همشهری آنلاین: فرمانده نیروی دریایی ارتش از برگزاری رزمایش "اتحاد87" در نیمه دوم آذرماه امسال خبر داد.

به گزارش ایسنا، امیردریادار حبیب‌الله سیاری در نشست خبری یکشنبه (3 آذر)که در آستانه‌ هفتم آذر، روز نیروی دریایی برگزار شد، با اعلام این خبر افزود: این رزمایش در حوزه‌ ماموریت نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در دریای عمان و تنگه‌ هرمز انجام خواهد شد.

وی هم‌چنین از اضافه شدن یک فروند زیردریایی سبک غدیر به ناوگان نیروی دریایی ارتش خبر داد و گفت: ‌به مناسبت هفتم آذر ، یکی دیگر از زیردریایی‌های سبک غدیر به نیروی دریایی ارتش اضافه خواهد شد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش در ادامه از ورود دو فروند ناوچه‌ موشک‌انداز به نیروی دریایی ارتش خبر داد و افزود: در هفتم آذر امسال دو فروند ناوچه‌ موشک‌انداز به نام‌های درفش و کلات به توان ناوچه‌های موشک‌انداز نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران اضافه خواهد شد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: کلیه تحرکات در دریای عمان، خلیج فارس و تنگه‌ هرمز تحت کنترل است و دشمن این اجازه را به خود نخواهد داد که وارد آب‌های جمهوری اسلامی شود.

سیاری هم‌چنین به افتتاح منطقه‌ جدید نیروی دریایی ارتش در سواحل دریای عمان طی هفته‌های اخیر اشاره و خاطرنشان کرد: ماموریت این منطقه دریایی ایجاد یک خط پدافندی مستحکم در دریای عمان است.

وی افزود: نیروی دریایی ارتش در اجرای ماموریت‌های خود این منطقه دریایی جدید را با نام منطقه دریایی ولایت در منطقه جاسک افتتاح کرده است. هر کشوری در سواحل خود برای انجام ماموریت‌های خود باید دارای امکاناتی در سواحل آن کشور باشد و بر همین اساس نیروی دریایی ارتش این منطقه دریایی را راه‌اندازی کرده است.

وی درباره‌ برنامه‌های این نیرو برای حفظ امنیت مرزهای آبی شمال کشور و سواحل دریای خزر نیز گفت: دریای خزر در نظام جمهوری اسلامی دریای صلح و دوستی ما به دنبال توسعه‌ یگان‌های نظامی در دریای خزر نیستیم، ولی منافع خود را در آن منطقه حفظ می‌کنیم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش تصریح کرد: 20 درصد منطقه‌ دریای خزر را به عنوان منطقه‌ جمهوری اسلامی مشخص کرده‌ایم و در آن قسمت حفاظت خود را به طور کامل اعمال می‌کنیم.

وی با بیان این‌که " ماموریت نیروی دریایی دفاع از کلیه مرزهای آبی در برابر همه‌ دشمنان است" افزود: ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دارای ماموریت‌های مشخصی در دفاع از نظام جمهوری اسلامی هستند و ما آماده دفاع از منافع و مرزهای مملکت خود هستیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر بحث‌های مطرح شده درباره احتمال بستن تنگه‌ هرمز در شرایط بحرانی از سوی جمهوری اسلامی اظهار کرد: ما هیچ‌گاه نگفته‌ایم که تنگه‌ هرمز را می‌بندیم؛ بلکه عنوان کرده‌ایم که نظام جمهوری اسلامی ایران توان این کار را دارد. در صورت تجاوز و حمله‌ احتمالی، نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران توان دفاع از آب‌های کشور را داراست.

سیاری به حضور نیروهای بیگانه در آب‌های جنوبی کشور اشاره کرد و گفت: بر طبق قوانین بین‌المللی، این نیروها در آب‌های آزاد حضور دارند، البته ما موافق منافع نامشروع آن‌ها نیستیم و معتقدیم آن‌ها منافع نامشروع خود را دراین منطقه دنبال می‌کنند. ما کلیه‌ تحرکات و مناطق آبهای جنوبی را نظارت و کنترل می‌کنیم.

وی در ارزیابی خود از وضعیت فعلی نیروی دریایی ارتش تاکید کرد: نیروی دریایی ارتش در وضعیت خوبی قرار دارد و امروز می‌تواند نیازمندی‌های خود را تامین کند.

وی خاطرنشان کرد: ‌ما در زمینه تامین تجهیزات و ادوات نظامی نباید به دیگران متکی باشیم؛ چراکه اگر کسی در این زمینه به دیگران متکی باشد، ‌در شرایط بحرانی پشت او را خالی خواهند کرد. بنای ما از ابتدا بر این بوده است که نیازمندی‌های نیروهای مسلح خود را در داخل کشور تامین کنیم و امروز این کار را به خوبی انجام می‌دهیم.

فرمانده‌ نیروی دریایی ارتش درباره بحث‌های مطرح شده مبنی بر تقسیم وظایف حفاظت از آب‌های جنوبی کشور بین نیروی دریایی ارتش و سپاه نیز گفت: امنیت خلیج فارس، تنگه‌ هرمز و دریای عمان به یکدیگر وابسته است و امروز هم نیروی دریایی ارتش و هم نیروی دریایی سپاه در خلیج فارس و دریای عمان در کنار یکدیگر حضور دارند.

وی ادامه داد: این تدبیر ساماندهی کل قواست که ارتش و سپاه در کنار یکدیگر کار کنند و این مساله در حال حاضر جاری و ساری است.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره مستند دفاع مقدس عنوان کرد: انتقاد از این برنامه پیشتر نیز از سوی معاون فرهنگی ارتش مطرح شده بود که در رسانه‌ها نیز انعکاس گسترده‌ای پیدا کرد. ان‌شاءالله قرار است که چنین برنامه‌ای مجددا تهیه و تولید شود. برای مثال عملیات مروارید بزرگترین عملیات نیروی دریایی کشور و یکی از بزرگترین و مهم‌ترین عملیات‌های آن منطقه بود و ارزش بالایی دارد ولی در مستند دفاع مقدس تنها 30 ثانیه به آن پرداخته شد و جا داشت که بهای بیشتری به آن داده شود.

فرمانده نیروی دریایی ارتش درباره اقدامات این نیرو در مقابل دزدان دریایی گفت: اتفاقات اخیر در یک منطقه‌ بین‌المللی که دولت در آن کنترل لازم را ندارد، رخ داده است. برخورد با این مساله باید در سیاست‌های کلان نظام صورت بگیرد و هر تصمیمی که گرفته شود ما هم به آن عمل می‌کنیم.

وی در ادامه به تهدیدات صورت گرفته علیه کشور اشاره کرد و با بیان این‌که " تهدید هرجا باشد برای نظامیان تفاوتی نمی‌کند" تصریح کرد: ما باید همیشه آماده باشیم و آمادگی خود را حفظ کنیم . چه تهدید باشد چه نباشد باید توان دفاعی کشور را بالا ببریم؛ چراکه باید در هر شرایطی آمادگی انجام عملیات‌های نظامی را در حوزه‌ فعالیت داشته باشیم.

وی ادامه داد: دشمن فرامنطقه‌ای در خیلی جاها حضور دارد و ما به طور صددرصد تمام حرکات دشمن را کنترل می‌کنیم.

سیاری همچنین گفت: ما آمادگی داریم که با کشورهای دوست و همسایه مانورهای مشترکی برگزار کنیم. در این زمینه یک سری کارها هم در حال انجام است که بنا به نیاز اعلام خواهد شد.

وی درباره توان موشکی نیروی دریایی ارتش نیز اظهار کرد:‌ امروز یگان‌های نیروی دریایی ارتش اعم از یگان‌های شناور سطحی و یگان‌های زیرسطحی به سامانه‌های موشکی پیشرفته مجهز هستند و توان موشکی نیروی دریایی در زمینه‌های مختلف از جمله ساحل دریا و نیز ناوچه‌های موشک‌انداز، توان قابل قبول و بالایی داریم.

وی افزود: ما توان تولید موشک‌های مناسب، با دقت و دست بالا و قدرت تخریب‌کنندگی زیاد را داریم که موشک سجیل از این جمله است. توان موشکی ما در زمینه دقت در هدف‌گیری و دارا بودن برد مناسب توان بالایی است و همگی آن‌ها به دست توانمند نیروهای داخلی صورت گرفته است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش درباره‌ تاثیر تحریم‌ها علیه کشور نیز گفت: هر جا که تحریم اعمال شده، موجب خلاقیت شده است و هرجا که این تحریم‌ها بیشتر شده خلاقیت‌ها نیز بالاتر رفته است.

وی با یادآوری عملیات مروارید در جنگ تحمیلی درباره‌ اهمیت این عملیات گفت: ضربه زدن به منابع اقتصادی و حیاتی دشمن بزرگترین ضربه‌ای است که می‌توان به آن وارد کرد، یکی از اهداف عملیات مروارید از بین بردن توان اقتصادی دشمن و فلج کردن توان صادرات نفت این کشور بود. با انجام عملیات مروارید توسط نیروی دریایی ارتش ظرف 67 روز دو ـ سوم از توان نیروی دریایی عراق از بین رفت در حالی که پیشتر توان دریایی آن‌ها اندکی هم از ما بالاتر بود. اگر این سوال مطرح شود که پس چرا جنگ هشت سال ادامه پیدا کرد، باید گفت که اگر کشورهای دیگر از نظر مالی با دشمن ما کمک نمی‌کردند، آن‌ها نمی‌توانستند بیش از شش ماه جنگ را ادامه دهند.

وی مناسب‌ترین راه تجارت را تجارت دریایی عنوان کرد و افزود: با عملیات‌های نیروی دریایی ارتش راه این تجارت بر دشمن در زمان جنگ بسته شد. علی‌رغم فشار دشمن از راه هوا و استفاده آن‌ها از موشک‌های ساحل به دریا ،‌آن‌ها نتوانستند خطوط مواصلاتی ایران را قطع کنند و تا پایان جنگ این خطوط برقرار بود به طوری که حتی یک روز هم صادرات نفتی ما قطع نشد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش خاطرنشان کرد: در طول جنگ بیش از 150 عملیات اسکورت کاروان‌های تجاری انجام شد که در هر عملیات بیش از 17 هزار کشتی مورد اسکورت و بازرسی قرار گرفت. بدین ترتیب دشمن توانست کمترین صدمه را به کشتی‌های ایران بزند.

کد خبر 69091

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز