با وجود اینکه خشکسالی و کاهش بارندگی از ۲دهه پیش دامان همه استان‌ها را گرفته، اما خوزستان برای سومین سال متوالی تابستان سختی را پشت سر می‌گذارد. این بحران به‌ویژه در ماه‌های اخیر کرخه را با شرایط خاصی مواجه کرده است.‌

هور

به گزارش همشهری آنلاین،‌ در سال آبی جاری بارش‌ها در همه حوضه‌های آبریز منتهی به خوزستان یعنی کارون، کرخه، دز، مارون، زهره و جراحی کمتر از میانگین بلندمدت بود، اما ‌کرخه اوضاع بحرانی‌تری دارد. ۴شهرستان اهواز، دشت‌آزادگان، حمیدیه و هویزه در پایین‌دست کرخه متاثر از این بحران هستند که در میان شهرها و روستاهایشان، شهر رفیع ( بخش های‌شهرستان هویزه) در آخرین نقطه رود نیسان (رود منشعب از کرخه که به هورالعظیم می‌ریزد) حال و روز وخیم‌تری دارد.
یکی از اهالی رفیع با بیان اینکه پایین‌دست کرخه برای سومین سال متوالی درگیر خشکسالی شدید است می‌گوید: امسال حتی از ۲سال قبل هم اوضاع بدتری داریم. چنین خشکسالی‌ای تاکنون سابقه نداشته است.
رستم سواری، با بیان اینکه گرمای هوا و کمبود آب موجب تلفات گاومیش‌ها و سقط جنین آنها شده است، می‌افزاید: هور برای ما همه‌چیز داشت، در آب آن ماهیگیری ، با نی‌هایش حصیربافی   و دام‌های‌مان را با آن سیراب می‌کردیم. حالا همه اینها از بین رفته است؛ هور خشک شده و هیچ آبی در آن
 باقی نمانده است.
سواری تأکید می‌کند: باید با چشم خودتان بیایید و ببینید که چطور دام‌هایمان تلف می‌شوند.

نیسان؛ پایانی برای کرخه
با اینکه در هور، شادگان، اطراف رود کارون، کرخه، شاوور، زهره و دز گاومیش‌داری در جریان است، اما شاید بتوان گفت خشکسالی بیشترین تأثیر خود را در پایین‌دست کرخه و شهر مرزی رفیع در کنار هورالعظیم گذاشته. یکی از گاومیش‌داران که اتفاقا هفته گذشته شاهد سقط جنین دام خود بوده است در این‌باره به همشهری می‌گوید: رود نیسان این روزها تقریبا خشک شده است به‌طوری که آب فقط در گودی‌ها باقی مانده که آن هم به ماندآب تبدیل شده.
او با بیان اینکه همین مانداب در روزهای اخیر موجب تلف شدن گاومیش‌های زیادی شده است، می‌افزاید: اکثر اهالی به‌دلیل گرانی علوفه و کم‌آبی گاومیش‌های خود را به هور برده‌اند، اما مشکل دیگر ما این است که دام در گل گیر می‌کند و اسیر شغال‌ها می‌شود.
این دامدار با بیان اینکه رفیع در پایانی‌ترین نقطه پایین‌دست کرخه قرار دارد، اظهار می‌کند: اوضاع هیچ‌یک از دامداران در مناطق دیگر شبیه ما نیست.

مه‌پاش‌ها نیمه‌کاره ماند
معاون مطالعات جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به بحرانی بودن وضعیت کرخه نسبت به سایر حوضه‌های آبریز استان از اتصال تمام روستاهای پایین‌دست کرخه برای تامین آب آشامیدنی به طرح غدیر و برنامه‌ریزی‌های جهادکشاورزی برای تامین آب دام‌های سنگین خبر داده بود.
رئیس جهادکشاورزی خوزستان ایجاد استخر آب، مه‌پاش و بیمه دام‌ها را مهم‌ترین برنامه‌های این مرکز برای پیشگیری از تلفات و جبران کم‌آبی اعلام می‌کند و می‌گوید: سال گذشته ۳۸استخر آب در منطقه داشتیم، اما امسال از ۵۰روز قبل ۱۰۷استخر آب در اهواز، حمیدیه، دشت‌آزادگان و هویزه ایجاد شده است. به‌گفته خدارحم امیری‌زاده، بیمه بیش از ۸۵هزار دام سنگین و ۳۰۰هزار دام سبک نیز ۹۵درصد پیش رفته است و به‌زودی به پایان می‌رسد. او درباره ایجاد مه‌پاش و پیشرفت ۵۰درصدی این پروژه نیز توضیح می‌دهد: قرار شد با توجه به کم‌آبی و گرما ۲۵۰جایگاه گاومیش‌ها به مه‌پاش مجهز شوند که ستاد اجرایی فرمان امام(ره) ۵۰درصد این پروژه را با سرعت خوبی انجام داد، اما به‌دلیل مشکلات اعتباری آن را نیمه‌کاره رها کرد.  امیری‌زاده با اشاره به پیگیری و مکاتبه‌های فراوان با ستاد برای تکمیل پروژه تصریح می‌کند: با وجود اینکه پیمانکار پروژه در این‌باره اعلام آمادگی کرد، اما ستاد اجرایی فرمان امام(ره) اعلام کرد تا به آنها پول ندهیم کار را ادامه نمی‌دهند. با توجه به این موضوع ما با بسیج سازندگی تفاهمنامه‌ای امضا کردیم که این نهاد در حال کار روی بقیه پروژه است. او تلفات گاومیش‌ها را هم تأیید می‌کند و می‌گوید: هنوز آمار مورد تأیید در این‌باره نداریم، اما این تلفات  نتیجه جاری نبودن آب در رودخانه و آلودگی آب‌های باقی مانده در گودال‌هاست.

  خوزستان، قطب پرورش گاومیش در کشور محسوب می‌شود. از حدود ۱۰۰هزار راس گاومیش موجود بیش از ۸۰درصد آن در خوزستان قرار دارد که منجر به اشتغالزایی ۲هزار نفر به‌صورت مستقیم و ۴هزار نفر به‌صورت غیرمستقیم شده است

کد خبر 690888
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha