ویروس کرونا از ابتدای ظهور خود، زندگی انسان‌ها را در سراسر جهان به طرز شگفت‌انگیزی تحت تاثیر قرار داده و هر بار با افزایش سرایت‌پذیری به علت جهش‌های جدید باعث غافلگیری شده است.

دکتر مسعود یونسیان

همشهری آنلاین -یکتا فراهانی: آمارهای رسمی کرونا همچنان به‌ صورت روزانه منتشر می‌شود و نشان دهنده نوساناتی است که گاه  حاکی از افزایش آمار مبتلایان و موارد فوتی بر اثر ابتلا به کووید ۱۹ در ایران  می‌دهد. ضمن اینکه با توجه به عوامل زیادی مانند روزهای تعطیل نمی‌توانند چندان قابل استناد باشند  

فراز و نشیب‌های ویروس کرونا

دکتر مسعود یونسیان، متخصص اپیدمیولوژی و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در مورد روند گردش ویروس کرونا در دنیا می‌گوید: «در  همه‌جای دنیا شاهد این بودیم که بعد از آنکه موج امیکرون به قله خود رسیده، سرازیر شده و  دوباره  سیر صعودی گرفته است. .همچنین در بعضی نقاط نیز این سیر صعودی، زمانی اتفاق افتاده که در حال  سرازیر شدن بوده که دوبار هم بالاتر رفته است.»

روند نزولی در آفریقا

یونسیان در بررسی  روند بیماری در دنیا می‌گوید آفریقا قله اول کرونا را  پشت سر گذاشته؛ اما درحال سرازیر شدن دوباره با قله کوچکی  مواجه شد و پس از  سرازیر شدن نیز دوباره با  قله دیگری مواجه شد.  درنهایت نیز در حال ‌حاضر  رو به افول است، یعنی در وضعیت نزولی این بیماری قرار دارد.

عبور نسبی آمریکا از قله جدید کرونا

به گفته  این متخصص اپیدمیولوژی،  آمریکا بعد از  پشت سر گذاشتن قله  اصلی، قله نسبتا پهنی را تجربه کرد و به  اصطلاح هفته‌ها در اوج این قله قرار  داشت؛ البته توجه داشته باشیم  ارتفاع  این قله کم بود؛  یعنی تعداد موارد نسبت‌ به موج اصلی امیکرون خیلی کمتر بود. چندین هفته هم در آن وضعیت بود؛ اما در حال حاضر چهار هفته است که سرازیر شده؛ یعنی به‌نظر می‌رسد آن را پشت سر گذاشته باشد.

روند نزولی در اروپا

یونسیان می‌گوید اروپا هم مانند آفریقا بعد از سرازیر شدن قله اول با  قله دوم  و سوم  مواجه شد؛ اما در حال حاضر نزولی شده است.

جنوب شرق آسیا هم مثل آمریکا چندین هفته در اوج خود بود؛ یعنی قله نسبتا پهنی داشت و به‌نظر می رسید در حال  سرازیر شدن است.

روند نزولی در کشورهای منطقه مدیترانه شرقی

یونسیان می‌گوید در منطقه مدیترانه شرقی  که ایران  هم در آن قرار دارد تقریبا  سه هفته است که موارد نزولی شده است، اما برای بررسی  اصولی‌تر باید نگاهی به بقیه کشورهای منطقه هم انداخت؛ برای مثال عراق بعد از اینکه به قله رسید و سرازیر شد، دوباره قله‌ای را تجربه کرد،  اما هفته‌هاست که روند نزولی دارد.

در بحرین نیز شاهد همین وضعیت هستیم، یعنی متعاقب آنکه  روند بیماری چندین هفته نزولی شده بود؛ دوباره رو به افزایش گذاشت. تا اینکه بالاخره  در حال‌حاضر  نزولی شده است.

 به گفته یونسیان با نگاهی  به وضعیت دنیا می بینیم که درمجموع  در کل دنیا  روند بیماری، بعد از سرازیر شدن دوباره  رو به بالا حرکت کرده  و پس از آن سرازیر شده است.  

چگونگی سیر بیماری در ایران

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران  می‌گوید در ایران ما با  قله‌ای ‌ مواجه  بودیم. اما در حال‌حاضر، حدود دو هفته است که  روند بیماری رو به کاهش گذاشته و سرازیر شده است.

ضمن آنکه باید توجه داشت  ممکن است  ما هم مانند بقیه نقاط دنیا شاهد قله دومی باشیم. اما نمی‌توان با قاطعیت در مورد آن اظهار  نظر و با قطعیت نتیجه گیری کرد، چون اولا دلیلی ندارد که ما خیلی متفاوت از بقیه نقاط دنیا باشیم.  بنابراین ممکن  است ما هم این وضعیت را  تجربه کنیم. همچنین  رفتار ما در برابر ویروس نیز عامل تاثیرگذار و تعیین‌کننده‌ای  در این میان است.

یونسیان می‌گوید استفاده از ماسک در تجمعات، چگونگی شرکت در آنها و توجه به تهویه هوا در مکان‌های مسقف می‌تواند در روند بیماری تاثیرگذار باشد.

.به گفته یونسیان، معمولا آمار روند بیماری  بعد از تعطیلات چندان قابل‌اعتماد نیست. چون در روزهای تعطیل مراجعات و تست‌ها کمتر می شوند.

این هفته هم با توجه به تعطیلات تاسوعا و عاشورا و نوسانات مربوط به آن نمی‌توان خیلی آمار قابل اطمینانی از چگونگی روند بیماری ارائه داد.

ناپایداری روند بیماری

به گفته استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران نمی‌توانیم با اطمینان بگوییم روند  نزولی بیماری در دو هفته اخیر تا چه حد پایدار خواهد بود. چون در کشورهای دیگر نیز  نوسانات زیادی وجود داشته و روند قابل اطمینانی برقرار نبوده است.

این متخصص اپیدمیولوژی می‌گوید نکته مهم دیگر آن است که امکان دارد  تعداد مرگ‌های ما نیز کماکان بالا بماند؛  چون حتی با وجود اینکه دو هفته است روند بیماری نزولی شده؛ ‌نمی‌توان به کاهش آمار فوتی‌ها اطمینان داشت.

جدی گرفتن عوامل مقابله با بیماری

یونسیان  می‌گوید در مقاله‌ای که  اخیرا منتشر شده  نتیجه گرفته شده که استفاده از سه ابزار ماسک، تهویه و واکسن عوامل بسیار مهمی در مقابله با بیماری است.

حتی استفاده از چنین روش‌هایی در مدارس و دانشگاه‌ها نیز  می‌تواند مانع از انتقال سریع عفونت و همچنین باعث کاهش شیوع بیماری شود؛ به گونه‌ای که در نظر گرفتن این موارد می‌تواند مانع از نگرانی های شروع فصل پاییز، بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها  شود چون می تواند خطر  انتقال بیماری را کاهش دهد.

لزوم تکمیل واکسیناسیون

به عقیده یونسیان، با توجه به اینکه وضعیت روند بیماری در هر کشور می‌تواند نوسانات زیادی را تجربه کند؛ نمی‌توان آنها را با هم مقایسه کرد. چنانچه آمار مرگ روزانه در کشور ژاپن که بسیار پیشرفته است، دو برابر ایران است.

این متخصص اپیدمیولوژی در جمع‌بندی و با توجه به وضعیت  واکسیناسیون و رعایت نکات بهداشتی و به‌خصوص با توجه به سرایت پذیری بسیار بالای امیکرون، وضعیت ایران را  وضعیت بدی  نمی‌داند. او می‌گوید این ارزیابی به معنای آن نیست که  روزی ۸۰-۹۰ مورد مرگ روزانه قابل قبول است. اما انتظار می‌رود تعداد مرگ‌ها نیز مانند تعداد موارد ابتلا کاهش پیدا کند.

یونسیان می‌گوید با این  شرایط و با این درصد واکسیناسیون؛ یعنی  اینکه ۷۵ درصد  کل کشور حداقل دو دوز واکسن و ۸۲ در صد نیز  یک دوز واکسن تزریق کرده‌اند و همچنین  کسانی که سه دوز واکسن زده‌اند هم  بیش از  ۴۰ درصد نمی‌شوند، نمی‌توان  انتظار وضعیتی بهتر از این  را داشت.

ضمن آنکه انتظار می‌رفت اکثریت جمعیت، سه دوز واکسن دریافت کنند. به عقیده یونسیان البته تاکید بر تزریق دوز چهارم نیست؛ چون این دوز فعلا فقط برای گروه‌های خاصی ضروری به حساب می‌آید.

کد خبر 697592

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha