دوشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۷
۰ نفر

اینکه یک شرکت دارویی که دارای پرونده تخلفی معادل ۹۲ میلیون یوروست، اقدام به انتشار گزارشی تلویزیونی می‌کند و مدعی می‌شود که تنها یک محصول دانش بنیان آن‌ها ۱۰۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی داشته است، علامت‌های سوال بسیاری را بر می‌انگیزاند. 

قرص - کپسول - دارو

سیاست‌گذاری‌های کلان اقتصادی و سیاسی بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری مبتنی بر حمایت از تولید داخلی و بهره‌گیری از اقتصاد دانش‌بنیان داخلی است. این مسئله‌ای است که کشور را در برابر حملات اقتصادی دشمن و تحریم‌های اقتصادی نجات داده‌است. اما در این میان برخی شرکت‌های متخلف و افراد سودجو زیر نام دانش‌بنیان، اعتماد عمومی مردم را هدف قرار داده‌اند. تعجب‌برانگیز تر اینکه گاهی نهادهای دولتی و عمومی مانند صدا و سیما نیز در چنگ این شیادان اقتصادی می‌افتد و در زمین آن‌ها بازی می‌کند.

چندی پیش در یکی از بخش‌های خبری صدا و سیما گزارش مفصلی از یک شرکت دانش‌بنیان دارویی منتشر شد که توانسته بود با استفاده از دانش بومی داروی «اینترفرون بتا» که دارویی حیاتی برای بیماران ام اس محسوب می‌شود، را تولید و روانه‌ی بازار کند. این گزارش مدعی شد این شرکت با تولید بومی این دارو نزدیک به ۱۰۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی برای کشور محقق کرده است و اکنون این شرکت در حال آماده سازی این دارو برای صادرات به اتحادیه اروپا است. به نظر می‌رسد اطلاعاتی که این گزارش ارائه می‌کند بر پایه جعل واقعیاتی است که برای تمامی فعالین صنعت دارو مثل روز روشن است. 

تولید داخلی داروی «اینترفرون بتا» سال‌ها است که توسط شرکت دارویی سیناژن با نام تجاری «سینووکس» و «رسیژن» انجام می‌گیرد و این داروها برای بیماران ام‌اس نامی کاملاً شناخته شده است. بیش از ده سال از تولید این دارو در داخل کشور می‌گذرد. همچنین شرکت زیست دارو دانش نیز این دارو را با نام تجاری «زیفرون» تولید می‌کند. جالب‌تر آنکه حتی از تولید اینترفرون در این شرکت نیز چند سالی می‌گذرد و اصلا موضوع تازه‌ای نیست.

نکته‌ی دیگر قابل تأمل در این گزارش اشاره به ۱۰۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی تولید این دارو در داخل کشور است. این عدد اگرچه عدد غلطی نیست، اما مربوط به کل تولید این دارو در ایران است. یعنی مجموع صرفه‌جویی ارزی تولید این دارو در شرکت‌های سیناژن، زیست دارو دانش و اکتوورکو بر روی هم عددی نزدیک به ۱۰۰ میلیون دلار می‌شود که سهم شرکت اکتوورکو کمتر از دو شرکت دیگر است. 

نکته‌ی دیگری که در این گزارش به آن اشاره شده، آماده‌سازی این محصول برای صادرات به اتحادیه اروپا است. همه‌ی فعالین دارویی کشور می‌دانند که صادرات محصولات دارویی به اتحادیه اروپا نیازمند دریافت مجوزهایی است روندی بسیار طولانی و هزینه‌بر دارد و خارج از توان شرکت اکتوور است. بنابر این ادعای این شرکت برای صادرات اکتووکس به اروپا به نظر چیزی جز گزافه‌گویی نیست. اتفاقی که پیشتر در دوره‌ی اوج بیماری کرونا و در حالی که کشور به شدت نیازمند واکسن بود، این شرکت مدعی تولید واکسن اسپوتنیک شد. در حالی که هیچگاه نتوانست در زمانی که کشور نیاز به واکسن داشت پاسخ نیاز کشور را بدهند و حالا که درصد بالایی از مردم واکسینه شده‌اند اعلام کرده‌اند که تولیداتشان رو دستشان مانده است. گویی ادعای تولید اسپوتنیک در ایران صرفاً یک نمایش تبلیغاتی با همراهی مسئولان دولت سابق بوده‌ است. اکنون نیز اگر ادعای این شرکت مطابق واقع است با شفاف‌سازی درباره‌ی ادعای صادرات به اتحادیه اروپا و ارائه زمان‌بندی مشخص می‌تواند ادعای خود را ثابت نماید. 

اگرچه نام شرکت در این گزارش تلویزیونی نیامده است اما به نام دارو یعنی «اکتوکس» اشاره شده و در حقیقت این گزارش به نوعی تبلیغ تجاری شرکت اکتوورکو است. این قضیه وقتی حساس‌تر می‌شود که بخواهید با اندکی جستجوی اینترنتی اطلاعاتی در مورد شرکت اکتوورکو به دست بیاورید. شرکت اکتوورکو نامی شناخته شده در صنعت دارو است به خصوص که اخیراً پرونده تخلفات ارزی این شرکت توسط سخنگوی قوه‌ی قضاییه علنی شد. فروردین امسال بود که ذبیح‌الله خداییان سخنگوی قوه‌ی قضاییه ایران در نشست خبری خود با رسانه‌ها اعلام کرد که پرونده شرکت اکتوورکو با صدور کیفرخواست به دادگاه ارسال شده است و به اتهام اخلال در نظام اقتصادی از طریق فاکتورسازی، دریافت چندبرابری ارز و اخذ رشوه کیفرخواست صادر شده و پرونده در جریان رسیدگی است.

اینکه یک شرکت دارویی که دارای پرونده تخلفی معادل ۹۲ میلیون یوروست، اقدام به انتشار گزارشی تلویزیونی می‌کند و مدعی می‌شود که تنها یک محصول دانش بنیان آن‌ها ۱۰۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی داشته است، علامت‌های سوال بسیاری را بر می‌انگیزاند. 

در شرایطی که ایران تحت ظالمانه‌ترین تحریم‌هاست و مشکلات دارویی بسیاری گریبان فعالان صنعت دارو را گرفته است، ضربه‌زدن به اعتماد عمومی مردم بزرگترین خیانت است. در این جنگ بزرگ اقتصادی تنها سرمایه‌ی ایران اعتماد مردم به مسئولان است، اعتمادی که نباید به هیچ صورتی خدشه دار شود. سخن آخر اینکه انتظاری که از صدا و سیما به عنوان تریبون رسمی نظام اسلامی می‌رود این است که با دقت و موشکافی بسیار مانع آن شوند که شرکت‌هایی تحت عنوان دانش‌بنیان سرمایه‌های اجتماعی را نابود کرده و جنگ اقتصادی دشمنان را علیه ایران را ناکام بگذارد.

کد خبر 699827

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha