گروه اقتصادی: براساس بخشنامه مهرماه بانک مرکزی، کارمزد اکثر خدمات حضوری بانک‌ها افزایش یافت

اما از آن زمان تاکنون علاوه بر آنکه نحوه خدمت‌رسانی بانک‌ها به مشتریان تغییری نکرده، مشکلات جدیدی نیز برای مشتریان همچون الزام آنان به استفاده از خدمات دارای کارمزد ایجاد شده است. پس از آنکه بانک مرکزی نرخ کارمزد اکثر خدمات بانکی همچون نقل و انتقال وجه بین بانک‌ها را افزایش داد، اعلام شد که به‌منظور ترغیب مردم به استفاده از خدمات بانکداری الکترونیک، نقل و انتقال وجوه با استفاده از سامانه ساتنا (سامانه نقل و انتقال وجوه از یک شعبه به تمامی شعب سایر بانک‌ها) رایگان خواهد بود.

اما با گذشت 2ماه از افزایش نرخ کارمزد خدمات حضوری بانک‌ها، سامانه ساتنا با 2مشکل‌مهم روبه‌روست.

این سامانه هنوز در برخی از شعب بانک‌ها نصب نشده و در شعبی هم که نصب شده، هنوز به‌صورت آنلاین به مشتریان خدمات نمی‌دهد.

مثلا یک مشتری برای انتقال پول از یک شعبه بانک دولتی با استفاده از سامانه ساتنا، حداقل باید یک ساعت صبر کند تا رسید دریافت کند. علت آن است که این سامانه فعلا آنلاین نشده و کارمندان شعب مجبورند با ارسال فکس به شعبه مرکزی درخواست انتقال وجه کنند

از شعبه مرکزی بانک مبدأ هم فکسی به شعبه مرکزی بانک مقصد و از آنجا به شعبه بانک موردنظر فکس دیگری ارسال خواهد شد تا انتقال وجه صورت بگیرد. این فرایند طولانی‌مدت موجب شده فعلا سامانه ساتنا نتواند پاسخگوی تقاضای بالای مشتریان برای نقل و انتقال وجوه باشد و آنان مجبور به استفاده از همان روش حضوری و لاجرم پرداخت کارمزدهای بالا هستند.

سامانه ساتنا از آذر 1385 به‌منظور پوشش انتقالات بین‌بانکی الکترونیک راه‌اندازی شد و از شهریور1386 تبادلات مشتریان بانکی به یکدیگر را نیز به انجام می‌رساند.

بنابر اعلام بانک مرکزی قرار بود از مهرماه امسال تمامی شعب بانک‌ها به ساتنا متصل شوند تا مشتریان بانکی بتوانند با استفاده از امکانات ساتنا بدون محدودیت مبلغ و بدون پرداخت کارمزد وجه را از یک حساب در یک بانک به حسابی دیگر در بانکی دیگر منتقل کنند.

بانک مرکزی وعده داده بود که وجوه حواله شده ساتنا حداکثر تا پایان وقت‌اداری درخواست حواله به حساب مقصد واریز شود. این در حالی است که مراجعه خبرنگار ما به برخی شعب نشان می‌دهد رسید حواله ساتنا یک روز بعد به مشتری تحویل داده خواهد شد.

این مشکلات موجب شده در حال‌حاضر، استفاده از خدمات سامانه ساتنا در سطح بسیار ناچیزی باشد. براساس آمار اعلامی بانک مرکزی، در هفته گذشته در 18 بانک و مؤسسه کشور مشتریان در مجموع فقط 8832بار از ساتنا استفاده کرده‌اند که در مقایسه با کل مبادلاتی که در شبکه بانکی صورت می‌گیرد، فعلا قابل توجه نیست.

بانک مرکزی‌: مشکلات را می‌دانیم

مدیرکل نظارت بر بانک‌ها و مؤسسات اعتباری بانک مرکزی گفت: ما هم قبول داریم که بهتر بود اول ساتنا در تمامی شعب نصب می‌شد اما برنامه بانک مرکزی گام بزرگ و مهمی در جهت توسعه بانکداری الکترونیک و کاهش ترددهای درون شهری محسوب می‌شود و مشکلات اولیه آن به سرعت رفع خواهد شد و هم‌اکنون تمامی شعب بانک‌ها ملزم هستند هر چه سریع‌تر سامانه ساتنا را نصب کنند.

ابراهیم درویشی ادامه داد: بانک مرکزی تمامی تمهیدات برای توسعه ساتنا را پیش‌بینی کرده و کندی کار از سوی خود شعب بانک‌هاست و از شهروندان تقاضا داریم هر یک از شعب بانک‌ها که از ارائه خدمات ساتنا خودداری کردند مراتب را به شماره‌های 29954003 و 29954005   اطلاع دهند تا بانک مرکزی هرچه سریع‌تر این مسئله را پیگیری کند.

کد خبر 69501

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز