«هویت فرهنگی هر جامعه را آداب‌ورسوم، ارزش‌ها و باورهای اعتقادی آنان شکل می‌دهد.» «عیسی بیگدلی»، مدیر اداره فرهنگی شهرداری منطقه١٨، با بیان این مطلب از جایگاه برپایی محافل عزاداری حسینی در بین مردم و همچنین تنوع برنامه‌های ماه محرم صحبت کرد.

مداحی

همشهری آنلاین - مریم قاسمی : مدیر اداره فرهنگی شهرداری منطقه ۱۸ با بیان اینکه تنوع قومیتی در این نقطه از تهران باعث شده تا محافل و مجالس عزاداری حسینی با شوروشوق بیشتری برپا شود، افزود: «فرهنگ شیعه متاثر از قیام امام حسین (ع) و نهضت عاشورایی است و با شهادت‌طلبی و عزاداری برای اباعبدالله (ع) عجین شده است، به گونه‌ای که سوگواری در بین مردم نمادی از احیای ارزش‌های انسانی به شمار می‌رود. از همین روست که آرمان‌ها و پیام‌های این واقعه بزرگ، ابعاد زندگی فردی و اجتماعی هر انسان آزاده‌ای را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. تا جایی که می‌توان ادعا کرد که در میان آیین‌های معنوی، فرهنگ عاشورایی، فراگیرترین، ژرف‌ترین و عبرت‌آموزترین وقایع تاریخی است.»
به گفته بیگدلی، در محرم و صفر سال١٤٠١ معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری با بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های مدیریت شهری و در جهت گسترش فضای معنوی در شهر، تکریم شعائر اسلامی و گرامیداشت عزای سیدالشهدا (ع)، برنامه‌های متنوع آیینی و مذهبی را در قالب‌های مختلف در دستور کار خود قرار داده است.

خواندنی‌های بیشتر را اینجا دنبال کنید

مراسم سیاهپوشان و نصب بیرق عزا در بیت‌الشهدا

مدیر اداره فرهنگی شهرداری منطقه١٨ تاکید می‌کند که برای هرچه باشکوه برگزار شدن سوگواری‌ها و عزاداری‌ها اقدامات متعددی انجام شده است. امسال در هر محله یک معبر به‌عنوان خیابان ویژه انتخاب و در آن فضاسازی محیطی ویژه متناسب با ایام محرم شکل می‌گیرد. این کار با همکاری نواحی ٧‌گانه، معتمدان و مدیران هیئت‌ها و تکایای مذهبی انجام شده است.
بیگدلی توضیح می‌دهد:«یکی دیگر از برنامه‌هایی که اجرایی شده طرح سیاهپوش کردن میدان‌های اصلی و معابر پر رفت‌وآمد است. در کنار آن، نصب بیرق و پرچم مراسم عزاداری در کنار خانه و منازل خانواده‌های معظم شهدا در هر ٧ ناحیه و با کمک معتمدان و خادمان انجام شده و علاوه بر آن، شهرداری نیز در برپایی مراسم عزاداری با تکایا و هیئت‌ها همکاری دارد و در نصب داربست‌ها تا تامین روشنایی محل و سیستم‌های صوتی محافل حسینی مددرسان بوده است.»

تجلیل از خادمان و پیرغلامان و نوگلان حسینی

بیگدلی از دیگر برنامه‌های ماه محرم صحبت می‌کند و می‌گوید: «شرط لازم و ضروری در اجرای همه برنامه‌های ماه محرم رعایت کامل و بدون قیدوشرط نکات بهداشتی و پروتکل‌هاست. مثلا در این ماه مراسم تقدیر و تجلیل از پیرغلامان، خادمان و نوگلان حسینی در محله‌ها و در فضای باز مناسب با حداقل شرکت‌کننده اجرا می‌شود و در آن به مقام والای آنها ادای احترام خواهیم کرد. البته طبق برنامه‌ریزی انجام‌شده، مراسم «دمام‌زنی» و «چاوشی‌خوانی» در طول دهه اول محرم در مکان و فضای مناسب که مسائل و مشکلات ترافیکی به وجود نیاورد، قبل از نماز مغرب و عشاء، به اجرا درآمده و یکی از این محل‌ها بوستان قائم (عج) است. به‌جز اینها، مراسم تعزیه‌خوانی به مدت ١٠ روز در دهه اول ماه محرم در محله‌ها برگزار و در کنار آن کتابچه‌های مقاتل‌الحسین (ع) به تعداد زیاد چاپ و تا پایان دهه در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد.»

کوچه‌های حسینی و برپایی مراسم چهارپایه‌خوانی

مدیر اداره فرهنگی شهرداری منطقه ۱۸ از جذاب‌ترین و تاریخی‌ترین مراسم عزاداری ماه محرم در کوچه‌ها و خیابان‌ها صحبت می‌کند و می‌گوید: «طبق اسناد تاریخی، مراسم «چهارپایه‌خوانی» از جمله برنامه‌های رایج و متداول در تهران قدیم بوده و این آیین عاشورایی در تیمچه حاجب‌الدوله بازار تهران سابقه طولانی دارد. در این برنامه مداحان اهل بیت (ع) بر روی چهارپایه چوبی می‌ایستند و شروع به مداحی می‌کنند. البته چهارپایه‌خوانی آداب خاص خودش را دارد. مثلا مداحان وضو دارند و با طهارت کامل روی چهاپایه‌ها می‌ایستند و محافل عزاداری را رونق می‌بخشند.»
عیسی بیگدلی اضافه می‌کند: «امسال با راه‌اندازی کوچه‌های حسینی در محله‌ها و دعوت از مداحان تلاش کردیم تا گوشه‌ای از این مراسم معنوی را برای شهروندان، به‌ویژه نسل جدید، به نمایش بگذاریم.»

کد خبر 696127

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IR ۱۷:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
    0 0
    اجرتون با امام حسین