به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، زینت همت، سرپرست مرکز رشد شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با بیان تعریفی از مراکز رشد و اهمیت شبکهسازی اظهار کرد: «در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان ۶ مرکز رشد وجود دارد که ۱۸۹ شرکت فناور در آنها مستقر هستند و خوشبختانه نرخ موفقیت آنها ۷۵ درصد است.»
او افزود: «ورود به بازار یکی از نیازهای شرکتهای مستقر در مراکز رشد هستند که بیشتر باید بر آن تمرکز کرد تا شرکتها در آن ارتقا پیدا کنند.»
شبکهسازی و تسهیل فرآیند تجاریسازی
سرپرست مرکز رشد شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با تاکید بر اهمیت شبکهسازی خاطر نشان کرد: «منابع و امکانات دولتی، محدودهای کمی و کیفی دارد و شبکهسازی به تسهیل فرآیند تجاریسازی کمک میکند و در کنار آن، شرکتها با داراییها و توانمندیهای متفاوت را به یکدیگر مرتبط میکند.»
او ادامه داد: «پایش چالشها در واحدهای فناور مستقر در مرکز رشد و ارائه پیشنهادها یکی از اقدامات اصلی مراکز رشد به شمار میآید که به توسعه همه جانبه منجر میشود.»
همت برگزاری نشستهای تخصصی و تعامل بین شرکتهای نوپا و همافزایی بین شرکتهایی که زمینه تخصصی یکسانی دارند را در امر شبکهسازی موثر دانست و افزود: «بهبود مدلهای کسب و کار، بهبود مدل درآمدی، تامین مالی و سرمایهگذاری از نتایج شبکهسازی است.»
تبدیل مشکل به مساله برای شبکهسازی
طیبه جلالی، مدیر مرکز رشد دانشکده فنی و حرفهای منتظری مشهد در این نشست اظهار کرد: «برای محقق شدن شبکهسازی نباید جزیرهای نگاه کنیم و دانشگاه فنی و حرفهای مزیتی که دارد، کارگاههای آن تجهیز شده و البته نیروی حرفهای تربیت میکند.»
او گفت: «اعضای هیئت علمی دانشگاههای فنی و حرفهای، زبان مشترک با صنعت را پیدا کردند و پیشینه صنعت دارد و رویکرد مهارت محور را سرمنشا راهاندازی مرکز رشد در این دانشگاه قرار دادند».
جلالی خاطر نشان کرد: «به منظور شبکهسازی باید مشکلات را تبدیل به مسئله کرد تا قابل حل شود.»
اقدامات شبکهسازی در مراکز رشد گیلان
بهاره پورمرادی، مدیر مرکز رشد واحدهای فناور در پارک علم و فناوری گیلان با بیان اینکه یکی از تواناییهای مورد نظر یونسکو در قرن ۲۱ برقراری تعامل بین ذی نفعان است، گفت: «شبکهسازی کمک میکند شرکتهای توانمند بهتر دیده بشوند و هزینه تبلیغات برای آنها به حداقل برسد و همچنین اطلاعات در سریع ترین زمان تبادل شود.»
پورمرادی با بیان اینکه تمام ظرفیتهای استان به منظور شبکهسازی در استان گیلان شناسایی شده، گفت: «نهادهای استان را به شرکتها متصل کردیم تا بهترین حضور را در بازار داشته باشند.»
او ایجاد مراکز رشد مشترک با مرکز تحقیقات، منتورینگ شرکتهای بزرگ برای شرکتهای کوچک را از دیگر اقدامات در این راستا برشمرد و گفت: «علاوه بر این باید شرکتهایی که زمینه فعالیت مرتبط دارند را با یکدیگر آشنا و تعامل بین آنها را برقرار کرد.»
استفاده از ظرفیت شبکههای مجازی در شبکهسازی
محمد ابراهیم پور، مدیر مرکز رشد واحدهای فناور آمل نیز در این نشست با بیان اینکه شبکهسازی در کشور وجود دارد اما ارتباطات ضعیف است، گفت: «یکی از اهداف مراکز رشد در شهرستانها همین موضوع شبکهسازی است و در واقع باید ارتباط دو سویه و چندسویه وجود داشته باشد.»
او ادامه داد: «بین شرکتهای مستقر در مراکز رشد باید تعامل ایجاد شود و نگاه ما در مراکز، رفع چالشها و نیازهای مردم است که بتوانیم به این هدف برسیم و همه شرکتها را در این مسیر همسو کنیم.»
ابراهیمپور حضور در نمایشگاهها، رویدادها و استفاده ابزاری از شبکههای اجتماعی را از جمله راهکارهای تقویت شبکهسازی عنوان کرد.
نشست مدیران مراکز رشد کشور با همکاری معاونت نوآوری و فناوری وزارت علوم در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه ۱۵ و ۱۶ تیرماه برگزار شد.
در این نشست که بیش از ۱۵۰ نفر از مدیران مراکز رشد کشور و مسئولان مرتبط حضور داشتند، به بیان چالشها و راهکارهای امروز عرصه فناوری و نوآوری کشور پرداخته شد. تور بازدید از مراکز علمی و فناوری و همچنین برگزاری پنلهای تخصصی از جمله برنامههای این نشست دو روزه بود.
نظر شما