بارندگی‌های سراسری اخیر در ایران و جاری شدن سیلاب و روان‌آب در بسیاری از استان‌ها آن هم در میانه‌ تابستان خیلی‌ها را امیدوار کرده که تنش‌های آبی و چالش‌های خشکسالی در کشور کاهش یابد. اما آیا این دیدگاه درست است؟ به اعتقاد کارشناسان پاسخ منفی است.

به گزارش همشهری آنلاین، «ایران سرزمین بی قراری است»؛ این جمله را سید اویس ترابی، هیدرولوژیست و رئیس پژوهشکده زیست‌پذیری شهری در گفت‌وگویی که با همشهری آنلاین داشت به عنوان جمله آغازین اظهاراتش بیان کرده است. او بر این باور است که در شرایط ورشکستگی آبی، بارندگی‌های اینچنینی درمان‌کننده بحران نیستند.

ترابی گفت: ایران سرزمین بی‌قراری است. بی‌قراریِ سرزمین یعنی اختلاف بین حداکثر و حداقل دما در کشور زیاد است. تمدن‌های پیش از ما هم یاد گرفتند در این سرزمین بی‌قرار زندگی کنند. ولی ما طی ۸۰ سال اخیر این هنر و این سازگاری را به مرور کنار گذاشتیم. در واقع می‌توان گفت منابع آب زیرزمینی را از دست دادیم. بنابراین آنچه به اشتباه خشکسالی می‌نامیم، نامش ورشکستگی آبی یا بحران از دست دادن منابع آبی است که با چنین بارندگی‌هایی ترمیم نمی‌شود و باید راهکار دیگری برای آن در نظر گرفت.

در این زمینه ببینید:

ترابی گفت: خشکسالی و ترسالی ترم‌های متواتر هواشناسی هستند و متناسب با اقلیم تکرار می‌شوند. در این میان، سیل هم سازوکار خود را دارد و نقش آن در باروری زمین، آنجا که تالاب‌ها هستند تعریف شده است. به عنوان مثال آب دریاچه ارومیه از همین سیلاب‌ها تغذیه می‌شد. دریای خزر و عمان هم به این آب سیلاب نیاز دارند. اشتباه است اگر فکر کنیم آب رودخانه‌های کرخه و زهره و... نباید به دریا برسد. حقابه محیط زیستی تالاب‌ها و دریاچه‌ها و دریاها به سیل وابسته است. حقابه محیط‌زیستی و اکوسیستم رودخانه‌ها هم باید هر سال رها شود که درست انجام دادن چنین کاری به مدیریت نیاز دارد. 

این هدیرولوژیست گفت: ما نیاز داریم برای تمام بحران‌های طبیعی مانند بحران‌های انسان‌ساز و بحران‌های طبیعی مانند زلزله و آتش‌سوزی گسترده، خشکسالی و سیل فرآیند بنویسیم و برای هر کدام دفترچه‌ای با رنگ مخصوص در نظر بگیریم تا اگر به عنوان مثال سیل رخ داد، بتوان به دفترچه مورد نظر مراجعه کرد. این دفترچه باید از پیش بین همه دستگاه‌های حکمرانی توزیع شده باشد. در این دفترچه باید فرمانده حادثه با ذکر اسم ثبت شده باشد و تمام مقام‌های لشکری و کشوری در بحران رخ‌داده به دستور او گوش کنند.

گفتگو: معصومه‌ حق‌جو

تصویر: حسین اینانلو

تدوین: مهدی کشوریان

کد خبر 695344
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تی وی همشهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۵
    5 0
    حالا که ورشکسته آبی شدیم دستمون رو دراز کنیم پیش کی بگیم آب نیاز داریم!؟ پیش همسایه‌هایی که یه قطره از حق‌آبه‌هامون رو نمیدن!
  • IR ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۵
    0 0
    ایسنا/کرمانشاه به گفته معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمانشاه، اگر آب سد گاوشان نبود، کرمانشاه در تابستان امسال با چالش‌های آبی فراوانی مواجه می‌شد. منوچهر فخری در جلسه امروز (۱۵ مرداد) بررسی وضعیت آب کرمانشاه، با اشاره به برگزاری حدود ۳۰ تا ۴۰ جلسه برای تعیین تکلیف آب شرب شهر کرمانشاه، اظهار کرد: با تلاش‌های صورت گرفته آب سد گاوشان از خرداد ماه وارد مدار شد.
  • IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۵
    1 0
    ایسنا از هشدار فرونشست زمین گزارش می دهد بمب خفته در زیر شهر کرمان!! ایسنا/کرمان کرمان شهر قناتی است و در گذشته توسط قنات ها زنده بوده، اما اکنون که این قنات ها به دلیل حفر چاه های عمیق خشکیده شده‌اند، بی نفس مانده ولی گالری(دالان) آنها نفس می کشد و باتوجه به اینکه دفع فاضلاب جذبی و روان آب ها، بارندگی ها و ... وارد گالری قنات ها می شود؛ می تواند خطری جدی برای شهر کرمان که روی این گالری ها و بدون زیرسازی مناسب، ساخت و ساز شده، باشد.
  • IR ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۵
    7 0
    علت را بفرمائید چون اینجا ایران ه وزیر بهداشت در کار ارشاد دخالت میکنه .رئیس کل بانک مرکزی در کار ارشاد دخالت میکنه هیچ چیز سر جای خودش نیست سد میزنن غیر متخصصان مجری می شوند جاده میزنند غیر متخصصان مجری می شوند هیچ کس در رشته خود فعالیت نداره همیشه در کاری که تخصص ندارند دخالت می کنند نتیجه میشه همین امروز آینده بدتر
  • IR ۲۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۵
    6 0
    چه کسانی در سد سازی دخیل بودن و چرا باعث خشکسالی خوزستان شدند آیا کسی محاکمه شد جواب این همه هزینه را کی داد چه کسی جوابگو بود هیچکس چون قدرتی که دارند اجازه نداد کسی جوابگو باشد
  • علی PL ۰۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
    4 0
    کشورهای مترقی برای صد سال آینده شان برنامه دارند - در ایران مسئولین پس از ظهور بلایا تازه میگویند چکار کنیم ...
    • IR ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
      0 0
      دستمان دارد به ترکیه دراز می کنیم و تقاضاهای می کنیم