دوشنبه ۴ آذر ۱۳۸۷ - ۱۹:۵۱
۰ نفر

محمدرضا شیبانی * میشل سلیمان دیروز در شرایطی وارد تهران شد که کشورش اکنون تلاش می‌کند هرچه بیشتر از منازعات و کشمکش‌های سیاسی که پیش از انتخاب رئیس‌جمهوری لبنان وجود داشت، فاصله بگیرد

 و به تقویت مناسبات خود با دیگر بازیگران سیاسی به‌ویژه کشورهایی که به خروج لبنان از شرایط بحرانی کمک کرده‌اند، بپردازد. روز گذشته در ترکیب هیأت همراه رئیس‌جمهوری لبنان، مسئولان وزارتخانه‌های اقتصادی دولت بیش از دیگر بخش‌های آن به چشم می‌خوردند و این واقعیت، حاکی از اهدافی است که میشل سلیمان در این سفر به‌دنبال آن است و قطعا سفر سلیمان به تهران با هدف گسترش روند همکاری‌های سیاسی، فرهنگی و البته اقتصادی انجام می‌شود.

تقدیر از نقش ایران در تحولات لبنان به‌ویژه روند توافقات انجام‌شده و سیر مصالحات جاری در لبنان با عنایت به نقشی که ایران در به موفقیت رساندن مذاکرات دوحه انجام داده، یکی دیگر از اهداف و ابعاد سفر میشل سلیمان به تهران است.

نظر به حساسیت و شرایط فعلی سیاسی و امنیتی در منطقه و لبنان، این سفر هم برای بیروت و هم برای تهران از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و یک سفر راهبردی محسوب می‌شود. اکنون نقش ایران در تمامی تحولات لبنان برجسته است و تهران در دو سال و نیم گذشته هم کمک‌های بسیاری برای بازسازی مناطق جنگ‌زده لبنان انجام داده است.

تهران همچنین به رهبران سیاسی این کشور برای دستیابی به توافق جمعی کمک کرده و معتقد است که وحدت ملی و یکپارچگی سیاسی و اجتماعی لبنان، تنها راه مقابله با تهدیدهایی است که این کشور با آن روبه‌روست. 

پیش از این هم بین ایران و لبنان پروتکل همکاری‌های دفاعی 5 ساله‌ای به امضا رسیده که 5/1 سال از عمر آن باقی است و بر این اساس، ما آمادگی داریم همکاری‌های دفاعی خود با بیروت را توسعه دهیم و در سفر جاری مقام‌های لبنانی نیز در این مورد مذاکره‌هایی صورت می‌پذیرد.

در این میان نکته‌ای که باید مورد تأکید قرار گیرد، این است که همکاری‌های ایران با لبنان کاملا از طریق مجاری و نهادهای رسمی دفاعی این کشور همچون وزارت دفاع انجام می‌شود و تبلیغات رسانه‌های صهیونیستی و آمریکایی مبنی بر اهداف این سفر و کمک به نیروی مقاومت لبنان کاملا نادرست است و طبیعی است که توانمندشدن لبنان در برابر تهدیدات، اتفاقی نامطلوب برای آمریکا و رژیم‌صهیونیستی است.

مقاومت ستون اصلی هر نوع راهبرد حمایتی و دفاعی در هر کشوری است و بعید می‌دانم در لبنان هم سیاستمداری وجود داشته باشد که نسبت به مؤثر بودن و اصل بودن مقاومت شبهه‌ای داشته باشد و همگان معتقدند مادامی که کشورشان با تهدید خارجی مواجه است، توانمند کردن این کشور برای مقابله با تهدیدات، این امکان را برای رهبران و تصمیم‌گیران سیاسی آن فراهم می‌آورد تا از ظرفیت‌های موجود در کشور برای تدوین و اجرایی کردن راهبرد دفاعی خود بهره‌برداری لازم را به عمل آورند.

*سفیر ایران در لبنان

کد خبر 69250

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز