حدود ۴۰ روز از دستگیری خلیل دردمند، زائر ایرانی حاضر در مراسم حج تمتع از سوی پلیس عربستان‌سعودی می‌گذرد؛ اگر چه پیگیری‌ها برای آزادی وی هنوز به نتیجه مشخصی نرسیده‌ است، اما گفته می‌شود طرف سعودی قول داده شهروند ایرانی را طی روزهای آینده آزاد کند.

خلیل دردمند

به‌ گزارش همشهری آنلاین، این حاجی ایرانی که از اهالی شهر «درچه» از توابع خمینی‌شهر استان اصفهان است و در موسم حج تمتع سال‌ جاری، به ‌همراه مادرش به زیارت خانه خدا مشرف شده بود، پس ‌از به‌جا آوردن مناسک حج، در روز عید غدیر خم به اتهام «تصویربرداری» از سوی نیروهای امنیتی سعودی در مسجدالحرام دستگیر و به زندان منتقل شد.
نیروهای امنیتی سعودی درحالی برای این زائر ایرانی به اتهام تصویربرداری، پرونده قضایی تشکیل دادند که مشاهدات میدانی حکایت از آن دارد بسیاری از زائران کشورهای مختلف در مسجدالحرام اقدام به عکسبرداری و تصویربرداری کرده‌اند و با برخورد نیروهای امنیتی سعودی نیز مواجه نشده‌اند. حتی دیده شده ‌است عوامل سعودی حاضر در محل از زائران عکس می‌گرفته‌اند؛ موضوعی که نشان‌دهنده برخورد غرض‌آلود نیروهای امنیتی سعودی با زائران ایرانی است..

این درحالی است که در جریان حج تمتع سال ‌جاری چند تن دیگر از حجاج ایرانی نیز به ‌دلایل مختلف از سوی نیروهای سعودی بازداشت شدند که با پیگیری‌های انجام شده از سوی نیروهای کنسولی وزارت امور خارجه و همچنین سازمان حج و زیارت آزاد شدند، اما تلاش‌ها و پیگیری‌ها برای آزادی خلیل دردمند همچنان بی‌نتیجه مانده و مقام‌های سعودی همچنان از آزادی این زائر ایرانی سر باز می‌زنند.

رایزنی با واسطه‌ها

بازداشت زائر ایرانی به ‌دلیل گرفتن عکسی با تصویر شهید حاج قاسم سلیمانی درحالی ادامه دارد که دفتر نمایندگی سازمان حج و زیارت در عربستان و وزارت امور خارجه پیگیری‌های لازم برای رهایی این شهروند اصفهانی را انجام داده‌اند و ادامه پیگیری تا آزادی دردمند در دستور کار این وزارتخانه قرار دارد.
از سوی دیگر وزیر امور خارجه کشورمان نیز شخصا پیگیری این موضوع را در دستورکار داشته و تاکنون رایزنی‌های مختلفی در این زمینه با دولت عراق و عمان انجام شده تا مسیری برای آزادی زائر ایرانی گشوده شود. برهمین اساس هم بود که حسین امیرعبداللهیان در گفت‌وگوی تلفنی با فواد حسین، همتای عراقی خود، ضمن پیگیری سرنوشت یک شهروند ایرانی بازداشت شده در ایام حج در عربستان، خواستار انتقال پیام برای آزادی او شد.

از سوی دیگر امیرعبداللهیان در جریان گفت‌وگوی اخیر با همتای عمانی خود، برای آزادی خلیل دردمند رایزنی کرد. وی در این گفت‌وگو با اشاره به بازداشت زائر ایرانی در جریان مناسک حج امسال از سوی پلیس عربستان سعودی، بر ضرورت آزادی هرچه سریع‌تر وی تأکید کرد. بدر البوسعیدی نیز در این تماس تصریح کرد که در چارچوب مناسبات دوستانه ۲ کشور، پیگیری‌های لازم را برای آزادی این زائر ایرانی انجام خواهد داد.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین به دیدار خانواده حاجی ایرانی بازداشت در عربستان رفت تا آنان را در جریان آخرین اقدام‌ها و پیگیری‌های انجام شده برای آزادی وی قرار دهد. امیرعبداللهیان در این دیدار خطاب به خانواده خلیل دردمند تأکید کرد که وزارت امور خارجه وظیفه دارد از منافع مردم ایران در سراسر جهان دفاع کند.
بر همین اساس مقام‌های مسئول در این وزارتخانه و به‌ویژه اداره کنسولی، با همه توان پیگیر آزادی این شهروند ایرانی هستند. وزیر امور خارجه در این دیدار همچنین از دریافت قول‌هایی از طرف سعودی‌ها مبنی بر انجام مساعدت‌های لازم برای آزادی این زائر ایرانی خبر داد.

انجام پیگیری‌های لازم

نماینده خمینی‌شهر در مجلس که به‌صورت ویژه درحال پیگیری آزادی این شهروند اصفهانی است، دراین باره به همشهری گفت: خلیل دردمند که از شهروندان درچه‌ از توابع خمینی‌شهر و فردی متدین و خیر است، به ‌همراه مادر خود به حج ‌تمتع مشرف شد و قرار بود بعد از موسم حج، مراسم عروسی وی برگزار شود که بازداشت وی از سوی نیروهای سعودی اتفاق افتاد.

محمدتقی نقدعلی درباره دلایل بازداشت این زائر ایرانی گفت: دردمند در آخرین روزهای موسم حج (عید غدیر) و زمانی که به ‌زودی قصد ترک مکه به مقصد مدینه منوره را داشته‌اند، در مسجدالحرام بازداشت می‌شود. وی زمانی که با گوشی تلفن ‌همراه خود و عکس شهید حاج‌قاسم سلیمانی در کنار کعبه قرار داشته، بلافاصله از سوی نیروهای امنیتی سعودی بازداشت می‌شود.

وی ادامه داد: بعد از بروز این اتفاق، بلافاصله انجام پیگیری‌های لازم از سوی دستگاه‌ها و اداره‌های مربوط در دستورکار قرار گرفت و وزارت امورخارجه در کنار سایر اداره‌های مربوط، اقدام‌های لازم را برای آزادی خلیل دردمند انجام دادند.

 نقدعلی با بیان اینکه در این زمینه ارتباط‌های لازم با مقام‌های سعودی گرفته شده ‌است، عنوان کرد: در ابتدا ارتباط در این زمینه امیدوارکننده بود و حتی مسئولان سعودی قول‌های مساعدی برای آزادی زائر ایرانی دادند، اما هرچه زمان گذشت و کاروان مربوطه از مکه به مدینه رفت و بعد از آن، به کشور بازگشت، کار سخت‌تر شد و وعده‌های داده شده از سوی سعودی‌ها نیز محقق نشد.

آزادی دردمند؛ به‌زودی

وی با بیان اینکه در این مدت پیگیری‌های لازم از سوی مجلس، وزارت امورخارجه، ستاد حقوق بشر قوه ‌قضاییه و ... انجام شده ‌است، افزود: رئیس مجلس نیز به‌صورت ویژه‌ای آزادی شهروندان زندانی کشورمان را در عربستان ‌سعودی پیگیری کرده‌ است. در روزهای اخیر نیز در جلسه‌ای با حضور محمدباقر قالیباف، آخرین گزارش‌ها و اقدام‌های انجام شده در این زمینه مورد بررسی قرار گرفت.

این نماینده اصفهان در مجلس عنوان کرد: با توجه به اینکه درحال‌حاضر جمهوری ‌اسلامی در عربستان سفارت ندارد، پیگیری‌ها از کانال‌های غیررسمی درحال انجام است و با توجه به تلاش‌ها و اقدام‌های انجام شده، طلیعه‌های امیدی برای آزادی این شهروند اصفهانی دیده می‌شود.

نقدعلی گفت: درجریان مذاکره‌هایی که در این زمینه انجام شده، این‌گونه به ما منتقل شد که دردمند در اختیار دفتر ویژه امنیتی عربستان ‌سعودی قرار دارد و آنها درحال انجام بررسی‌های موردنظرشان دراین زمینه هستند. این درحالی است که وی یک زائر عادی است و هیچ خصوصیت ویژه‌ای ندارد که مورد حساسیت دستگاه‌های امنیتی این کشور قرار گیرد.

وی ادامه داد: عمدتا پیام‌هایی که از طریق واسطه‌ها دریافت می‌کنیم، حکایت از آن دارند که مقام‌های سعودی قول مساعدت در این زمینه داده‌اند و شواهد موجود حکایت از آن دارد احتمال اینکه دردمند در روزهای آینده آزاد شود، زیاد است. با توجه به قول‌ها و پیگیری‌های انجام شده، احتمال اینکه زائر ایرانی بازداشت شده در عربستان طی ۷، ۸ روز آینده آزاد شود، وجود دارد.

خودداری از اقدام‌های تنش‌زا

نماینده اصفهان در مجلس درباره تأثیر چنین رویدادهایی بر روند مذاکرات ازسرگیری روابط میان تهران و ریاض، گفت: در شرایطی باید شاهد حسن‌نیت بیشتری در رفتار طرف مقابل باشیم. یقینا درصورت تبلور حسن‌نیت در رفتار طرفین است که می‌توان به گسترش روابط درآینده امیدوار بود. نقدعلی افزود: اخبار موجود حکایت از آن دارد که با مذاکرات انجام شده، ایران و عربستان در شرف رفع مشکلات و از سرگیری روابط دوجانبه هستند؛ بنابراین در شرایط حساس کنونی باید از انجام اقدام‌های تنش‌زای این‌چنینی جلوگیری‌کرد.

کد خبر 701173
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • عجبا IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
    4 1
    اصلان عربستان آقای دردمند را دیپورت مادام العمر کند ولی به چه حقی مهمان خدا و مهمان کشور عربستان و حاجی بیت الله را تا الان حبس کرده اند و خانواده او را چشم انتظار ، دین ندارید ، خدا ندارید ، امان بدید تا خدا امانتان دهد.