سال ۱۳۰۶ شمسی، یک فرانسوی که می‌خواست از همه دنیا فیلم و عکس داشته باشد، باعث شد که قدیمی‌ترین فیلم عزاداری محرم در ایران ثبت شود.

محرم صد سال پیش

به گزارش همشهری آنلاین، آلبر کان، بانکدار ثروتمند فرانسوی که دوست داشت همه دنیا را در فیلم و عکس‌ها ثبت کند، پروژه «آرشیو سیاره» را راه‌اندازی کرد که در آن زمان بزرگترین پروژه فیلم و عکس تاریخی بود.

هدفش این بود که تصویری بزرگ و کامل از زندگی بشر در آن دوره ثبت کند و به همین خاطر از سال ۱۹۰۸ میلادی عکاسانی به بیش از ۵۰ کشور جهان فرستاد و بیش از ۲۰ سال طول کشید تا حدود ۷۲ هزار عکس و ۱۰۰ ساعت فیلم از سراسر دنیا تهیه و آرشیو شود. سال ۱۳۰۶ شمسی هم «فردریک گادمر» عکاس را به ایران فرستاد و نتیجه کار، عکس‌ها و فیلم‌هایی از ایرانِ قدیم است و از آن جمله فیلمی از مراسم عزاداری در ایام محرم.

این ویدئو کوتاه را ببینید و حال و هوای عزاداری محرم در حدود یک قرن پیش را دریابید. البته صدایی که روی این فیلم تدوین شده، مربوط به مرحوم محمد احمدیان، از خوانندگان مذهبی رادیو ایران در سال‌های قبل از پیروزی انقلاب اسلامی است.

کد خبر 695975
منبع: فارس

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شهرفرنگ IR ۰۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
    3 0
    چقدر این فیلم قشنگه ، ای کاش یک ساعت بود ، انسان رو با گذشته های دور مرتبط می کند ، فقط رنگ ها رو با ذهن خودتون تصور کنید .