مجموع نظرات: ۰
شنبه ۳ تیر ۱۳۸۵ - ۰۶:۰۹
۰ نفر

تا پایان مهرماه سال جاری 100 بامدار (سوله) چندمنظوره در مناطق مختلف شهرداری تهران به بهره برداری خواهد رسید.

به گزارش گروه شهری همشهری، مدیرعامل سازمان فنی ـ عمرانی شهرداری تهران با اعلام این خبر افزود: این پروژه از خردادماه سال 83 آغاز شد و هدف از آن ایجاد فضایی در سطح شهر تهران بود تا در صورت بروز بحران و به ویژه زلزله جهت مدیریت وضع شهر و فعالیت های عمومی ازجمله اسکان و امدادرسانی مورد استفاده قرار گیرد. به همین دلیل نام آن بامدارهای بحران تعیین شد، اما به دلیل استفاده از این بامدارها در شرایط عادی برای تامین فضای ورزشی بانوان، نحوه بهره برداری آنها چند منظوره اعلام گردید.

دکتر نصر آزادانی لزوم احداث بامدارهای بحران را یادآور شد و افزود: از حدود سال های 64-65 زلزله به صورت یک پدیده محتمل در سطح شهر تهران مطرح بوده است. بنابراین مدیریت شهری ضمن استحکام و تقویت سازه ها و پیش بینی امکانات لازم در زمان وقوع، اقدام به برنامه ریزی برای احداث بامدارهای متعدد نمود.

مدیرعامل سازمان فنی عمرانی شهرداری تهران با اشاره به گستردگی شهر تهران برای اجرای این طرح گفت: در پیش بینی های اولیه، برای احداث 120 بامدار برنامه ریزی شد. اما باتوجه به گستردگی تهران، احداث 160 بامدار به تصویب رسید که در فاز اول، 100 بامدار از این تعداد جهت اجرا و تصمیم گیری ابلاغ شده است.

نصر آزادانی با توجه به اهمیت احداث این سازه ها افزود: باتوجه به پیش بینی که برای زلزله فرض می شده، سعی شد تا از امکانات موازی بسیار گسترده ای برای اجرای این پروژه استفاده شود. بنابراین هریک از شهرداری های 22 گانه تهران، متولی تخصیص زمین و ساخت فونداسیون برای احداث این سازه ها شدند. همچنین برای ساخت اسکلت فلزی این پروژه با سه پیمانکار عقد قرارداد شد که دو پیمانکار 40 بامدار و یک پیمانکار نیز 20 بامدار را ساخته و نصب کنند. از سویی برای پوشش این 100 بامدار با پیمانکار دیگر قرارداد بسته شد.

وی درمورد پیشرفت کار این پروژه گفت: یکی از این بامدارها به قرارگاه اختصاص یافت و ساخت 99بامدار دیگر به صورت متمرکز، آغاز شد.در حال  حاضر از 99 بامدار ساخت اسکلت حدود 95 درصد از آنها به پایان رسیده و در حدود 60 درصد از اسکلت این بامدارها نیز انجام گرفته است. باتوجه به اینکه حدود 50 درصد از زمین های احداث بامدارها به دلیل پراکندگی و معارضین ملکی در سال 84 تحویل شد و مابقی آن در اوایل سال 85 تحویل پیمانکاران شد، پیش بینی می شود که مراحل ساخت آن رشد بیشتری بگیرد.

نصر آزادانی پیشرفت احداث این تعداد بامدار را تا پایان سال 84 ، 3.8 درصد اعلام کرد و افزود:« با تغییر مدیریت و متمرکزشدن سیستم مدیریت جدید در ساخت پروژه ها در بخش معاونت فنی و عمرانی و ابلاغ آن به سازمان مهندسی عمران، در سه ماهه اول سال 18.5 درصد رشد در انجام کار داشته ایم.»

مدیرعامل سازمان فنی عمرانی شهرداری تهران زمان بهره برداری از این پروژه را با توجه به اضطرار آن تا پایان مهرماه اعلام کرد و گفت:« زمان قرارداد پیمانکاران تا پایان سال جاری است. اما با توجه به تحویل زمین ها و همچنین تاکید دکتر قالیباف در راه اندازی این پروژه، برای کاربری های عمومی به ویژه ورزش بانوان، یک تغییر زمانبندی در تکمیل این پروژه اعمال شده است. به طوری که تا انتهای شهریور 70 درصد و پایان قطعی آن در اواخر مهرماه خواهد بود. بدین ترتیب به طور متوسط در هر منطقه شهرداری 4.5 بامدار وجود خواهد داشت.»

دکتر نصر آزادانی در پایان افزود:« البته به تناسب تکمیل و آماده شدن بامدارها در مناطق مختلف باتوجه به فصل تابستان و نیاز بانوان به ورزش، تلاش بر آنست تا بتوانیم، در اسرع وقت تعدادی از این بامدارها را به بهره برداری برسانیم.»

اشاره: بامدار یک واژه اصیل فارسی است که در برخی گویش های محلی همچون گیلکی و ... نیز به کار می رود. این واژه به معنای هر ساختمانی است که لزوما بام داشته باشد و به عنوان معادل فارسی واژه سوله به کار رفته است.

کد خبر 692

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز