خودرو شبیه به یک موجود زنده رفتار می‌کند و قسمت‌های مختلف ماشین مثل بدن انسان آسیب‌پذیرند. به مرور زمان و با فرسایش خودرو مشکلات آن دیده می‌شود. آشنایی اولیه با اساسی‌ترین مشکلات اتومبیل برای پیدا کردن منشا آن بسیار مهم است.

Car breakdown - خراب شدن خودرو - مشکل فنی خودرو

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از خودروبانک، با این‌که اتومبیل به غذا و اکسیژن نیاز ندارد، امّا شبیه به یک موجود زنده رفتار می‌کند. قسمت‌های مختلف ماشین مثل بدن انسان آسیب پذیرند. به مرور زمان و با فرسایش اتومبیل، مشکلات آن دیده می‌شود. آشنایی اولیه با اساسی‌ترین مشکلات اتومبیل برای پیدا کردن منشا آن، بسیار مهم است.

ما در این مطلب به بررسی رایج‌ترین مشکلات فنی خودرو که هر راننده باید بداند پرداخته‌ایم. فقط به اندازه نوشیدن یک قهوه ما را همراهی کنید. در این مطلب به شما کمک می‌کنیم تا از سلامت اتومبیل خود اطمینان حاصل کنید و در صورت بروز مشکل آن را برطرف کنید.

۱۰ مشکل فنی رایج خودرو که هر راننده‌ای باید بداند

۱) چراغ‌های هشدار، نشان‌دهنده یک ایراد مهم در خودرو

ایراد فنی ماشین مثل بیماری در بدن انسان است که به شکل‌های متفاوتی ظاهر می‌شود. هر یک از این نقص‌های فنی دلایل متفاوتی دارد و باید ریشه‌یابی شود. روشن‌شدن چراغ هشداردهنده در جلو فرمان نشان‌دهنده بروز مشکلی جدی است. زمانی که سنسورها وجود یک نقص را در اتومبیل تشخیص دهند، چراغ‌های هشداردهنده توسط واحد کنترل موتور ماشین یا همان EUC روشن می‌شود. چراغ هشدار بعد از بروز بیش از صد مشکل فعال می‌شود و بهتر است که توسط یک مکانیک خبره عیب‌یابی شود. در صورت مواجهه با این مشکل بهتر است که در اولین فرصت اتومبیل را به تعمیرکار حرفه‌ای نشان دهید.

۲) صدای انفجار مانند نتیجه عملکرد نامناسب موتور، سوخت و هوا

در صورت بروز نقص فنی در اتومبیل، صداهای مختلفی از آن شنیده می‌شود. یکی از رایج‌ترین مشکلات فنی ماشین زمانی است که موتور، سوخت و هوا به خوبی در محفظه احتراق مخلوط نمی‌شود. به دنبال این اتفاق، صدایی بلند و شبیه به انفجار از قسمت موتور خودرو شنیده می‌شود. یکی از اساسی‌ترین هشدارهای خرابی و مشکل فنی در اتومبیل، شنیدن یک صدای غیرمعمولی است.

۳) ساییدگی و خرابی لاستیک خودرو از رایج مشکلات فنی ماشین

لاستیک اتومبیل به مرور زمان و بعد از استفاده زیاد دچار فرسایش می‌شود. این فرسایش و ساییدگی لاستیک اتومبیل یکی از مهم‌ترین دلایل انحراف و بروز حادثه در جاده‌ است. تنظیم باد تایر ماشین در فصول سرد و گرم سال کمک بزرگی به حفظ تعادل خودرو می‌کند. همچنین رانندگان حرفه‌ای برای دوام بیشتر، لاستیک جلو و عقب ماشین را جابه‌جا می‌کنند تا طول عمر استفاده از تایرها افزایش پیدا کند. به صورت میانگین بهتر است که هر اتومبیل بعد از طی ۵۰۰۰ مایل، لاستیک جلو وعقب خود را جابه‌جا کند.

بعد از برخورد وسیله‌ای سخت به ماشین، لاستیک فرسوده سوراخ می‌شود. مشکلی رایج که برای بسیاری از رانندگان اتفاق می‌افتد. به همین خاطر وجود یک تایر زاپاس در صندوق عقب ضروری است. البته برخی از افراد این نکته را فراموش می‌کنند به همین خاطر بهتر است که لاستیک زاپاس را در چک لیست خودرو قبل از سفر قرار دهید. به این ترتیب در صورت بروز حادثه یک لاستیک سالم زاپاس همراهتان خواهد بود.

۴) لرزش فرمان ماشین هنگام استارت، نشانه‌ مشکل فنی خودرو

در برخی مواقع لرزش کمی در فرمان اتومبیل دیده می‌شود. این لرزش در دو صورت اتفاق می‌افتد:

  • در زمان روشن کردن اتومبیل و استارت زدن
  • در سرعت بالا و حین حرکت

لرزش ماشین هنگام استارت، نشان‌دهنده بروز مشکل در یاتاقان و اجزای سیستم اتومبیل است. در برخی موارد در حین رانندگی و در سرعت بالاتر فرمان دچار لرزش می‌شود. در این صورت ممکن است که باد اتومبیل از حالت تعادل خارج شده باشد.

۵) وجود مشکلات سیستم ترمز، جرقه‌ی حادثه‌ای وحشتناک

تقریبا مهم‌ترین نقص اتومبیل مربوط به سیستم ترمز است. ایرادی که باید در سریع‌ترین زمان ممکن به آن رسیدگی کرد زیرا به صورت مستقیم با جان سرنشینان ارتباط دارد. کوچک‌ترین مشکل در ترمز خودرو و قطع ارتباط آن با سیستم، باعث بروز حادثه‌ای وحشتناک می‌شود. مشاهده چند ایراد زیر نشان‌دهنده مشکل در ترمز است:

  • صدای جیرجیر از ترمز خودرو
  • بوی لنت زیاد
  • روغن‌ریزی هنگام پارک
  • انحراف خودرو به یک سمت در زمان استفاده از ترمز
  • پدال ترمز پایین
  • پدال ترمز سفت
  • روشن شدن هشدار چراغ ترمز وسیله
  • تمام شدن لنت ترمز

۶) استارت نخوردن ماشین؛ کلیدی‌ترین مشکل فنی خودرو

یک مشکل اساسی استارت نخوردن ماشین است. مشکلی که کلیه اتومبیل‌ها از مدل بالا تا پایین، کم‌مصرف تا پرمصرف، خارجی تا داخلی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. استارت نخوردن و روشن نشدن خودرو، دو بحث مجزا است. در حالت کلی زمانی که خودرو استارت نمی‌خورد به سراغ سیستم احتراق آن باید رفت. نقص سوییچ احتراق، سیستم استارت و باتری ماشین باعث بروز این اتفاق می‌شود.

۷) برطرف کردن مصرف بیش از حد اتومبیل با سرویس‌های دوره‌ای

به طور میانگین اتومبیل‌ها در جاده و سطح شهر، مصرف سوخت مشخصی دارند. بعضی وقت‌ها میزان مصرف سوخت ماشین بیشتر از حد معمول می‌شود. کارکرد موثر موتور باعث می‌شود تا سوخت با سرعت منطقی سوخته شود. به همین خاطر بهتر است که همیشه ماشین را با دیاگ، تنظیم موتور کنید.

همچنین تعویض و تمیز کردن فیلتر سوخت و هوا، سنسورهای جریان هوا و o۲ به بهبود عملکرد خودرو کمک می‌کند. تنظیم سوزن ژیگلور و میزان فوران انژکتورها هم یک راه‌حل مناسب برای مقابله با این نقص فنی است. بهتر است که در صورت مواجه با این مشکلات فشار زیادی به خودرو نیاورید و سرویس دوره‌ای خودرو را در اولویت برنامه خود قرار دهید.

۸) جلوگیری از گرم شدن خودرو با شستشوی رادیاتور

ماشین‌های جدید و پیشرفته دارای سیستم‌های خنک‌کننده جدید و پیشرفته‌ای هستند. به همین خاطر امروزه اتومبیل‌ها کمتر با مشکل گرم شدن مواجه می‌شوند. اما این چالش هنوز هم یکی از مشکلات رایجی است که برای اتومبیل وجود دارد. برای جلوگیری از بروز این حادثه دو روش عالی و آسان وجود دارد:

  • شستشو رادیاتور خودرو
  • تعویض پمپ آب ماشین قبل از فرسایش

این دو راهکار ساده ولی کاربردی، برای جلوگیری از گرم شدن بیش از حد اتومبیل است که باید به آن توجه کرد.

۹) تعویض باتری ماشین در هر ۵۰۰۰۰ مایل

دوام باتری ماشین به صورت متوسط نزدیک به ۵۰۰۰۰ مایل است. بعضی وقت‌ها باتری قبل از طی این مسافت دچار کاهش آمپر شده و کارایی خود را از دست می‌دهد. مشکلاتی که باعث تسریع مصرف باتری خودرو است عبارتند از:

  • آسیب دینام
  • خرابی سنسور دمای باتری
  • خرابی قسمت‌های متفاوت سیستم شارژ

بهتر است که باتری اتومبیل را هر ۵۰۰۰۰ مایل تعویض کنید؛ حتی اگر در باتری ایراد خاصی را مشاهده نکنید.

۱۰) تشخیص مشکل خودرو با کمک رنگ دود اگزوز

وقتی دود غیرطبیعی که از اگزوز خارج می‌شود نشان‌دهنده یک مشکل اساسی در خودرو است. با کمک رنگ این دود مشکل قابل حل است:

  • دود آبی نشان‌دهنده نشتی در سوپاپ و فرسودگی پیستون است.
  • خروج دود سفید نشانه احتراق مایع خنک‌کننده و سوخت است؛ پس در قسمتی از ماشین نشتی دیده می‌شود.
  • خروج دود سیاه و ادامه‌دار شدن آن به خاطر ورود سوخت اضافی به سیلندر و عدم سوخت مناسب است.

در صورت مشاهده دود غیرعادی در رنگ‌های مختلف، بهتر است که به یک مکانیک حرفه‌ای مراجعه کنید.

۱۰ مشکل فنی رایج خودرو که هر راننده‌ای باید بداند

توجه به کوچک‌ترین مشکلات خودرو برای جلوگیری از بروز حادثه‌ای بزرگ

کوچک‌ترین مشکل فنی در ماشین، خطرات بزرگ‌تری را به همراه دارد. به همین خاطر بهتر است که به صورت پیوسته و در زمان‌های مشخص ماشین خود را کنترل و قطعات قدیمی آن را تعویض کنید. در این مطلب ۱۰ تا از رایج‌ترین مشکلات فنی خودرو را که هر راننده باید بداند مورد برررسی قرار دادیم تا در صورت مواجه با مشکل بتوانید به راحتی آن را برطرف کنید.

کد خبر 688285

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • شهروند IR ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    7 2
    حلالم کنید. من تا آخر خوندم تازه فهمیدم ماشین ندارم.
    • IR ۱۷:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
      6 0
      انشا الله که به همین زودی ماشین دار بشی.
    • بینام IR ۲۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
      4 0
      انشاالله هرچه زودتر ماشین بخری دوست عزیز
  • IR ۲۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    3 0
    مهم ترین چیزی که صاحب ماشین باید بداند این است که اتومبیل خراب خود را به تعمیرگاهی که نمی شناسد ندهد .‌شما اگر مثلا اهل اصفهان باشید و ماشینتان در کرج خراب شده باشد، بهتر است که حتی آن را با خودروبر یا یدک کش تا اصفهان حمل کرده وآنجا تعمیر کنید .‌ اگر یک روز اتومبیل شما در تعمیر گاه نا آشنا بماند ، به احتمال بسیار زیاد قطعات آن را تا جایی که بتوانند از ماشین باز می کنند . بویژه منبع کاتالیزور اگزوز را که گران قیمت است حتما باز کرده و یک تقلبی که موسته توخالی است جای آن می بندند . بهتر است کلیه قطعات مهم خودرو خود را بنحو مناسبی علامت گذاری کنید و هنگام سپردن اتومبیل به تعمیرگاه به صراحت بگویید که قطعات علامت گذاری شده و اصل بودن منبع کاتالیزور و قطعات مهم و وحود سینی زیر خودرو را به تعمیرگاه نشان دهید تا بعدا نگویند که از اول نداشته است . از موتور خودرو و قطعات مهم آن با گوشی فیلم و عکس واضح تهیه کنید تا در صورت باز کردن قطعات متوجه شوید . آن ها حتی به ترموستات ماشین هم رحم نمی کنند و باز می کنند .
    • IR ۲۳:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
      3 1
      درسته