همشهری آنلاین: همزمان با برگزاری همایش بین‌المللی امنیت انسانی در غرب آسیا، مرکز مطالعات افغانستان شناسی (IAS) در دانشگاه بیرجند افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، سرپرست مرکز مطالعات افغانستان شناسی دانشگاه بیرجند روز پنج شنبه هفتم آذر در آیین افتتاح این مرکز‌ با اشاره به اینکه این نخستین گام در بخش مطالعات کشورهای همسایه ایران در استان‌های همجوار است، اظهار داشت: این مراکز مطالعاتی می‌تواند با حمایت‌های داخلی و خارجی به جایگاه مطلوب برسد.

دکتر محمدرضا مجیدی با اشاره به برگزاری نکوداشت چهار شخصت حوزه ایران فرهنگی، گفت: تا پایان سال ۲۰۰۸ نشست نکوداشت سنایی غزنوی با همکاری برخی از مراکز پژوهشی افغانستان به عنوان فعالیت‌های تکمیلی شخصیت‌های تاریخی ایران در دانشگاه بیرجند برگزار می‌شود.

وی با اشاره به تحصیل دانشجویان افغانی در مراکز آموزش عالی کشور و نقش مؤثر کشور ما در نهادهای تأثیرگذار افغانستان تصریح کرد: امیدواریم این تبادل علمی که در دوران اشتغال اتفاق افتاده است را در دوارن آزادی و رفع اشتغال از‌ این کشور شاهد باشیم.

سفیر و نماینده دائم ایران در یونسکو گفت: اشتراکات فراوان ایران فرهنگی زمینه همکاری، همگرایی و هماهنگی فراوانی را در منطقه فراهم می‌کند و باید با همکاری و هماهنگی بتوانیم بستر توسعه فراگیر ملی و منطقه‌ای را برای کشورهای عضو منطقه فراهم کنیم.
مجیدی از برگزاری همایش چشم‌انداز همکاری‌های ایران و افغانستان در آینده خبر داد و افزود:چشم‌انداز ۲۰ ساله ایران ظرف توسعه ملی را خانواده بزرگ غرب آسیا قرار داده است.

رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه بیرجند نیز در مراسم افتتاح این مرکز‌ گفت: دانشگاه بیرجند از گذشته طرح‌های علمی و پژوهشی مختلفی را درباره کشور افغانستان که ۴۶۰ کیلومتر مرز مشترک با استان خراسان جنوبی دارد، انجام داده است.

دکترحسین فرزانه‌پور افزود: امیدواریم با توجه به بحران‌های مختلف در کشور افغانستان و تأثیرگذاری عدم امنیت این کشو‌ر روی معادلات منطقه‌ای و معادلات امنیتی ایران، در این مرکز ابعاد مختلف تاریخی، فرهنگی، سیاسی افغانستان را شناخته و درک کنیم.

رئیس مؤسسه فرهنگی اکو نیز با بیان اینکه امروز جریانی که در افغانستان مشکل‌زا شده مشکلات مشابهی در پاکستان را به وجود آورده است، گفت: افغانستان چشم امیدش به ایران است.

محمد رجبی، عاملی که در حال حاضر به افغانستان و پاکستان ضرر می‌رساند را آمریکا و غرب دانست و افزود: پاکستان نقطه مطمئنی برای همکاری و کمک‌طلبیدن از طرف افغانستان محسوب نمی‌شود.

وی با تأکید بر اینکه هر مسئله‌ای که در خصوص کشورهای همسایه انجام می‌شود باید از جانب سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی باشد، تصریح کرد: متأسفانه با تبلیغات دشمنان کوچک‌ترین اقدامی که در کشور انجام شود رنگ و بوی سیاسی می‌گیرد و افتتاح مراکزی مانند مرکز افغان شناسی از سوی سازمان‌های بین‌المللی می‌تواند این شائبه‌ها را از بین ببرد.

رئیس دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران نیز با بیان اینکه مرکز مطالعات افغانستان با توجه به این که در استان همجوار این کشور ایجاد شده است می‌تواند محل مناسبی برای تحقیقات باشد، گفت: امیدواریم در هرات و کابل نیز مراکز مشابهی برای انجام تحقیقات ایران‌شناسی راه‌اندازی شود.

کانلی هان ایران و افغانستان را دارای یک تاریخ جدانشدنی از یکدیگر دانست و اظهار داشت: این دو کشور در عرصه‌های علوم، فرهنگ و هنر می‌توانند فعالیت‌هایی را داشته باشند.

وی برای تأمین کتب و نشریات مرتبط مرکز مطالعات افغانستان‌شناسی دانشکده ادبیات دانشگاه بیرجند قول مساعد داد.

کد خبر 69475

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز