستیم و در این راستا بهتر است که بخش چهارم فرآیند تربیت را نیروهای انقلابی بدست گیرند.
وی با بیان اینکه مبانی سه گانه سند تحول بنیادین بطور کامل خوانده نشده است، عنوان کرد: با توجه به اینکه اینکه مبانی سند به درستی مورد توجه قرار نگرفته است، به مدرسه صالح هم نرسیدهایم، در این خصوص باید یک الگو به جهان معرفی شود.
کمبود ۲۰۰ هزار نیرو در آموزش و پرورش
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: تجارب خوبی در حوزه آموزش و پرورش وجود دارد و ما می توانیم اقدامات موثری انجام دهیم.
نوری افزود: هرچند که ۲۰۰ هزار کمبود نیرو و ساختمانهای فرسوده در آموزش و پرورش وجود دارد، اما باید کار را پیش برد تا به وضعیت مطلوب دست یافت.
وی با بیان اینکه از زمان ورود به آموزش و پرورش در هفت ماه گذشته اقدامات مناسبی صورت گرفته است، گفت: طرحها و قوانین بررسی شده اند و به صورت نمونه قرار است که یک سوم دکتر معلمان در فراخوانی وارد دانشگاه فرهنگیان بشوند، هنوز زمانی برای این طرح در نظر گرفته نشده است اما در نهایت این اقدام صورت میگیرد.
عدهای میخواستند تعجیل ایجاد کنند که معلمان به خیابانها بیایند
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: همچنین اینکه رتبه بندی در این دولت تصویب شد و در حال اجرایی شدن است. هر چند که عدهای می خواستند در حوزه رتبه بندی تعجیل در میان معلمان ایجاد کنند تا به خیابانها بیایند.
نوری با تاکید براینکه نظام تعلیم و تربیت سخت بدست ما رسیده است، اظهارکرد: دولت اقدامات مربوط به جهاد سازندگی را آغاز کرده است.
وی با بیان اینکه ما معلمان این شغل را با توجه به میزان دریافتی انتخاب نکردهایم، گفت: معلمان بدون درنظر گرفتن میزان حقوق این شغل را انتخاب کردهاند، نقش بی بدیل معلمان در تثبیت و کارآمدی انقلاب اسلامی باید ترویج شود.
وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: نقشهای معلمان باید بازگو شود، اقدامات موثر شهید باهنر، شهید تهرانی مقدم، مرحوم آقاسعید آشتیانی، شهید ابراهیم همت باید بازگو شود، همچنین اینکه نقش های تربیتی این افراد دریافت و برای جامعه معلمان توصیف شود.
نوری افزود: کنفرانس سران کشور پس از دوران کرونا تحول آموزش نام گرفت و نظام سلطه در حال حکمرانی جهان است، فکر می کنم با این اتفاقات به جای سند ۲۰۳۰، ۲۰۵۰ را عنوان می کنند و بر آموزش متمرکز می شوند، باید آمادگی داشته باشیم که از حوزه آموزش عمومی از دوره متوسطه آموزشهای خود را آغاز کنند، بنابراین در این مسیر ما هم باید راههای کنش متقابل را فراگیریم، در این راه معلمان در خط مقدم این اقدام هستند.
وی افزود: همانطور که رهبری فرمودند باید گامهای بلند برداریم، چرا که مبارزه پیچیده و سخت شده است و جامعه جهانی و نظام سلطه به این سمت آمده است.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه معلمان میتوانند با مطرح کردن ایدههای خود در این راه کمک کنند، گفت: ایدههای معلمان براساس محیط خود باید ثبت شود، الگوها را بیاورند تا پس از بررسی در سطح استان و منطقه انجام شود.
نوری یادآور شد: اکنون برخی بیشتر به دنبال بازگویی مشکلات هستند اما بهتر است که الگوها و راه حلها عنوان شود تا شرایط مطلوبی ایجاد شود.
وی به ضرورت تعامل آموزش و پرورش با خارج از نظام تعلیم و تربیت اشاره کرد و گفت: هنوز پس از سالها نهضت را نتوانستیم بطور کامل اجرایی کنیم، چرا که ارتباط با بیرون برقرار نشده است. آموزش و پرورش باید از مدار بسته خود خارج شود و معلمان در این راه پیشگام هستند.
وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه گفتمان سازی اقدامی اساسی در رکن آخر فرآیند تربیت است، گفت: گفتمان سازی براساس سند تحول بنیادین در اولویت قرار دارد، براین اساس برای ترویج گفتمان باید یادداشت برداری از سند تحول بنیادین صورت گیرد.
نوری ادامه داد: معلمان برای بیان مطالبات خود گروههایی از نمایندگان ایجاد کنند و ما هم جلساتی با آنها میگذاریم و نقطه نظرات آنها را در نظر میگیریم. همچنین اینکه در موضوع رتبه بندی باید کیفیت نظام تعلیم و تربیت در نظر گرفته شود.
وی به اثر فعالیت گروههای جهادی در نظام تعلیم و تربیت اشاره کرد و گفت: اکنون گروه جهادی تشکیل شده که اهمیت این گروه علاوه بر کمکهای مالی، اثرات معنوی و تربیتی آنها برای دانش آموزان مورد توجه قرار میگیرد.
نظر شما