روز عید غدیر است و خیابان ها و بزرگراه ها ترافیک غیر معمولی را به خود می بینند ترافیکی که در تاریخ شهر تهران کم سابقه است. این نشان از شور و هیجان مردم پایتخت دارد که می خواهند در جشن ۱۰ کیلومتری غدیر شرکت کنند.

مهمانی غدیر

همشهری آنلاین- فرشاد شیرزادی:مهمانی ۱۰ کیلومتری مردم تهران به مناسبت عید سعید غدیر، قبل از ساعت ۱۸ روز گذشته در خیابان ولی عصر، حدفاصل چهارراه ولی‌عصر تا چهارراه پارک‌وی آغاز شد و میلیون ها نفر از مردم پایتخت در این مهمانی شرکت کردند.

غدیر نه تنها برای مردم تهران بلکه برای سراسر ایرانیان گرامی است. البته به قول یکی از مردم که با او هم کلام می شویم، جشن غدیر تنها مختص ایرانی ها نیست، بلکه متعلق به سراسر جوانمردان و آزادگان کره خاکی است. طی سال های اخیر دیده ایم که حتی ارامنه و مسیحیان نیز این تاریخ جریان ساز را ارج نهاده اند. گزارش پیش رو روایت جشن عید غدیر است در روزی که ۳ میلیون تهرانی در آن شرکت کردند.  

فلسفه غدیر و ولایت

با یکی از روحانیان که در این جشن شرکت کرده هم کلام می شویم. او غدیر را به زبان رسا برایمان تبیین می کند: «امروز عیدالله اکبر، یعنی روز عید بزرگ غدیر خم است. این عید نه تنها عید ولایت است بلکه چکیده رسالت پیامبر (ص) در این روز بر اساس آیه تبلیغ بیان می شود. در این آیه بزرگ و تاریخ ساز، خداوند رو به پیامبر اکرم(ص) می گوید «ای پیامبر(ص) اگر امروز این تبلیغ را انجام ندهی و ولایت امیرالمومنین علی(ع) را تبلیغ نکنی همه رسالت ۲۳ ساله ات از بین می رود و پایان نمی یابد.».

تبلیغ غدیر و تثبیت ولایت

یک روحانی دیگر که تصویر اسکناس ۱۰ هزار تومانی غدیر متبرک به تصویر ولایت را به عنوان یادگاری و عیدی به مردم می دهد، می گوید: «روز غدیر، بی تردید باعث شد که ولایت تثبیت شود. از یک سو هم رسالت پیامبر(ص) با تبلیغ غدیر و اعلام ولایت امیر المونین(ع) تمام می شود. همچنین دیگر درسی که در روز غدیر به ما می دهند این است که اگر غدیر و ولایت را فراموش کنیم، دیگر نمی توانیم تجربه آیندگان را بر اساس غدیر و ولایت به نسل های دیگر انتقال دهیم. صد البته پس از غدیر دیدیم، که متاسفانه این واقعه تاریخ ساز، پس از رحلت پیامبر اعظم(ص) فراموش شد. وقتی غدیر فراموش شد، سقیفه آمد و سقیفه که آمد، نتیجه اش کربلای ابی عبدالله شد. پس درس بزرگی که از غدیر می گیریم این است که همواره رهرو ولایت باشیم و در تبعیت از ولایت گام برداریم تا بتوانیم آن را به درستی حفظ کنیم و به نسل های بعد منتقل کنیم. امروز من و شما دیدیم که ۳ میلیون تهرانی خودجوش پا به جشن غدیر و ولایت نهادند.»

موکب ها و هیئت ها

همراه جمعیت پیش می رویم و از چهار راه ولی عصر(عج) به همراه مردم تا ابتدای چهار راه طالقانی پیش می رویم. نبش خیابان ولدی موکب های پاکستانی های مقیم تهران هست که به زبان خودشان به همراه گروه کوچکی که تشکیل داده اند، برای مردم برنامه اجرا می کنند. آن سو تر روی استیج، تبیین غدیر برای بچه ها انجام می شود. آن هم به زبانی دلنشین و ساده. به این بیت مولوی می رسیم که می گوید: «چون سر و کار تو با کودک فتاد/ هم زبان کودکی باید گشاد.» تبیین ولایت برای بچه ها البته لذت بخش است.

سوی دیگری با صدای رسا در پشت میکروفن، مردی بلد قامت نمایش عروسکی اجرا می کند. نمایش با عروسک یک پیرزن انجام می شود. به دقت به جمیعت خیره می شویم. هیچ سازمان و اداره ای در این جشن  و موکب ها دخالت نداشته و ندارند. در واقع بانی و میهمان این جشن خود مردم اند که موکب های مختلف را شکل داده اند. شاید همین دلیل باشد که باعث شده است همه مردم در هر لباس و ظاهری و هر نوع تیپ که شاهدش هستیم، با دل و جان در این فضای معنوی گام نهاده اند. فضایی که سرشار از صمیمیت است. با یکی دیگر هم کلام می شویم. او می گوید: «گرمی هوا هم حتی باعث نشده که مردم، گامی به عقب بنهند. آنها بی تردید می خواهند شعار غدیر را که یک سنت حسنه است که امروز ایجاد شده، حفظ کنند و به بچه هایشان منتقل کنند.»

غدیر متعلق به همه جوانمردان است

با یکی از شرکت کنندگان در جشن صحبت می کنیم. او می گوید: «غدیر نه تنها مختص ایرانیان نیست، بلکه مختص به همه جوانمردان و آزادگان سراسر جهان است. چه آن مسیحی که در کتابش نوشته و به فضایل مولای متقیان علی(ع) اشاره کرده و چه آن که اهل سنت است. بیش از ده ها کتاب از مراجع اهل سنت داریم که به فضایل امیرالمونین علی(ع) اشاره کرده اند. غدیر فقط مختص ایرانی و شیعه نیست بلکه متعلق به همه آزادگان سراسر گیتی اعم از مسلمان و غیر مسلمان است.

بزرگراه همت هم شلوغ بود

حد فاصل چهارراه ولیعصر(عج) تا خیابان ولدی خیلی شلوغ است. این همان جشن ۱۰ کیلومتری «غدیر» است که همه را به وجد آورده است.

پیش از رسیدن به مقصد، ترافیک غیر معمولی حتی بزرگراه شهید همت را در بر گرفته بود. این ها جملگی نشان از تپش‌های عارفانه مردم به مولای متقیان، امام علی(ع) دارد که عبای متبرک پیامبر مهربانی‌ها، محمد(ص) در چنین روزی، هنگام بازگشت از حجه الوداع به او رسید. مردم تهران در تیپ‌ها و اقشار مختلف این جشن را گرامی داشته‌اند.

تفریح برای مردم

در این مهمانی ۶۰۰ موکب مردمی بناست به مردم در قالب‌های مختلف خدمت‌رسانی کنند. دومیلیون پرس غذا و میان‌وعده برای پذیرایی از مردم تهران در این مهمانی تدارک دیده شده است و بناست ۱۱۰ هزار اسباب بازی میان کودکان توزیع شود.

اینجا شهر بازی هایی هم برای بچه ها تدارک دیده شده است. بازی خانوادگی پاراگون را بالاتر از میدان ولیعصر(عج) سراغ داریم. بچه‌ها برای شرکت در این بازی در صف ایستاده‌اند. ۴ مهره قرمز و ۴ مهره آبی امتیازات مختلفی را نصیب بچه‌ها می‌کند.

مردی که کنارم ایستاده است، می‌گوید: «اگر کودک یا نوجوانی ۸ امتیاز کسب کند، یک ماشین اسباب‌بازی جایزه می‌گیرد.»

 ۴۰ مجموعه شهربازی در این مسیر برای کودکان تدارک دیده شده است تا در این عید بزرگ مسلمانان ساعاتی خوش را برای آنان رقم بزند. ۱۵۰ گروه سرود نیز در قالب ۷۰ استیج امروز اجرای برنامه خواهند داشت.

آن سو تر چند بچه با راکت مشغول بازی خاصی هستند که دیگر لازم نیست نامش را بپرسیم: دو نوجوان توپی را که به میله ای بسته شده به سمت یکدیگر پرتاب می‌کنند.

امروز، روز جشن غدیر است و خیابان ولیعصر(عج) حد از چهار راه ولیعصر تا پارک‌وی سرشار از نشاط، هیجان، ترانه‌خوانی و هیجان است. سرود «سلام فرمانده» در دل جمعیت طنین انداز می شود.

سوی دیگری چند دختر بچه روی تشک فنری بالا و پایین می جهند. می توان شادی و نشاط را در نی نی چشم های آنها به خوبی احساس کرد و تشخیص داد. خیلی زود، زودتر از آنچه تصورش را بکنیم با یکدیگر دوست شده اند. چشم گروهی دیگر از بچه ها به استیجی است که یک روحانی برای آنها غدیر را توضیح می دهد. اینجا نبش خیابان دمشق است و هنوز تا دفتر آیت الله جوادی آملی فاصله داریم.

تهرانی ها به این جشن نیاز داشتند

یک لحظه با خود می اندیشیم که مردم تهران، به سبب روزمرگی های مکرر، واقعا به چنین جشن‌های آیینی نیاز داشتند. اما همواره باید امید روزی را داشت که همه شهرهای بزرگ و کوچک و همه مردم ایران در جشن بزرگ غدیر به شکل محلی با شرکت چهره‌های مختلف فرهنگی و هنری شهرشان، حضور بیابند و کسی از جشن ولایت بی نصیب نماند.

  پایان‌بخش‌ مهمانی ده کیلومتری

بخش پایانی این مهمانی، برگزاری جشن پویش هدیه اسباب بازی در میدان ولیعصر(عج) با حضور رضا هلالی و محمدحسین پویانفر بود که از حدود ساعت ۲۱:۳۰ آغاز شد. در این جشن که همراه با آتش‌بازی شد و فضایی بسیار دلنشین برای خانواده‌ها رقم زد، سرود «هدیه اسباب بازی»، «عزیزم حسین» و همچنین نوحه «چادرت را بتکان» توسط مداحان و مردم همخوانی شد.

کودکان حاضر در این مراسم اسباب‌بازی‌های خود را آورده بودند تا در قالب این پویش به دست کودکان نیازمند و محروم برسانند. محمدحسین پویانفر مداح اهل بیت(ع) در این مراسم اظهارداشت: این اقدام کوچکی است که می‌توان به عشق امیرالمومنین(ع) می‌توان انجام داد تا دل کودکان دیگران را هم شاد کرد.

کد خبر 691472

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha