گروه سیاسی: مدیرکل ضدجاسوسی وزارت اطلاعات در یک نشست خبری از اعدام علی اشتری جاسوس موساد در ایران خبر داد و تاکید کرد که وی دوشنبه هفته گذشته (27 آبان ماه) به دار مجازات آویخته شد.

اشتری تیرماه امسال با حکم شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به اعدام محکوم شده بود. وی 3 سال برای موساد جاسوسی کرد و اواخر سال 85 توسط سربازان گمنام امام زمان دستگیر شده بود.

مدیرکل ضد‌جاسوسی وزارت اطلاعات تیرماه گذشته درباره این جاسوس گفته بود: وی طی سال‌ها، خرید تجهیزات الکترونیکی برای مراکز نظامی و امنیتی و دفاعی کشور را بر عهده داشته است و سرویس موساد با توجه به همین ارتباط و همچنین توانایی و تخصص وی در یک سفر خارجی، او را به دام می‌اندازد و با روان‌شناسی مناسب از وضعیت اخلاقی، معضلات مالی و مشکلات خانوادگی وی، از او به‌عنوان عامل و جاسوس، استفاده می‌کند.

به گزارش خبرنگار همشهری، این نخستین خبری بود که این مقام امنیتی کشور در اختیار رسانه‌ها گذاشت.

وی توضیحاتی درباره یک ماجرای ضدامنیتی هدایت‌شده از سوی رژیم صهیونیستی و دستگیری یک گروهک تروریستی ارائه کرد و افزود که نبرد اطلاعاتی کشورمان با موساد شدت یافته است.

ابتدای این جلسه، فیلمی از اشتری پخش شد که ساعاتی قبل از اعدام وی ضبط شده بود و او در این فیلم به مراحل و نحوه همکاری خود با سرویس اطلاعاتی رژیم صهیونیستی اشاره کرد و طی آن با تاکید بر اینکه ناخواسته به دام سرویس اطلاعاتی رژیم صهیونیستی افتاده، از مدیران و شرکت‌های داخلی خواست که نسبت به عقد قرارداد در خرید قطعات فنی و مخابراتی با شرکت‌های خارجی، ملاحظات امنیتی لازم را در نظر بگیرند.

فعالیت جاسوسی

مدیرکل ضد‌جاسوسی وزارت اطلاعات، مهم‌ترین محورهای اتهامی و عملیاتی جاسوس اعدام شده موساد را جمع‌آوری اخبار و اطلاعات مورد نیاز و درخواست موساد در داخل کشور، تلاش برای نفود به مراکز مهم و حساس کشور، ارائه مشاوره‌های خط‌دهی شده از سوی موساد به برخی مراکز فنی و دفاعی، دام‌گذاری برای افراد مورد نظر موساد و مهیا کردن شرایط خروج آنان از کشور و فروش امکانات آلوده و نامناسب به برخی مراکز تحقیقاتی و سازمان‌های فنی و صنعتی کشور اعلام کرد.

وی در ادامه در پاسخ به این سؤال که آیا اقدامات اشتری در مورد تجهیزات آلوده هسته‌ای هم بوده است، اظهار داشت: تجهیزات هسته‌‌ای خیر، ولی وی برخی قطعات نامناسب را به سازمان انرژی اتمی فروخته است.

این مقام امنیتی همچنین در پاسخ به این سؤال که اشتری در وزارت اطلاعات نیز رخنه کرده بود؟ گفت: به‌صورت مستقیم نه، اما از آنجا که مراکز امنیتی و دفاعی امکانات خود را از مراکز مختلف تامین می‌کنند، برخی مراکز مورد دستبرد اطلاعاتی قرار گرفتند.

وی تاکید کرد: افرادی که فعالیت‌های بین‌المللی انجام می‌دهند، می‌توانند با استفاده از اطلاعات و کارشناسان وزارت اطلاعات، ازدچار شدن به وضع این جاسوس جلوگیری کنند.

اقدام ضدامنیتی

مدیرکل ضدجاسوسی وزارت اطلاعات در ادامه این نشست خبری با اشاره به ماجرای رون آراد، خلبان متجاوز اسرائیلی که در سال 1986 در لبنان مفقود شده، اظهار داشت: در سال‌های گذشته موساد با جوسازی، دنبال طرح این موضوع در سطح جهانی و سوق دادن آن به‌سمت ایران بود.

وی اضافه کرد: این کار ادامه داشت تا سال 1383 (حدود 4سال قبل) که مرحله جدیدی را اسرائیلی‌ها آغاز کردند و علت این تغییر مرحله نیز این بود که آنها دیگر نمی‌خواستند هزینه‌های سنگینی را در این مسئله بپردازند.

این مقام امنیتی با اشاره به اقداماتی که رژیم صهیونیستی در موضوع رون آراد طی 4سال اخیر از طریق شبکه‌های تلویزیونی وابسته به غرب، منافقین و نیروهای ضدانقلاب انجام داده و ضمن تعیین جایزه برای فردی که اطلاعاتی از این خلبان اسرائیلی داشته باشد، بنیادی به نام بنیاد آزادی و سایتی برای وی راه‌اندازی کرده‌اند، ادامه داد: متأسفانه در داخل نیز برخی که بهانه‌ آنها فرصت‌طلبی و اخاذی بود، با این مراکز تماس گرفتند تا جایزه بگیرند اما به جریان اطلاعاتی ایجادشده توسط اسرائیل پیوند داده شدند.

وی ادامه داد: هیچ کدام از این افراد، اطلاعی از سرنوشت رون آراد نداشته و ما هم بارها اعلام کرده‌ایم که از سرنوشت این خلبان اطلاعی نداریم اما در این بین افرادی وارد ارتباط با موساد شدند و با طرح این ادعا که اطلاعاتی درباره رون آراد دارند به سفرهای خارجی رفتند و مبالغی هم دریافت کردند.

دستگیری تروریست‌ها

این مقام امنیتی در سومین و آخرین بخش اظهارات خود از شناسایی و بازداشت یک گروه تروریستی فعال در کردستان عراق خبر داد. گروه 4 نفره‌ای که دارای سلاح‌های ساخت اسرائیل بوده و قصد ترور برخی افراد را داشته‌اند.

این تروریست‌ها با تسلط اطلاعاتی سربازان گمنام امام زمان بر مرزها، پیش از هر اقدامی دستگیر شده‌اند.

وی از ذکر جزئیات بیشتری درباره این خبر خودداری و تاکید کرد: به‌دلیل مسائل اطلاعاتی و احتمال وجود برخی گروه‌های مشابه در همان منطقه درباره جزئیات این موضوع در آینده اطلاع‌رسانی خواهد شد.

مدیرکل ضد‌جاسوسی وزارت اطلاعات در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا افراد موردنظر این گروه برای ترور از مسئولین جمهوری اسلامی بوده‌اند، اظهار داشت: افراد موردنظر از مسئولین نبودند اما چون مورد هدف رژیم صهیونیستی بوده‌اند برای ما مهم هستند.

کد خبر 69036

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز