مجموع نظرات: ۱
شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۸
۲ نفر

بر اساس آخرین گزارش وزارت بهداشت، بیش از 56 درصد جمعیت بالای 18 سال ایران دارای شاخص توده بدنی (BMI) بالای 30 هستند یعنی یا چاق هستند یا اضافه وزن دارند.

آمار ترسناک چاقی در ایران

این را بدانید که زندگی سالم شما، به سود بسیاری از افراد نیست. مهم نیست هر روز که از خواب بیدار می‌شوید چه احساسی دارید، شما باید به برنامه تمرینی خود پایبند باشید چون هیچ فردی از این کار ضرر نکرده است. اگر ورزش نکنید چه کار می‌کنید؟ جلوی تلویزیون می‌نشینید و غذاهایی را مصرف می‌کنید که جز نابودی سلامتی و سرنوشتتان هیچ سودی ندارند به غیر از یک لذت زود گذر.

شما باید کاری را انجام دهید که برای شما خوب است نه کاری که آن را دوست دارید. گرچه ما باور داریم که افراد اگر کاری را مدت زیادی انجام دهند و در آن حرفه‌ای شوند به آن علاقه‌مند نیز می‌شوند و از انجام آن لذت می‌برند. ما به شما قول می‌دهیم که اگر احساس افسردگی دارید – اگرچه در بسیاری از مواقع این فقط ساخته ذهن خود افراد است – به باشگاه بروید و برای چند ماه به طور منظم تمرین کنید و رژیم غذایی خود را درست کنید، دیگر احساس افسردگی نمی‌کنید.

طبق گفته معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان در سال ۱۴۰۲، تنها ۲۰ درصد از مردم ایران ورزش می‌کنند که این میزان نشان دهنده یکی از علل اصلی وجود برخی بیماری ها در ایران است.

بیماری های شایع زیر سالانه باعث مرگ افراد زیادی در ایران می‌شوند:

  • بیماری‌های عمومی مانند فشار خون بالا، چاقی، چربی خون بالا و بیماری‌های اسکلتی-عضلانی
  • بیماری‌های عصبی مانند افسردگی و اضطراب
  • بیماری‌های قلبی-عروقی مانند سکته مغزی
  • بیماری‌های مربوط به دستگاه تنفسی مانند سرطان ریه و عفونت‌های ریوی
  • بیماری‌های مربوط به دستگاه گوارش مانند زخم معده و سرطان گوارش
  • دیابت نوع ۲ و ۱

ورزش کردن و یک برنامه غذایی مناسب می‌تواند نجات دهنده مردم و یک کشور باشد. به هر حال این مشکلات در ایران و اکثر کشورهای دنیا وجود دارد و هدف جیم ات کمک به مردم ایران برای تغییر زندگی خودشان و سرنوشت کشورشان است.

ارتباط ورزش و بیماری‌های شایع در ایران

دیابت نوع ۱ و۲

سبک زندگی کم تحرک به عنوان یکی از دلایل اصلی افزایش اپیدمی دیابت نوع ۲ شناخته شده است. مطالعات نشان داده‌اند که ورزش به عنوان یک فعالیت بدنی منظم با شدت متوسط تا شدید، عامل مؤثری است که بسیاری از عوامل شناخته شده دیابت نوع ۲ را به سمت وضعیت سالم تر هدایت می‌کند. ثابت شده است که ورزش مزایای بالینی دارد، مانند بهبود حساسیت به انسولین، کاهش هموگلوبین گلیکوزیله (A1C) و افزایش حداکثر مصرف اکسیژن (VO2 max) که می‌تواند از دیابت پیشگیری کند. تمرین می‌تواند به طور مطلوب بر پارامترهای گلیسمی، پروفایل لیپیدی، فشار خون و پروتئین واکنشی C با حساسیت بالا تأثیر بگذارد. ورزش کنترل گلوکز خون را در دیابت نوع ۲ بهبود می‌بخشد، عوامل خطر قلبی عروقی را کاهش می‌دهد و با کاهش درصد چربی بدن و افزایش توده بدون چربی، وزن بدن را تنظیم می‌کند.

بیماری‌های عصبی

جلسات ورزشی به کاهش سطح هورمون استرس کورتیزول حتی در دراز مدت کمک می‌کند. بنابراین، تاب آوری شما در مورد استرس افزایش می‌یابد، چه استرس جسمی و چه روانی. با این وجود، شما باید مراقب باشید، ورزش بیش از حد نیز می‌تواند اثر معکوس داشته باشد و سطح کورتیزول شما را افزایش دهد. بدن شما تمرین بیش از حد را به عنوان نوعی استرس منفی تلقی می‌کند.

پس از تمرین، سطح دوپامین کاهش و سطح سروتونین افزایش می‌یابد. سروتونین یک آنتاگونیست هورمونی برای دوپامین است و عملکردهای مختلفی دارد. از جمله در تنظیم چرخه خواب و بیداری و دمای بدن نقش دارد، اشتها را کنترل می‌کند و حساسیت به درد را کاهش می‌دهد.

بیماری‌های مربوط به دستگاه گوارش

فعالیت بدنی باعث افزایش جریان خون به ماهیچه‌های دستگاه گوارش می‌شود که غذای ما را در امتداد دستگاه گوارش ماساژ می‌دهد. فرآیندی که به عنوان پریستالسیس شناخته می‌شود – که باعث می‌شود سریعتر و موثرتر کار کنند.

تحقیقات همچنین نشان می‌دهد که ورزش بر تعادل باکتری‌ها در روده تأثیر می‌گذارد. این فلور روده، همانطور که شناخته شده است، نقش فعالی در محافظت از سیستم ایمنی بدن، جلوگیری از رشد باکتری‌های بد و کمک به بدن برای هضم و جذب آنچه می‌خوریم، ایفا می‌کند.

سکته مغزی

ورزش به کاهش فشار خون بالا کمک می‌کند، که عامل مهمی برای سکته مغزی است. ورزش می‌تواند به شما در کنترل سایر مواردی که شما را در معرض خطر قرار می‌دهد، مانند چاقی، کلسترول بالا و دیابت، کمک کند.

بیماری‌های عمومی

با افزایش سن، محافظت از استخوان‌ها، مفاصل و ماهیچه‌ها مهم می‌شود. سالم نگه داشتن استخوان‌ها، مفاصل و ماهیچه‌ها می‌تواند به شما کمک کند تا بتوانید فعالیت‌های روزانه خود را انجام دهید و از نظر بدنی فعال باشید.

فعالیت‌های تقویت کننده عضله می‌توانند به افزایش یا حفظ توده و قدرت عضلانی شما کمک کنند. این موضوع برای افراد مسن که با افزایش سن کاهش توده عضلانی و قدرت عضلانی را تجربه می کنند، مهم است.

سرطان ریه

ورزش التهاب را کاهش می‌دهد و سیستم ایمنی بدن شما را تقویت می‌کند، که هر دو می تواند به محافظت از شما در برابر سرطان ریه کمک کند.

برخی از مطالعات نشان داده‌اند که افرادی که فعالیت بدنی منظمی دارند، حتی اگر سیگار بکشند (اما شما به هیچ عنوان نکشید!) ، کمتر در معرض ابتلا به سرطان ریه هستند.

ورزش کردن جنبه‌های مثبت دیگر زیادی دارد که می‌توان به افزایش اعتماد به نفس و تقویت نظم و اراده اشاره کرد.

با جیم ات با هر امکاناتی و در هر سطحی که هستید تمرین کنید

وب اپلیکیشن جیم ات این امکان را به شما می‌دهد که برنامه تمرینی خودتان را در چند ثانیه بر اساس تجهیزات، سطح و هدفتان دریافت کنید.

همچنین جیم ات به صورت مداوم عملکرد شما را کنترل می‌کند، ریکاوری عضلات شما را بر اساس تمرین شما بررسی می‌کند و تغییر می‌دهد و برنامه بدنسازی شما را آپدیت می‌کند. همین حالا 14 روز رایگان با جیم ات تمرین کنید.

آمار ترسناک نرخ چاقی در ایران

کد خبر 885139

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۷
    0 0
    ورزش در مدارس .... چقدر بها داده میشه ، هفته ای چند روز ، چقدر شادابی ایجاد می کند ، چقدر کار گروهی و اجتماعی رو آموزش میدهد ...