به گزارش همشهری آنلاین، ۳۱ مردادماه، سالروز درگذشت صادق صندوقی هنرمند تصویرگری است که آثارش در حافظه بصری دانشآموزان دهه ۵۰ و ۶۰ ماندگار است.
صادق صندوقی را می توان در شمار آخرین نسلی از هنرمندان به شمار آورد که وفاداری شان به نمادهای هنر سنتی و گرایش به طرح جزئیات تصویری و برگرفته از هنر نگارگری را تا پایان راه ادامه دادند.
ویژگی که همزمان پرکاریها و ظرافتهای نگارگری و نقاشی قهوه خانه ای را دربرمیگرفت. هنرمندی که تلاش می ورزید آثارش پلی میان گذشته هنرهای تجسمی و آینده طراحی فیگوراتیو باشد.
درون مایه های دینی و تاریخی، دو عنصر اصلی آثار صادق صندوقی به شمارمی روند. او که دانش آموخته هنرستان هنرهای زیبا و آموزشکده هنر بود با ورود به آموزش و پرورش، تجربه های گرافیکی و تصویرگری خود را صرف تهیه تصویر بر روی کتابهای درسی کرد.
علاقه صندوقی به هنرهای سنتی ایران در تصویرگری کتاب های تاریخی و دینی به حدی است که به خلق آثاری دشوار و پر ساخت و ساز انجامید و می توان در آثارش به حرکتها و کنشهای ریز و درشت اسبها و آدمها در میدانهای نبرد دربرمیگیرد.
از بخار دهان اسبهای عرق کرده گرفته تا برق شمشیرهای از نیام برکشیده و چهره های خشمگین و گاه دردآلودی که در قالب دشمن در برابر یکدیگر صفآرایی کردند.
هرچند پرداختن به چنین ظرافت های پرچالش، نیازمند پشت سر گذاشتن تجربه های دشوار و طولانی است اما طی کردن مسیری یکنواخت و کم تفاوت چیزی نیست که بتواند هنرمند را در بستر زمان و ویژگی های تغییرات اقلیمی آن به تحرک وا دارد و نگاهش را به سمت آینده هدایت کند.
گرایش توأمان به هنر نگارگری و طراحی فیگوراتیو و واقعگرا، سبب شد تا آثارش سرشار از زمینه های تشعیر و نقش مایه های کهن باشد. ویژگی که در تصویرگری کتاب های درسی و غیردرسی او به سمت ماجراهای دینی تاریخی کشیده شد و با نگاهی نسبتأ یکسان ادامه یافت.
تلاش های نخستین او در کتاب هایی چون «آزادی» و «تو نیکی میکن و در دجله انداز» از جرقه هایی گذرا برخوردار است، با این همه، نتوانسته به آثاری جدی و ماندگار تبدیل شود.
او در تصویرگری کتاب «روباهی که فریب خورد، توانایی های همیشگی اش را در طراحی فیگوراتیو به نمایش گذاشت. تواناییهایی که بعدها جای خود را به ویژگیهای مسلط در پرداختن به زمینه های پر ماجرا و پر تحرک تصویری داده است.
اهمیت تلاشهای حرفه ای و غیرحرفهای صادق صندوقی را باید در این پدیده جست وجو کرد که کودکان امروز خاطرات فراوانی از طراحی کارت های صدآفرین و تصویرهایی با گرایش های کهن و دینی و کتابهای درسی خود دارند.
صادق صندوقی، نگارگر و تصویرگر کتابهای کودکان و کتابهای درسی، در سال ۱۳۲۵ در همدان به دنیا آمد. دورهی متوسطه را در هنرستان هنرهای زیبا و آموزشکدهی هنر به پایان رساند و پس از آن در آموزش و پرورش به کار گرافیک و تصویرگری کتابهای درسی پرداخت. صندوقی در سال ۱۳۷۷ کار رسمی خود را در آموزش و پرورش به پایان رساند.
نخستین تجربه حرفهای او، به تدارک تصویری از حماسهی عاشورا در سال ۱۳۴۴ بازمیگردد که برای روی جلد مجلهی صبح امروز کار کرد. پس از این، در سالهای پایانی دههی ۱۳۵۰ به تصویرگری قصههای قرآنی پرداخت. به این ترتیب، زمینهی اصلی تصویرگری صندوقی، تصویرگری موضوعهای دینی و تاریخی شد.
زندهیاد صندوقی پس از تصویرگری قصههای قرآنی به عنوان تصویرگری در حوزه کتاب نیز شناخته شد؛ که از این میان به تصویری اشاره کرد که داستان «اصحاب فیل» را در کتابهای درسی مدرسه روایت میکرد. همچنین اغلب طرحهای روی جلد کتابهای ترجمه شده ژول ورن، نویسنده فرانسوی که پس از انقلاب چاپ شدند، مزین به نقاشیهای صندوقی است.
بسیاری از آثار صادق صندوقی با وجود سادگیشان به تصویرهایی ماندگار تبدیل شدند. شاید یکی از دلایل آن را نگاه سادهی او به موضوعات و قصهها بتوان داست. تصاویری که از زنگ و لعابهای امروزی برخوردار نبودند، اما در سادگی تمام قصههای ماندگاری را روایت میکردند.
زندهیاد صادق صندوقی، تصویرگر پیشکسوت ۳۱ مرداد ماه ۱۳۹۷ در سن ۷۲ سالگی در بیمارستان «فیروزگر» درگذشت.
نظر شما