این یعنی شما باید افراد را در مکانی که در حال گذراندن وقت خود هستند مورد هدف قرار دهید؛ یعنی در اینترنت. همانطور که میدانید بیشترین زمانی را که در طول روز افراد بهوقت گذراندن اختصاص میدهند فضای اینترنت است. بنابراین بازاریابی سنتی و آفلاین دیگر بهاندازهای که درگذشته مورداستفاده بود؛ کاربرد ندارد و شما باید با رویکردی نوگرایانه به سمت دیجیتال مارکتینگ جهتگیری کنید.
بهطورکلی هر فعالیتی که شما در آن از ابزارهای دیجیتال همچون ایمیل، پیامک، سایت و ... برای بازاریابی و تبلیغات، فروش و معرفی محصول یا خدماتتان استفاده کنید، درواقع نوعی بازاریابی دیجیتال انجام دادهاید؛ ازاینرو دیجیتال مارکتینگ حوزه مشخصی ندارد که بتوانیم یک لیست از ابزارها و وظایف خاص را برای آن مشخص کنیم، اما بر اساس کارهای متداول در این حوزه و تجربهای که بهدستآمده میدانیم که چهکارهایی در حوزه دیجیتال مارکتینگ قرار دارد.
درواقع بازاریابی دیجیتال شامل همه فعالیتها و مجموعهٔ تمام ابزارهایی است که برای بازاریابی خدمات خود و محصولاتمان در بستر دیجیتال (وب، موبایل، اینترنت و یا سایر ابزارهای دیجیتال) استفاده میکنیم. و اهمیت آموزش دیجیتال مارکتینگ نیز با توجه به اهمیت دیجیتال مارکتینگ در زندگی روزانه و در کسبوکارهای ما بیشازپیش به چشم میآید.
لوگو چیست؟
به نقل از مهندس مهریزی، آرم یا لوگو به علامتی گفته میشود که بتواند یک تصویر یا نوشته یا ترکیبی از هردوی اینها را به صورتی خاص و منحصربهفرد در کنار هم قرار داده و طراحیشده باشد؛ به صورتی که نشاندهنده یک کسبوکار، فرد یا سازمان یا هر چیز دیگری باشد. لوگو باعث میشود تا به چیزی که برای آن طراحی میشود هویت ببخشد و آن را در ذهنها ماندگار کند. درواقع یکی از مهمترین و اولین گامها برای شروع یک بیزینس یا شرکت یا هر فعالیتی که بهصورت فردی در حال شکلگیری باشد، طراحی لوگو اختصاصی برای آن است و اگر این فعالیت در بستر اینترنت یا محیط دیجیتال در حال شکلگیری است نیازمند طراحی لوگو و آموزش دیجیتال مارکتینگ نیز هست. این نکته را فراموش نکنید که مارکت محصول یا خدمات شما و کسبوکارتان را با نشان تجاری یا همان لوگوی شما خواهند شناخت.
انواع لوگو
انواع لوگو را میتوان بسته به نوع کسبوکار، مخاطبان هدف و موارد دیگر به سه دسته تقسیم کرد که شما باید درنهایت به سفارش یا طراحی لوگو اختصاصی برای خودتان اقدام کنید.
- لوگو تایپ
این نوع یکی از انواع لوگو است که در طراحی آن از نوشتهها استفاده میشود و حالت کلی لوگو را یک سری نوشته با طراحی خاص شکل میدهد. لوگوی نوشتاری یا لوگو تایپ با اندازه و فونتهای تعیینشده طراحی میشود و در طراحی لوگو تایپ، اسم برند یا شخص یا شرکت را با خلاقیت در کنار هم قرار میدهند اما این کنار هم چیدن حروف نباید طوری باشد که خوانایی نداشته باشد و وضوح نوشته از بین برود.
- لوگو تصویری
لوگو تصویری یا لوگو مارک، از یک تصویر خاص الهام میگیرد و از یک طرح گرافیکی مخصوص ساخته میشود. لوگوی تصویری نسبت به نوع نوشتاری کمی پیچیدهتر است و طراح برای طراحی لوگو باید به ماهیت برند شناخت کافی داشته باشد. درواقع معنای تصویر باید با حوزه فعالیت و یا هویت آن برند در یک راستا باشد.
- لوگو ترکیبی
همانطور که از نامش پیداست این نوع لوگو ترکیبی از دو نوع لوگو است که در بالا توضیح دادیم.
نکات مهم در طراحی لوگو
زمانی میتوانیم بگوییم لوگو بهدرستی طراحیشده است که بتواند بهعنوان چهره کسبوکار شما عمل کند و این توانایی را داشته باشد که در غیاب شما در مورد کسبوکارتان توضیح دهد. این موضوع به مشتریان و مخاطبان شما کمک میکند تا تشخیص دهند شما چه کسی هستید و دقیقاً در حال ارائه چه خدماتی هستید. هنگامیکه قصد طراحی لوگو اختصاصی خود را دارید، باید در مورد نحوه طراحی لوگو چند مؤلفهای که وجود دارد را در نظر بگیرید؛ در صورت نیاز آنها را ترکیب کنید یا از عناصر خاصی بهصورت مجزا استفاده کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید؛ در ادامه این مقاله چند المان مهم و کلیدی ازنظر ایران ویر که برای طراحی لوگو باید به آنها توجه بیشتری کرد را به شما معرفی میکنیم:
رنگ لوگو
رنگ لوگو را نمیتوان برحسب سلیقه شخصی انتخاب کرد بلکه باید با توجه به نوع کسبوکار، مخاطب هدف و ویژگیهای برند خود برای آن رنگی مناسب را انتخاب کنیم. در مبحث روانشناسی رنگها بهطور مثال رنگهای آبی برای نشان دادن اعتماد، رنگ طلایی و مشکی برای برندهای لوکس، رنگ سبز برای برندهایی که به محصولات ارگانیک مربوط میشوند و... کاربرد دارند.
تصویر
بهطورکلی باید تصاویر نشاندهندهٔ محصول و یا در ارتباط با کسبوکار شما باشد؛ بااینوجود در برخی موارد لوگوها از تصاویر انتزاعی برای نشان دادن خلاقیت و شخصیت بخشی به برند خود استفاده میکنند. اگر قصد استفاده از تصاویر غیر مرتبط با کسبوکار خوددارید، سعی کنید یک محصول یا احساسی که از استفاده محصولتان در مخاطب شکل میگیرد را به آن تصویر ربط دهید و متصل کنید.
نوشته
در طراحی لوگو به سبک تایپوگرافی یا طراحی ترکیبی لوگو باید به مواردی ازجمله فونت و سایز نوشته دقت کنید؛ همچنین ازنظر مهندس مهریزی بهتر است همانند رنگ، از بیش از سه فونت در طراحی استفاده نکنید تا طراحی لوگو اختصاصی شما سادگی و خوانایی خود را از دست ندهد.
کاربردهای لوگو در دیجیتال مارکتینگ
همانطور که در ابتدای این مقاله در مورد آن صحبت کردیم استفاده از لوگو در دیجیتال مارکتینگ بسیار حائز اهمیت است. در فضای مجازی که بیشتر در معرض دید افراد قرار داریم ماندگاری در ذهن مخاطبان اهمیت ویژهای پیدا میکند؛ ازاینرو با توجه به ویژگیهای لوگو که در بالا گفتیم انتخاب و طراحی یک لوگو مناسب به پیشرفت کسبوکار شما کمک بسیاری میکند. لوگو در وبسایت شما به شناسایی شما توسط مخاطبانتان کمک میکند، با قرار دادن آن روی محصولاتتان بهصورت غیرمستقیم برند و کسبوکار شما تبلیغ میشود. لوگو بر روی کارت ویزیت شما قرار میگیرد و در شبکههای اجتماعی همچون اینستاگرام، توییتر، فیسبوک و ... شما را با آن میشناسند و پیدا میکنند.
اهمیت طراحی لوگو در آموزش دیجیتال مارکتینگ
یکی از نکات اولیه در آموزش دیجیتال مارکتینگ هم داشتن یک لوگو و نشان تجاری مناسب است؛ شما باید پیش از آموزش دیجیتال مارکتینگ بدانید که لوگو بخشی از هویتسازمانی شما شناخته میشود. مهندس مهریزی در یک جمله لوگو را اینگونه توصیف کرده است: «هدف از طراحی لوگو، تسریع فرایند ثبت و ماندگاری برند شما در ذهن مشتریان و مخاطبین شما است.»
تجربه نشان داده است که افراد به شرکتی که لوگوی قوی و استاندارد و خوبی داشته باشد بیشتر اعتماد میکنند؛ در فضای مجازی اعتماد سازی بسیار سخت تر است و این امر اهمیت ویژه ای دارد. ایران وبر بهعنوان سخن انتهایی میگوید: اگرچه فضای مجازی و محیط آنلاین کار را به نسبت گذشته آسانتر کرده است اما امروزه افرادی برنده بازی هستند که بیشتر در جلوی چشم مخاطبان قرار میگیرند و در ذهن آنها ماندگاری بیشتری دارند. پس لوگو بهعنوان یک المان مهم که نقش اصلی آن ماندگاری در ذهن مخاطبین است؛ تأثیر بسزایی در این امر دارد و باید برای طراحی لوگو اختصاصی برند خود حتماً وقت و بودجه مناسبی را در نظر بگیرید و حتماً قبل از طراحی لوگو در این فضا با متخصصان دیجیتال مارکتینگ این زمینه مشورت کافی را داشته باشید.